Nattåg till Europa

Tåg, och nattåg speciellt, fascinerar mig. Så jag har följt detta en del, och under Almedalsveckan var det ett seminarium om just nattåg i Europa, så jag ville lyssna på det – och höra planer och utmaningar. Seminariet innehåll både politiker, SJ och Trafikverket, så det var en bra höjd och kunskap i det.

Förslag som presenterades var att köra nattåg från Malmö till Bryssel, som hade öppnat upp mycket av Europa för resenärer från Sverige. Men det var bara en idé. Men blev bra diskussioner efteråt.
– Fanns tidigare nattåg från Köpenhamn till olika orter i främst Tyskland. Finns inte längre tyvärr.
– SJ (som var en av de i panelen) säger : alla nattåg de har är helt fulla! Man kommer rusta nattvagnar, men tar 2-3 år! Då blir det fräsch och bra, men tar tid. Detsamma gäller trafikverket (som också har vagnar, som SJ hyr). Men ingen av dem hade planer på att köpa in nya sovvagnar. Man har totalt 150 vagnar tillsammans i Sverige.
– Alla dagtåg från SJ är fulla också! Inget tåg stor stilla någonstans, alla används. Imponerande!

Vi har en historik i Europa som ställer till det:
– Sverige har inte samma vagns struktur som Europa.
– Detta då vi byggde järnväg för ca 100 år sedan för att _inte_ kunna köra över gränser – för man var rädd att bli invaderad om det var lätt!
Intressant också att många i europa fokuserar på höghastighetståg, inte nattåg. Tyska DB har tex inte längre nattåg, det är österrikiska ÖBB som kör i tyskland i dagsläget.

Detaljer som ställer till det med nattåg eller tåg över nationsgränser:
– Nattågvärdar måste sova hemma varannan natt, enligt reglerna!
– Varje lands trafikverk kommunicerar på sitt egna språk – så lokförare måste kunna flyttande kommunicera på de språk man ska köra lok i.
– Det räcker inte med att man kan få lov att köra i ett land, det måste även finnas plats på perrongerna i städer också.

Vad är största utmaningar? Vagnfrågan. Nattåg kräver egna vagnar, vilket ökar risken för de kan inte lika gärna byta linjerna för finns betydligt mindre nattågs linjer än vanliga tåglinjer.

Vems fel är det att det är krångligt och trögt? Vårat eget. Vi har inte valt politiker som fokuserat på att rusta upp järnvägen eller bygga bort gränshinder inom järnvägen.

Blir det bättre i framtiden? SJ säger: Fehmarn Bält kommer underlätta mycket! Men kapacitetsbrist över Öresund sen, så måste till en fast tågförbindelse till över sundet för tåg. Helsingborg Helsingör kortaste sträckan för tåg nattåg från Stockholm ut i Europa.

Intressant diskussion och insikter i ett område jag bara kunde en del om.

Uppdatering
Det med att tågen inte hänger ihop pga krigshot verkar inte helt vara sant. Fick en kommentar på facebook som skrev följande:
“Nationella järnvägsnät började knytas ihop över landsgränserna i Europa redan för 160 år sedan. På 1880 talet fanns det många internationella tågförbindelser. Med undantag för den Iberiska halvön det ryska Imperiet och Irland byggdes alla större järnvägslinjer med samma spårvidd 1435 mm.Även bromsar och koppling standardiserades väldigt tidigt.
Däremot valde länderna i olika system för elförsörjning. Det vi ofta talar om är att svenska personvagnar är för breda för att använda i Tyskland och andra länder på kontinenten. Det är sammanhanget snarast en trivialitet. X2 tåget som nu är nästan trettio år gammalt är För brett för att köra i Tyskland men ingen skulle drömma om att köra X2 till Tyskland. Gamla svenska sittvagnar är för breda men det finns inget skäl att det ska köras utanför Sverige.
Svenska sovvagnar är också för breda även om det går att köra mellan Sassnitz och Berlin. Som en del av oss vet är också svenska sovvagnar lite bekvämare eftersom det är lite bredare. Men skillnaden i standard har ingenting med militära hänsyn att göra!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *