Företagen blir köttfria – för miljöns skull

Köttindustrin står för ca 5-10% av växthusgaserna som produceras. Utöver det är för hög köttkonsumtion en av de största anledningarna för livsstillsjukdomar i vårt samhälle.

Nu under våren har stegen tagits för att verksamheter jag är aktiv i bli köttfria* vilket betyder kött får inte handlas in med företagets pengar. För flertalet av bolagen är det en mindre skillnad, så som hos Contentor. Där påverkar det bland annat vilken lunch man kan äta på kundmöten eller middagar vid personalträffar. Men för visa, som Mindpark och E-commerce Park, är detta betydligt större – det som serveras i café och bistro påverkas, samt alla företag som väljer att ha konferenser eller möten på platsen, eller event där, får ett annat utbud att välja på.

Jag är väldigt glad över att detta gjorts av teamet på Mindpark, trots att det är omständigt.

Jag tror detta är rätt, även om jobbigare och inte passar alla kunder. Redan tidigt när vi började med Mindpark införde vi att ha Fairtrade kaffe och choklad, med liknande inställning – även om varje kopp kaffe är lite dyrare för oss (för vi säljer den för samma pris som alla andra), så gör vi världen lite bättre med varje kopp. Det är viktigt att använda sin kraft att påverka positivt om man kan göra det någorlunda enkelt, tycker jag. Även om inte perfekt.

Men det är intressant att se hur detta skapar reaktioner också. När vi gick ut med detta kom det många hejarop från personer i vår omgivning. Men när tidningen lokalt skrev om det, kom det även många andra synpunkter, som är väldigt annorlunda mot de vi hör i vanliga fall. Det är intressant att det är en fråga som väcker känslor.

*Köttfri betyder i dagsläget att vi fortfarande har kvar viss fisk och andra havsdjur, men att alla de ska väljas ut med tänka på miljön.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *