Hur går det med allt? Status sommar 2017

Det har nog varit bland de tuffare åren. Jag känner jag har inte hunnit med att ge alla viktiga personer kring mig den energi och kärlek jag hade velat. Det har varit ett halvår av nya projekt, men jag har samtidigt inte skalat ner, vilket jag nog först i somras insåg har varit jobbigare än jag trott.

Vad gör jag, egentligen?

Mycket av det jag gör går ut på att stötta personer som har ansvar för de olika verksamheterna. Jag har sedan tidigare lärt mig att de som har ansvar lätt blir ensamma, även om det inte är meningen. Och även om de är omgivna av andra personer – det är alltid lite ensamt att vara chef och ansvarig. Detta är extra tydligt helt i början på projekt, när det verkligen kan vara helt ensamt. Min lärdom är att en bra personer kan utan större problem driva ett projekt ensamt i ett år ungefär, men har det inte vuxit sedan till att bli en riktig verksamhet eller att det finns ett riktigt team, så blir det ofta svårt, och det finns stor risk personen tappar motivationen. Mycket av min tid går till att stötta under detta första år, och sedan på andra sätt stötta i senare faser.

Men jag har senaste halvåret även insett att det är skillnad på att vara ensam och vara ensam. De projekt där den som är ansvarig har en verksamhet som redan är igång, där är det lättare. Man skulle kunna kalla det för “utförande” företag. T.ex. Student Network och dess Campus Webbyrå verksamhet. Där är det mesta redan bestämt: det är bestämt (ungefär) vad det kostar för en kund att få en ny hemsida, vilka verktyg vi ska använda för att bygga den, hur vi ska strukturera arbetet. Där är den ansvariges, Maria i detta fall, huvuduppgift att koordinera, sköta kommunikation med kund och internt, samt justera och förbättra verksamheten. Detta är relativt “enkelt” (inget är egentligen enkelt, men det är enklare).
Den andra typen av “ensam” är i verksamheter som är mycket mer odefinerade och i en fas av sökande: sökande efter vad man verkligen ska sälja, hur man ska kommunicera, vem är egentligen kunden, och hur ser allt ut om 6 eller 12 månader? För mig har detta under året varit Wellbefy (Motiomera) och Integratörerna Helsingborg (som kommer gå under namnet Social Business Lab framöver). Båda dessa verksamheter är i en sökande fas, en fas som kräver mycket diskussioner, att man bollar idéer och allmänt utforskar möjligheter – och där det snabbt kan dyka upp chanser som kan påverka hela verksamheten radikalt, som ett stort samarbete eller strategisk kursändring som stöper om allt.

Det är främst den andra typen av “ensam” som jag har haft svårt att ge den tid jag hade velat. Både Sandra (Wellbefy) och Calle (Integratörerna Helsingborg) har jag spenderat mycket tid, men inser jag har ändå känt det varit för lite.

Detta är har under sommaren varit en viktig insyn för mig. Och kommer påverka hur jag jobbar framöver. Men mer om det senare.

“Nya projekt”

OK, en uppdatering. Då jag, som tidigare år, tror på vikten av transparens, försöker jag göra det så öppet som möjligt. Dock inte full fokus på siffror denna gång, utan mer på hur det går med allt. Nästa inlägg, när alla bokslut är helt klara (runt årskiftet) blir det ett inlägg med mer fokus på siffror.

Ordningen denna gång börjar jag med de projekt jag lagt mest tid på och som kan verka som nya projekt. Så klart är det inte nya saker, utan egentligen mer “förstärkta projekt” – saker som varit igång ett tag, men som nu kunde utvecklas eller som var i en kritisk fas för att kunna växa till sig på riktigt. Dessa har varit:

Student Network / Campus Webbyrå

Student Network har fått en systerverksamhet, Campus Webbyrå. En studentdriven byrå för enklare och relativt billiga hemsidor. När vi drog igång detta anställdes Maria på halvtid som ansvarig för webbyrå verksamheten. Hon gör ett starkt jobb med att hålla ihop allt, trots att det är en verksamhet med relativt små uppdrag och kunder som inte alltid är helt insatta i vad deras behov är. Det görs även många insatser för att utbilda studenter och skapa en bra gemenskap där, så som webbfrukostarna. Väldigt kul! Jag har själv velat ge det mer energi för att jag vill det ska gå ännu bättre. Det har tyvärr tagit längre tid än jag trodde att få upp kundvolymen, så det är finansiellt den tuffaste perioden i företaget hittills.

Hösten nu blir viktig, för det är viktigt verksamheten går runt och bär sig själv på riktigt från och med nu.

Oresundstartups

Även oresundstartups har fått uppstärkning. För första gången finns en (deltids) anställd i detta projekt – Maria, som också är ansvarig på deltid i Campus Webbyrå. Här finns gott om utmaningar, främst att få verksamhet att flyta på bättre och bygga ett engagemang och team kring det. Maria har kommit in i det bra, och nu under hösten kommer fokus ligga på just de sakerna, vilket vi hoppas ger en bra skjuts framåt.

School of Coffee och nybryggt.nu

Här har det skett stora ändringar. Baristakurser har vi gjort i många år, men vi har nu tagit över kaffemaskiner.se, en hemsida som säljer espressobönor och kaffebryggare och tillbehör på nätet. Och vi har just bytt namn på den, till nybryggt.nu. Agnes har kommit in verksamheten sedan i höstas – hon är fortfarande student men gör ett jättebra jobb med att leda baristautbildningarna och börjar bli varm i alla detaljer som ingår i e-handeln också. Detta är även första gången jag är med och driver en e-handel, vilket är nästan lite ironiskt med tanke på hur nära jag har varit e-handeln under alla dessa år.

Nu är det mycket fokus på just e-handeln: vi har just bytt namn, Agnes är en del i e-handelsinkubatorn i höst, men vi kommer också sikta på att hålla baristakurser i Stockholm framöver också. Så det kommer hända mycket här!

Integratörerna Helsingborg / Social Business Lab

Här har Calle kommit in, och vi har gjort många olika spännande saker inom integration i denna verksamhet. Calle har verkligen kommit in i rollen som projektledare och koordinator – i en verksamhet som består av massa olika parallella och ibland ihophängande och ibland inte ihophängande projekt. All kudos till honom för att han har en grym överblick! Saker vi har gjort: fortsatt med Språkcaféet för företagare, varit med och gjort Sverige 3.0 eventet i Stockholm, startat upp ett yrkesmentorprogram samt börjat skala upp programmeringskurser för ungdomar och barn. Detta har varit extremt givande saker, men här har jag verkligen lagt för lite tid känner jag. Calle ska från september nu arbeta heltid med detta, och det blir ett helt eget bolag, vilket kommer göra det stabilare än tidigare och mer tydligt för alla.

Under hösten kommer vi satsa ännu mer på att göra programmeringskurser för barn och unga. Men även fler insatser kring att samla integrationspersoner både lokalt och i landet, och skapa givande samverkan. Ett av våra syften och mål är att inkludera fler delar av samhället i integrationsfrågan, mycket med fokus på näringsliv och civilsamhället. Detta genom event och dylika aktiviteter. Ett stort problem inom integration är att alla gör massa bra saker, men man är ofta inte medveten om vad andra gör exakt. Att underlätta den kommunikationen gör stor skillnad har vi märkt.

Wellbefy (Motiomera)

Utöver de andra “nya” sakerna har jag hela senaste året haft minst en dag i veckan dedikerad åt Motiomera, som sedan i somras heter Wellbefy i och med fokuset på hela hälsan, inte bara den fysiska. Det har varit mycket här, men samtidigt också lite ineffektivt. Detta för att vi i teamet varit splittrade – Sandra på heltid med jättemycket energi och ambitioner, Dimitrij i Berlin med jobb, och jag som bara kunnat lägga en begränsad del tid här. Här har jag bitit i det sura äpplet och erkänt att jag har gjort fel – att jag inte kunnat ge bolaget det de behöver, och jag kommer uttalat vara mindre aktiv här – skala ner mitt engagemang till liknande nivå som i de andra bolagen. Jag tror extremt mycket på detta, och Sandra är en grym energiknippe med helt rätt kunskaper och tankar för att göra detta.

Det har även varit väldigt frustrerande att vi inte har lyckats lösa finansieringen under våren och sommaren som vi hade velat. Av någon anledning har många investerare svårt att förstå potentialen, eller så är vi inte bra nog på att formulera det vi gör. För mig är detta en sådan no-brainer: att arbeta med digitalt tänk och produkter i en bransch som är stark och utan något som helst tecken den ska avta, med ett team som är både tekniskt starkt och starkt inom området. Jag tycker detta är det mest klockrena av alla nya projekt jag har startat om man ser till omständigheterna, men av någon anledning är det det som har varit svårast att få investering till. Vilket är störande och påverkar moralen mycket, tyvärr.

En av sakerna som händer närtid nu är att Motiomera är kvar som varumärke, och vi har för att det är kul dragit igång en utmaning där arbetsplatser tävlar sinsemellan i hela sverige, som vi kallat motionskampen. Tipsa gärna om företag som du tror hade tyckt det vore kul att delta!

VentureLab

Och utöver på det har jag ju också en anställning nuförtiden. En dag i veckan jobbar jag för Lunds Universitet med studentinkubatorverksamheten i Helsingborg. Jag tycker det har gått helt ok med tanke på förutsättningarna (vi har nått de flesta av 2017 års mål redan, så på pappret går det mycket bra), men jag vet att vi kan göra mycket mer. Jag har en fantastisk chef, Alice, och byggt ett litet team med studentmedarbetare, där Filippa varit viktig under våren och Agnes tagit över mycket av ansvaret, som gör det jättekul och givande.

Nu under september ska vi göra ett “gör världen bättre business case” helg, för studenter, den 23-24 sept, som vi kommer kalla 4K challenge (för att den är indelad i 4 moment, och man kan vinna 4000 kr i prispeng).

Utöver det har de andra verksamheterna utvecklat sig mycket

Contentor

Contentor har gasat på, och ökat omsättningen med ca 50% detta år. Som det ser ut nu kommer Contentor och Contentor Marketing ihop hamna på ca 18 Msek i omsättning vid bokslutet nu i augusti – en ökning med 50% från förra årets 11.8. Detta parallellt med att kontoret egentligen inte vuxit senaste året, utan mycket är tack vare effektiviseringar och ny teknik, och att teamet har blivit väldigt sammankört och effektivt. Linnea har även fått Contentor Marketing delen att utvecklats extremt under året, och gått från att omsätta några hundratusen till att bli ca 1.5 Msek av årets omsättning. Jag har själv haft mest kontakt med Hampus under våren, som är den som blickar mest framåt i teamet och leder det mesta av utvecklingen, där tekniken är en central och väldigt lovande del. Rebecca har under våren satt grunder för att kunna skala upp organisationen – både hållit ihop allt inom produktionen men framförallt lagt möjlighet till att utöka med hela fyra nya roller under hösten – ett stort kliv och nog en kul utmaning att leda också!
Är imponerad av alla i koncernen, och det jobb som görs med att leverera bra service till kunder och få dem att växa.

Närmast för bolagen är fokus på tekniken med Contentor GO och fortsatt tillväxt. Men en större sak är även expansion i Berlin, där vi kommer ta in extra resurser för att expandera och bygga en starkare närvaro. Mycket spännande, och personligen kul att ha verksamhet i min hemstad på riktigt!

Mindpark

Mindpark har varit full rulle, och det har varit ett stabilt år finansiellt (förra året var tuff ekonomiskt, men detta har stabiliserat sig igen), vilket är jätteskönt och jättekul. Organisatoriskt har det varit rörigare dock: Alexandra Hvalgren, som hade hand om alla evenemang, gick vidare till ett annat grymt uppdrag men det gjorde att vi behövde ta in en ny nyckelperson. Det blev härliga Rebecka Nilsson, som varit bland annat på The Conference innan, som nu gör ett toppenjobb med alla evenemang och framförallt att få alla att göra evenemang. Vi har under året hunnit med att vara värd för närmare 175 st evenemang ändå, vilket är väldigt imponerande, för det är inte det lättaste jobbet att komma in i. Och så gjorde vi ett fantastiskt Camp Ven också! Utöver det har vi även gjort om hur caféet och städ är organiserat, så det har varit nya personer och nya tjänster – effekten är att under senaste halvåret har nästan hela organisationen förändrats, vilket tagit mycket fokus och energi. Men Helene gör ett fantastiskt jobb med att hålla ihop allt och utveckla verksamheten framåt.

Det som händer nu är att Sanna, som varit VD under många år, har kommit tillbaka från mammaledigheten och lämnar nu över VD rollen på Mindpark till Helene helt, för att istället fokusera på nivån ovan – att jobba med fastighetsbolag och kommuner för att hjälpa dem skapa fler platser. Det kommer bli mycket mer sådant, och det kommer bli väldigt spännande. Åh, och det ska börjas byggas ett hus i Malmö där vi ska öppna Mindpark Malmö!

Camp Ven 2017 Karsten Deppert by Erik StarckJag pratar under öppningen av Camp Vens andra dag, ett event jag är mycket glad över att vi gjorde under sommaren. Bild från Erik Starck, CC-BY.

Rescued Fruits

Här har jag under året snarare blivit mindre involverad än tidigare. Jag har avgått som styrelseordförande, och är nu endast med på månadsavstämningar som är gemensamt med alla ägare. Detta är på ett sätt synd, men på ett sätt också skönt. Bolaget har utvecklats enormt under året, och omsättningen ser ut att bli flera hundra procent över senaste året, och når nog 4-5 miljoner under 2017. Bolaget har verkligen gått från att Cecilia och sedan Cecilia och Truls gjort allt, till att det är ett helt team och massa engagemang från både ägare, partners och kunder – vilket ger en enorm styrka, men ibland också skapar mycket friktion. Det har gjorts många spännande saker: nya smaker, nya maskiner, nya satsningar. Men det är också ett företag som växer, och vi lär oss fortfarande (tex att Stockholms caféer verkar stänger ner under juli månad, och att vår säljbudget inte reflekterade det). Detta är fortfarande det bolag med mest “kraft” jag har varit involverad i, och det är så galet hur mycket kunderna älskar idén och konceptet.
Nu står bolaget inför en ny utmaningar: Cecilia har meddelat att hon kommer lämna bolaget, och att en ny person kommer ta över VD rollen. En viktig fas för bolaget.

E-commerce Park of Sweden

Det har helt klart varit ett händelserikt år för denna verksamhet! Vi bestämde oss för att flytta i november, vilket gjorde att vi flyttade från Industrigatans massiva lokaler till helt nyrenoverade, och egendesignade, lokaler på Drottninghög. In i Helsingborg Dagblads gamla lokaler, vilket nästan känns lite symboliskt, att det digitala flyttar in där det analoga var stort en gång i tiden.
Flytten har dock inneburit att några framgångsrika bolag lämnade oss, främst för det var ett enkelt val när det ändå ska flyttas, att flytta in i egna lokaler istället. Så e-commerce park är just nu bara lite större än det var för ett år sedan. Men vi trivs väldigt bra i de nya lokalerna, och det har fortsatts att skapa en community som är väldigt stark. Amelie har gjort ett imponerande jobb under hela våren med att hålla ihop allt och få allt att funka. Det har emellanåt varit minst sagt kaotiskt ibland, med flytt, hyresavtal, praktiska problem som ingen förutsett och strategiska val som behövts fattas snabbt…
Inom verksamheten annars är också tredjepartslogistiken, som vi tyvärr inte haft så mycket i fokus som vi hade velat, och e-handelsinkubatorn, som utvecklat sig rejält. Sedan vi gjorde om kriterierna för inkubatorn lite (vi tog bort kravet att sitta heltid med bolaget på parken, då vi insåg många hade kommit igång men inte tillräckligt för att livnära sig på det), så har vi både fått in många fler bolag, men framförallt har det skett nästan explosionsartad tillväxt på många av bolagen i inkubatorn! Och sammanhållningen och stämningen i inkubatorgrupperna – som främst går ut på att bygga en kultur av att lära sig av varandra – är helt magisk. Så bra, så starkt!

Nu har vi just startat en ny omgång av inkubatorn, med 16 väldigt spännande bolag. Utöver det kommer vi i september och oktober göra en första omgång av e-handelsskolan, vilket är tänkt att vara till de som inte har kommit igång med e-handel än, men funderar på det. Väldigt spännande! Och utöver allt det, är Amelie mammaledig, och Elin är platschef istället. Blir helt klart ett händelserikt år till!

Lite siffror:

Lite siffror, för att ge en känsla. Då nästan alla verksamheter har bokslut sista augusti finns omsättningen nästan klart (svårt att säga exakt innan september är slut och alla fakturor skickade dock), men svårt att säga saker om resulaten och vinst, det tar någon månad till innan det är helt fastställt (då alla leverantörsfakturor nog inte har kommit än, och alla löner inte utbetalda än). Så denna uppdatering endast lite fokus på ekonomiska siffror, men har tagit med lite andra kul siffror so ger lite inblick.

Contentor
Omsättning: 16.5 msek
Antal ord: drygt 30 M ord
Antal skribenter: 120 löner per månad (ca 380 totalt)

Mindpark (Open Community Concept):
Omsättning: 6.9 msek
Antal personer som arbetsplats där: ca 200
Antal events verksamhetsåret: 173

Rescued Fruits:
Omsättning: 4-5 msek
Antal flaskor producerade: över 200 000 hittills i år

E-commerce Park of Sweden:
Omsättning: 2 msek
Antal företag som ingår i parken: 31

Contentor Marketing:
Omsättning: 1.5 Msek
Antal kunder som på löpande uppdrag: 18

Resterande projekt har alla en omsättning på under 500 000 kr. Flera har ingen stabil eller helt satt verksamhet än, utan det är mycket testande och olika koncept som arbetas fram. Så där finns inga jätteintressanta siffror att lyfta fram än – men målet med alla är att de ska växa och bli större, och kunna bjuda på intressanta insikter där också :)

Karsten, har du något nytt projekt på gång?

Detta är en fråga jag får ibland. Under hösten, kommer det nog vara följande saker som hade passat in i den kategorin:

Collab

Collab kommer bli namnet på moderbolaget till både Mindpark och till viss del E-commerce Park of Sweden, och det kommer bli där Sanna och jag är verksamma med att hjälpa fastighetsägare och kommuner att skapa bra fysiska mötesplatser – vare sig kontor med co-working, bostäder med co-living eller för communities. Detta kommer det snart mer info om, men det känns väldigt spännande och kul att kunna bidra med de många års erfarenhet att kunna göra fler platser.

Skånska ehandelsnätverket / CeLIT

Jag har ju de senaste åren arbetat väldigt mycket med community, och det är dags att bygga upp ännu ett. Eller inte bygga upp, vidareutveckla snarare. Kring e-handel har det sedan flera år funnits ett löst community, och vi kommer under närmsta tiden vilja ta det vidare, och skapa något lite mer strukturerad. För detta har vi gått ihop med ett nätverk som heter CeLIT, som fokuserar på att utveckla logistiksektorn. Här kommer det också ske mycket, men vi måste först komma igång.

Everywhere Group

Detta är egentligen inget nytt, men jag har bestämt mig för att samla alla bolag kring mig under ett gemensamt varumärke, som jag har döpt till Everywhere Group. Ett sätt att försöka sammanfatta det jag gör, och skapa en slags gemenskap. Det finns ju ingen röd tråd som är tydlig (den röda tråden är: bra personer), men i grund och botten handlar det för mig om att skapa positiv påverkan på samhället genom de krafter som finns i kapitalismen och företagandet. Jag har valt att prata om social kapitalism – mest för att ordet social entreprenörskap känns lite odefinerad och uttjatat. Mer info och mina tankar kring detta tänkte jag dela med mig om i framtiden, men work-in-progress hemsidan ser ut så här: www.everywheregroup.com

Politik

Jag är sedan ett tag tillbaka medlem i Centerpartiet, för jag tror det är bra att stötta partier man tror på, och centerpartiet är det enda av de större jag tycker känns vettigt i dagsläget – de har minst fel, så att säga. Jag har dock nu även hamnat i en grupp inför valet, att hjälpa till med frågor och tankar. Ska försöka ge detta lite tid också, för jag tror det är viktigt att försöka bidra till ett bättre samhälle om man har möjligheten.

Hur ska jag fortsätta arbeta?

Den insåg jag har lärt mig, att det är skillnad på att vara stöd till en som är “ensam” i en utförande verksamhet och en som är “ensam” i en identitetsökande verksamhet, gör att jag under hösten räknar med att lägga mycket tid på främst 3 saker:

Collab: Redan under året när Sanna var mammaledig så utforskade vi en del kring fortsatta projekt, men egentligen är det först nu som vi ska börja sätta allt i denna verksamhet: vilka jobbar vi med? Hur ska vi göra det? Vad ska vi ta betalt, egentligen? Riktar vi oss till kommuner, eller fastighetsbolag, eller andra? Hur ska vi lyfta fram oss själva, vad ska vi ens kalla oss? Så här kommer jag och Sanna säkert bolla mycket. Vi har till och med bestämt att vi tar minst en timme i veckan till “fokusmöten”, där hon får helt bestämma vad vi ska prata om och fokusera på, som inte behöver vara kopplat alls till vad som händer just den veckan annars i det bolaget.

Wellbefy: Här kommer jag fortsätta vara bollplank och utforska tankar. Men nu under hösten blir det mycket mer ett team, där Dimitrij är på plats under september och kanske lägre, och även Hanna kommer in i bilden, som gör sin praktik i bolaget. Detta gör att det blir ett team på helt andra sätt, så min roll ändras lite, och teamet blir inte bara Sandra och jag, som det för det mesta varit under våren (eller ja, egentligen mest Sandra själv).

Social Business Lab (Integratörerna Helsingborg): Här kommer vi fortsätta leta efter projekt och ställa oss frågan “vad ska vi göra?” och “vad ska vi inte göra?”. Men samtidigt har det hittats många projekt redan, som är igång, och dessa är tydliga och konkreta. Så verksamheten kommer gå från att vara sökande till att vara mycket mer utförande, vilket på ett sätt också gör det lättare. Men jag inser jag behöver kunna lägga många kvällar eller långa samtal på denna verksamheten, för att ge Calle den support som han mår bra av.

Jag tycker personligen det är väldigt intressant det jag gör, och utmanande ledarskapsmässigt. Jag lägger absolut mest tid på att “vara där” för de som är nära mig, och jag misstänker det upplevs väldigt olika från person till person – där vissa tycker jag finns där alltid, och andra att de nog inte ser mig alls… Det är helt klart en utmanande ledarskap att ha så många bra personer omkring mig, men som ibland är i små verksamheter, och att ge dem den support som är rätt för att det ska kännas motiverande och leda framåt, men så det inte känns kvävande och för mycket. Jag ger ju de nära mig enorm frihet, men jag har också sett flera gånger att för mycket frihet kan vara fel, att det leder till otydlighet och en känsla av att inte veta om man gör ett bra jobb eller inte. Så att hitta den balansen, som också varierar från person till person, är nog min absolut största utmaning i vardagen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *