Posts by: Tankar

Hur jag kom igång med träningen

Detta är ett inlägg för sådana som mig, som inte tränar men vet om att de borde. Tränar du redan, kan du ignorera detta inlägg :)

Jag tror mycket på life-hacks. På att vår biologiska kropp och psykologiska sinne inte alltid vill oss väl, utan vi måste lära oss knep och trick att “lura” oss själva, vårt sinne eller vår kropp, för att nå visa resultat.

Att vi alla borde träna, är forskningen ganska säker på. Redan när jag läste fysiologi och hälsa på universitet sade vår professor att det finns en uppsjö av dieter och kostråd, alla med forskning som stödjer att just de är bra. Men endast en sak är typ all forskning överens om: att äta mycket grönsaker, och att träna. Det kan är det enda alla håller med om är bra för hälsan.

Jag har länge försökt komma igång med träning i vuxen ålder. Efter testat många olika sporter, dans och pass så föll jag till slut för yoga och pilates. Men jag fick inte in rutinen i mitt liv att träna regelbundet. Det blev i spurtar och etappar, så som Yoga for guys resan, men alldeles för länge emellan varje.

Men nu i våras har jag haft lite väl galet mycket att göra, och jag kände ett tag att jag fick problem med att sova – vilket jag ser väldigt allvarligt på, då en bra sömnvana är det som får mitt liv att funka.

Mitt engagemang i Motiomera är en del i mitt egna life-hack. Genom att vara aktiv i ett bolag som jobbar med hälsa och att få människor att må bättre, skulle jag tvinga mig själv att göra det också. Och när det nu var som mest så är det tack vare Sandra, som är huvudpersonen i Motiomera, som jag kom igång med träningen. Hon rekommenderade väldigt starkt att jag skulle ta och springa för att sova bättre. Så jag testade – och så blev det.

Jag hade försökt mig på att springa tidigare. Jag dejtade ett tag en fantastisk tjej som sprang mycket, och hon fick mig att testa lite seriösare. Men jag fastnade inte då. För jag insåg inte, att springa är inte detsamma som att springa.

Springa ≠ springa

För mig blev det avgörande att inse att springa handlar för mig inte om distans, utan mer om tid, och att anstränga kroppen. Så när jag sprang nu sprang jag mycket mer “en halvtimme”, än att springa “X antal kilometer”. Och just den tiden fastnade jag för. Jag har några enkla rutter runt mig nu, som är antingen runt 20 minuter eller 30 minuter långa. Vilket är en perfekt längd för mig – den får alltid plats i en dag, kroppen blir trött och det är inte maximerande, så jag kan springa det flera dagar i rad utan att jag känner jag måste ta det lugnt emellan.

Nu har det hållit på i lite mer än en månad, och för första gången har jag hittat en tränignsform som inte känns jobbigt att få med. Ska bli spännande att se hur det utvecklas!

Så för att sammanfatta: det som var avgörande var att sätta mig i en omgivning som pushar mig och lurar mig själv, och att ha ett relativt öppet sinne och att testa nya saker eller testa igen.

Facebook och (o)produktivitet

Jag har problem med Facebook. Jag älskar mycket av vad Facebook möjliggör – för mig har messenger blivit viktigare än mail i många sammanhang. Fler viktiga konversationer har jag idag via Facebook än via mail.

Jag använder även grupper som interna verktyg väldigt ofta – de är den bästa lösningen på “intranät” jag har stött på. Inte för att de är särskild bra, utan för att de inte är för dåliga, och att nästan alla “finns där”. Vilket är det som verkligen spelar roll – inget fancy nytt verktyg hjälper, om ingen använder det. (Vi testade det med Mindpark för co-workingspacet en gång i tiden, att använda en egen internkommunikatonsverktyg, men det dog snabbt, just för att ingen orkade logga in till slut, även om det var hur smidigt eller enkelt som helst)

Men jag har stort problem med att Facebook slukar ens tid. Väldigt ofta loggar jag in bara för att göra något (ofta skriva något eller fråga något i en grupp), och så plötsligt försvinner 15-30 minuter, utan att jag ens kommer till att göra det jag ska göra! Jag stör mig väldigt mycket på att Facebook blivit så bra på att “fånga” en. Att de så mycket optimerar för att hålla en kvar i det.

Jag är extremt tacksam för messenger.com (att använda Facebook messenger via webben utan att behöva se Facebook flödet), men jag saknar motsvarande för grupper. Jag vill kunna välja när jag blir distraherad och när inte.

Jag önskar någon kunde göra det som facebook gör bra, fast med epost istället. Något som alla använder, men som funkar som verktyg. Det hade varit något!

Nåja, inget konstruktivt detta. Men nu var det sagt! :)

Tankar om AI

Under årets Borderland blev det en rad samtal och diskussionstillfällen. En av de som var organiserad, hade temat AI, och den väckte flera nya tankar.

Som allting med Borderland och Burner communityt är det väldigt blandade personer, och flera av deltagarna hade varit aktiva inom något med AI länge, i vissa fall årtionde, medans andra bara var som jag, personer med intresse i ämnet.

Överlag gick diskussionen mycket kring stora saker: När kommer AI bli smartare än människan? Hur är det med moral i maskiner? Kommer superintelligent AI att döda alla människor? Överlag mycket diskussioner på saker som Ray Kurzweils eller Nick Boströms tankar och idéer. (Vill du själv förstå bakgrunden lite mer, rekommenderas denna fantastisk bra artikel på Wait but why som summerar helheten med AI och dess problem).

Några insikter

  • Ingen höll emot att AI kommer bli smartare den intelligens vi har nu. Men någon som kom upp var att det kanske är vi som blir smartare, med AI. Precis som vi redan nu är smarta med dagens telefoner. Hade du kunnat göra ett IQ test med en mobil, hade du garanterat fått högre IQ.
  • Ett problem med allt med AI var att det är privata företag som står för största insatsen, de som har mest data och de som forskar på detta tyngst. En superintelligent AI kan altså vara en AI som Facebook, Google, Spotify eller någon annan framtida internetbolag “äger”. Är detta bra, eller dåligt.
  • Överlag pratades en hel del kring just öppet vs “privat”. Ska stater reglera forskning kring AI? Hur i så fall? Går det ens att göra? Min bild är att reglering hade behövts, men är nog omöjligt att göra bra, och kan mycket väl riskera hela teknikutvecklingen om det görs någon (vad är “intelligens”, och hur skulle man definera det i en reglering?). Men jag är kluven här. En superintelligens kan väldigt tydligt vara väldigt farlig, så att inte reglera är dumt. Men att hindra den fria utvecklingen inom teknik generellt pga det vore väldigt dåligt för mänskligheten också.
  • Även innan vi har superintelligens, så kommer AI bli smartare och smartare. De kommer automatisera saker som idag är “jobb”. Hur kommer det påverka samhället? Detta är iofs en debatt som hållit på ett tag nu, och medborgarlön är något som ofta dyker upp – vilket jag tror hade varit väldigt bra, och jag har blivit mer och mer övertygat om att det hade kunnat göras mycket bra.

Överlag många intressanta, och delvis väldigt skrämmande, tankar. Men det blev tydligt att kapitalismen som den är idag, inte är en bra kombination för framtiden. För det blev rätt tydligt att AI kommer förstärka saker. Extrapolera. Och det hade högst troligen resulterat i en ännu ojämnare och polariserd värld än den vi har. Kapitalism har svårt att hantera ett mer och mer automatiserad samhälle, det krävs sociala inslagg för att det ska fungera (som tex medborgarlön). Och kapitalism ger skeva incitament för de som utvecklar AI – vilket kan ha katastrofala effekter på en AI som blir superintelligent.

Finns det lösningar?

Men vad är lösningen, om dagens kapitalism måste anpassas? Hur gör man det?

En av tankarna som kom upp var att man löser det med Vision. Att visioner inom företagande, inom politik, och inom nya produkter är en viktig del. Att man använder de kapitalistiska spelreglerna som vi har, men strävar efter mer. Efter att uppnå ett visst syfte. Personer som Elon Musk är helt klart förebilder på den fronten.
Det behövs mer, betydligt mer, sådant. Personer som står för något, och tydligt kommunicerar det utåt, och långsiktigt arbetar för det.

Det är dock inte helt säkert det räcker. Eller att det fungerar i längden. Om man strävar efter mer än vad som behövs, kommer man då inte indirekt vara ineffektivare än de som bara strävar efter maximera vinst? Är detta långsiktigt hållbart i så fall?

Dock är det inte fel att testa detta. Vad finns det att förlora – att vi har skapat mer visionära bolag, mer visionär politik eller mer visionära produkter? Så jag tror det ligger ett ansvar på oss alla, att vara mer visionära. Att göra saker inte bara för att tjäna pengar eller bygga ett bolag eller vinna ett val. Utan att använda de normer och strukturer som finns i samhället, för att åstadkomma något ännu större. Något som hjälper mänskligheten framåt.

Tankar sen Borderland

I år var andra året jag var på Borderland, och innan dess var jag på Burning Man. Detta årets evenemang har dock berört mig mycket mer än tidigare. Det var en känslo-overload, som jag aldrig upplevt innan.

Nu efteråt har jag gått igenom en period av glädje och lycka, men också en period av lägre energi. Det brukar vara så – i en diskussion med några vänner insåg jag det är så vid alla tillfällen då man är i en mindre grupp nära varandra under intensiva dagar. Men det här är ändå intensivare än allt jag har känt tidigare.

Anna, en mycket bra person, har skrivit ett fantastiskt analyserande inlägg med en av anledningarna till det. Borderland, och andra sammanhang då man är i en öppen, välkomnande och nästan familiär grupp, lockar fram en sida av oss som vi, speciellt i vår nordiska värld, inte upplever i vår vardag annars. En sida av gemenskap, även om det inte helt känns som rätt ord. En sida av tillhörighet. På ett djupare, mer känsloladdat plan. Vilket är i direkt, och stark, kontrast med den individualism som annars är vår vardag.

I år var Borderland intensivare än någonsin. Därför är även kontrasten till individualismen som väntade på mig hemma ännu starkare. Och det känns.

Ur det hela väcks frågor. Är individualismen jag lever i bra? I vilken grad av individualism lever jag egentligen, jag som ändå bor i ett kollektiv och arbetar från co-workingspaces? Jag vill säga jag är bra på att öppna mig och släppa in andra – men är jag det, verkligen, eller har jag murar jag inte förmått att se själv? Och är det bra, eller dåligt?

Min stora lärdom från Burning Man och Borderland är detsamma som religioner vill förmedla: att ge villkorslöst är något vi människor mår bra av. Det som kan kallas för kärlek, även om ordet kärlek även innefattar många andra känslor. Detta är djupt rotad i oss tror jag, en del av “urmänniskan”, när vi gick längst havet vid Afrikas kuster, en gång i tiden. Jag tror det är en del i att hitta ett “syfte” i livet. Att ge. Utan att förvänta sig tillbaka.
Hur bra är jag på att ge villkorslöst, egentligen?

Behandla andra bättre än du själv vill bli behandlad

För att få en bättre värld, måste vi vara bättre mot andra än vad de är mot oss.

Jag tror den klassiska devisen “behandla andra så som du själv vill bli behandlad” är fel nämligen. Detta av anledningen att vi som individer ser vad vi själva gör och våra egna handlingar, men vi ser inte alltid andras handlingar. Så om vi gör saker för andra, kan vi lätt tycka att vi gör mer, av den enkla anledningen att vi inte ser vad alla andra gör för snälla saker mot oss. Eller att vi ser dem, men inte uppskattar dem lika mycket som de som gör dem tycker de är värda.

För att kompensera för detta inbyggda fel i våra hjärnor behöver jag som person vara snällare mot andra än vad de är snälla mot mig. Då blir det bättre, och även om man inte ser allt andra gör för en, kan man ändå göra bra saker tillbaka.

Och i värsta fall, är man för snäll mot andra. Det är en nackdel som jag inte har några problem med…

Hur jag minskar mitt CO2 utsläpp med en femtedel

Jag har länge gjort det medvetet om att det är bra, men det var först när jag såg den här artikeln som jag insåg hur stor skillnad det verkligen gjorde.

Jag slutade äta kött för några år sedan av två anledningar:
1) Det är dåligt för miljön
2) Det är onyttigt att äta för mycket kött (vilket vi svenskar gör).

Genom denna artikel på hd.se insåg jag dock hur mycket just köttet hade utgjort av min miljöpåverkan! I Sverige äter vi ca 85 kilo / år (2014). Detta är ca 25 kg nötkött, ca 35 kg gris, ca 20 kyckling och resten är annat. Baserad på om jag hade ätit kött som medelsvensson, hade det motsvarat att jag hade kört 3875 + 1260 + 360 = 5 495 km bil per år! Det är alltså som att jag hade åkt bil från Helsingborg till Stockholm 10 gånger! Eller motsvarande utsläpp på 920 kg koldioxid! För att vara kvar på medelsvensson spåret, så är genomsnittsutsläpp CO2 per capita i Sverige ca 4200 kg eller ca 4400 kg, beroende på hur man räknar. Det betyder att om genomsnittspersonen skippar kött minskar man sin klimatpåverkan med ca 20 – 22 procent! Det är en femtedel, eller mer! Enorm stor skillnad, och motsvarar en bra bit som att man inte åker bil alls! (bilkörning är ca 6000 kg CO2 per år per invånare)

Fotnot: Detta avser bara köttkonsumtion, jag äter fortfarande fisk, dricker mjölk och äter ägg. Hade jag inte gjort det hade jag minskat utsläppet ännu mer.
Ibland frågar mig folk hur det är med proteiner och så. Som livsmedelsingenjör känner jag ingen oro – det räcker med mjölk och ägg för att få i sig allt viktigt. Vill man veta mer, kan man läsa en överblick här.

Fotnot 2: Kött är, utöver det väldigt höga CO2 utsläppet, även dålig för miljön på grund av all antibiotika som används i köttindustrin. Det finns en hel rad aspekter på kötts miljöpåverkan.

Fotnot 3: Då jag inte åker bil väldigt ofta (jag har inget körkort) så släpper jag högst troligen ut mer än en femtedel mindre än genomsnittssvensken. Dock flyger jag nog lite mer – så hur mina CO2 utsläpp verkligen ligger till vet jag inte…

Fotnot 4: Ändrade titeln från “mindre förbrukning” till “minskar utsläpp” – en smart läsare påpekade att man ju inte förbrukar CO2, utan släpper ut det. Så var ju dumt skrivet av mig!

Tre frågor jag ställer till entreprenörer

Då jag har en rätt framträdande roll genom Mindpark, E-handelsparken och oresundstartups, och rent allmänt som co-founder i en rad bolag, får jag rätt ofta personer som vill bolla idéer och affärskoncept med mig. Detta är överlag kul, och hinner jag gör jag det gärna. Jag har med tiden insett det finns tre frågor som är de viktigaste, kanske de enda, som är viktiga att ställa. Beroende på hur erfaren personen är, ställer man 1, 2 eller 3 frågor.

En person som inte har drivit bolag innan
Om en person som inte drivit bolag innan kommer med en idé, ställer jag ofta bara en fråga:
1) Hur kommer du få kunder?

En lite mer erfaren entreprenör
Personer som drivit något innan eller har kommit en bit längre, får följdfrågan:
2) När kommer du kunna anställa din första person? (dvs – hur skalar detta?)

En person som drivit och avslutat bolag tidigare
Personer som redan byggt något och vill ha input på en ny affärsidé, för en tredje följdfrågan (och har ofta redan tänkt igenom de första två)
3) Hur gör din idé världen bättre?

Kan man svara på frågorna 1 och 2 har man en hållbar affärsidé. Kan man svara på fråga 3 också så har man en hållbar affärsidé som gör världen bättre.

Anledningen till att man inte ställer alla tre alltid är att det är svårt att svara på alla, och jag vill inte avskräcka personer från att starta sin entreprenöriella resa. Men har man väl kommit en bra bit på den resan, tycker jag det är viktigt att man använder sin erfarenhet till att skapa ett större värde än bara bygga ett bolag (därav jag satsar på MotioMera nu – bolaget tjänar bara pengar om det gör människor lite mer aktiva, och lite friskare).

Bloggpostar om entreprenörskap: multitasking, transparens och delegering

Jag har under september skrivit några artiklar om entreprenörskap. Det är entreprenor.se som jag bloggade hos. Tänkte jag ger några korta tankar här, för de sammanfattar flera hörnstenar i entreprenörskap insåg jag.

Multitasking och många företag

I den första pratar jag om att hantera olika projekt / företag. Många frågar mig hur jag lyckas med att göra så många olika saker. Jag har själv blivit så van vid det, så jag tänker inte direkt på det, men jag skrev några insikter jag har dragit i en artikel. Vet inte om det är användbart för andra, men det funkar för mig i varje fall.

Hela artikeln finns här: Att hantera många bollar i luften.

Transparens, ärlighet och öppenhet

En annan handlade om transparens, något jag tycker är viktigt, då det gör att jag tvingas vara ärlig och kommunicera effektivt och korrekt. Jag pratar även om svårigheterna med att vara transparent, och att det ofta är andra som berörs av ens egna transparens, vilket kan skapa problem.

Hela artikeln finns här: Transparens – en inställning och prioritering

Delegera och misstag med det

Hur jag ser på delegering och lite tankar och erfarenheter kring det. Även några misstag som gjorts med tiden. Det är väldigt svårt att delegera tycker jag, även om man skulle kunna säga att jag tränar på det dagligen.

Läs hela artikeln här: Lärdomar om delegering och att lita på andra

Vad utgör en bra nog affärsidé

Denna går egentligen in på mycket djupare saker än bara vad som är en bra idé. Men den är viktig – för utan en tillräcklig bra idé är det svårt att bygga lönsamhet och hållbar affärsmodell. För många bolag startas utan att företagaren själv värdesätter sin tid – detta leder till att det tar kol på företagaren som person, vilket inte är hållbart. Därav är det viktigt att idéer är bra nog, och inte bara bra.

Läs artikeln här: Att avgöra om en idé är bra nog

Överlag drar de alla på erfarenheter från de senaste åren från de företag och projekt / organisationer jag är verksam i. Jag var nu nyss på work-away camp i Spanien (som rekommenderas varmt om man vill byta miljö och vara produktiv för en vecka). Jag höll där en mini-session om vad jag gör, och insåg att jag just nu har sju och ett halvt projekt igång: Contentor, Mindpark, Oresundstartups, MarmeladMakeriet, Student Network, CreativeLab, MotioMera / Service Supply Scandinavia samt ett nytt projekt, som ej är helt redo att bli officiellt ännu. Jag börjar inse att deras spridda natur och olika områden ger en fantastiskt bredd på erfarenheter och referensramar.

Jag har sedan tidigare fört anteckningar på när ‘polletten trillar ner’ inom management och andra insikter. En del av de ovan är sådana punkter, eller sammanslagningen av olika punkter. Jag ska se till att fortsätta anteckna, och dela med mig, av sådana. Både här och på andra ställen.

Praktikplatser för strategisk kommunikation

För att synliggöra lite olika praktikplatser passande för strategisk kommunikation som finns i Skåne, ställde jag en fråga på Facebook. Fick en rad svar, från både stora, små så väl som nystartade till prisbelönade bolag. Här är en kort sammanställning på dem, samt lite information:

Senast uppdaterad: maj 2017

Motiomera – Helsingborg

Flera av mina egna företag är öppna för praktikplatser. Motiomera är ett av dem, som är ett litet med ambitiöst bolag om att skapa hälsosammare arbetsplatser genom att fokus på medarbetarnas välmående. Spännande och med många utmaningar.

Du kan läsa mer om det här, på företagets praktiksida. Är ett litet men väldigt bra team, rekommenderas starkt för alla med någon som helst intresse i hälsa (och kommunikation så klart).

Konktakta Sandra där: sandra@motiomera.se

mplusm – Helsingborg

mplusm grundades 2012 som ett alternativ till de traditionella pr-byråerna som finns i Öresundsregionen. De ville skapa en pr-byrå som är specialiserad på att dra nytta av det nya medielandskapet. Inte det gamla och traditionella. Byrån skapades därför utifrån framtiden och de möjligheter den digitala och sociala medievärlden ger. 

På byrån finns Manuel och Martin som arbetar heltid tid kommunikation och pr. De arbetar väldigt nära många av sina kunder, vilket betyder att teamen ofta blir större. Bland kunderna finns kommuner, regionförbund och privata företag runt om i Norden. 

mplusm driver en av Sveriges största podcasts inom marknadsföring, Pr på skånska

Du som är intresserad av praktik hos mplusm ska förstå medielogiken och kunna nyhetsvärdera i det nya medielandskapet, eller åtminstone ha ett stort intresse för det. I det innefattas även intresse för beteenden i sociala medier. 
Produktion, research och omvärldsbevakning, idégenerering, konceptutveckling och traditionellt pr-hantverk är saker du som praktikant kommer att arbeta med hos mplusm. 

Kontakta Manuel, partner: manuel.lemholt.berger@mplusm.se

Contentor – Helsingborg

Contentor är ett kommunikationsbolag som arbetar med online content främst för e-handel och SEO / online marketing. Bolaget är specialiserad på just content och gör uppdrag för många av de stora svenska och internationella nätbutikerna och webbyårerna.

Gör din praktik hos Contentor så kommer du arbeta nära det kärnteam som leder hela verksamheten. Du kommer arbeta med både praktiska aspekter av content marketing och texter för webben. Praktiktjänsten innebär också att arbeta med Contentor egna content marketing strategier, samt bolagets PR och synlighet inte bara i Sverige utan hela norra Europa.

Kontakta Rebecca, VD, på: rebecca@contentor.se

Contentor Marketing – Helsingborg


Contentor Marketing är ett systerbolag till Contentor, som arbetar med just content marketing – reklam och marknadsföring på webben. Ett bolag som sätter pris på bra kvalitét och att åstadkomma bra resultat.

Som praktikant kommer du vara involverad i den dagligen verksamheten, och kommer hjälpa till med skriva artiklar, pressmeddelanden, ta fram strategier för sociala medier och kommunikationsplaner.

För mer information, kontakta Linnea, VD: linnea@contentor.se

Bilprospekt – Helsingborg

Bilprospekt är ett litet team som arbetar med en smart IT-lösning för bilåterförsäljarbranschen. Deras målsättning är att lyfta bilförsäljningen in i den digitala åldern, och är ett startup som har fått en hel del uppmärksamhet senaste tiden.

Som praktikant hos dem är du med och utformar deras marknadsföringsinsatser. Du kommer arbeta med mycket frihet och dina beslut kommer påverka bolags framtid väldigt direkt. Denna plats passar dig som har stort eget driv, vill testa idéer och visa vad du kan åstadkomma.

Kontakta Andrée, del-ägare: andree@bilupphandling.se

Mindpark – Helsingborg

Mindpark är ett annorlunda co-working space och plats för evenemang, som är bland de främsta i Norden. Nyligen blev Mindpark utsedd som ett av de 11 mest spännande co-workingspaces i världen.

Som praktikant på Mindpark kommer du arbeta med att synliggöra MIndpark i ett internationellt sammanhang. Du kommer även arbeta med kommunikation kring evenemang och händelser som sker på bolag här. Praktiken innebär mycket PR, digital marknadsföring och copywriting. Det kommer även bestå i att hjälpa andra initiativ som är nära Mindpark, så som CreativeLab och inkubatorn THINK.

Kontakta Helene, platschef, på: helene@mindpark.se

E-commerce Park of Sweden – Helsingborg

E-commerce Park of Sweden, också känd som e-handelsparken, är Sveriges största samlingsplats för e-handel. Här sitter ett tiotal e-handelsbolag och tjänstebolag inom e-handel.

Som praktikant kan du antingen arbeta hos något av e-handelsbolagen, med deras marknadsföring och synlighet online, eller för e-handelsparken själv, som jobbar mycket med PR och presskontakter. Här hålls både event och information om hur man lyckas som e-handlare, så väl som att det finns en inkubatorverksamhet som hjälper nystartade e-handelsbolag att lyckas.

För mer information, kontakta Amelie, chef: amelie@ecommercepark.se

Animus home – Lund

Vi är ett kreativt team från LTH och EHL som driver start-up bolaget Animus Home. Under de två senaste åren har vi utvecklat konceptet för framtidens smarta hem. Nu planerar vi en första lansering av vår produkt på internationell marknad. Därför behöver vi dig som kan fortsätta driva vår kreativa marknadsföring samt vara vårt ansikte utåt! Du kommer främst att ta hand om sociala medier, men även en del blogg samt PR och mediabevakning.

Du kommer fritt ta fram PR- och marknadsföringsinsatser och vara med hela vägen från planering till lansering. Skaffa dig unika erfarenheter i en framtidsindustri tillsammans med oss! Skicka ett mail och beskriv varför just du passar in hos oss, eller kom förbi på en kopp kaffe.

För mer information, kontakta Fidan på fidan@animushome.com

Svenska alarm – Malmö

Svenska alarm är ett bolag som arbetar med säkerhetssystem och larm, främst för privatpersoner. Du kommer att arbeta direkt under VD och ha stora påverkningsmöjligheter.

Svenska Alarm har arbetat aktivt med kommunikation sedan start vilket utförts av VD med hjälp av konsulter. Tanken är att kommunikationsarbetet ska utföras av en dedikerad mångsidig anställd.

Du ska vara intresserad och ha erfarenhet (antingen på egen hand eller via arbetslivserfarenhet) av digital marknadsföring. Svenska Alarm arbetar aktivt med blogg, sociala medier, affiliateprogram, digital annonsering i form av banner, film, plats och text. Men följer även kommunikation och marknadsföringsplan där även mer traditionell PR och marknadsföring finns med.

Hos Svenska Alarm får du arbeta med copywriting och utförande av kampanjer (nyhetsbrev, blogg, annonser och inlägg). De arbetar endast med personer som de tror kan ha en framtid på bolaget.

Kontakta Christoffer, VD: christofer@svenskaalarm.se

Ustwo – Malmö

UsTwo är en prisbelönt byrå som ligger bland annat bakom iphone spelet Monument Valley – som vann Apple Design award för sin unika stil och design.

På Ustwo är de 65 personer, men i varje projekt är det mindre team. de jobbar med digitala produkter och strategi. Vad man kan göra under sin praktik är mycket upp till praktikanterna själva men de jobbar dagligen med visuell design, interaktionsdesign, motion, copywriting och strategi.

Kontakta Juliana, : joinus.mal@ustwo.com

#malmostartups – Malmö

MalmoStartups är en community som strävar efter att styrka Malmös startup community. Det är en grupp av väldigt dedikerade företagare bakom, som tillsammans bilder intressegruppen.

Som praktikant hos dem hjälper man till att lyfta fram intressanta startups i staden, att forma och hjälpa till med arrangemang samt att bygga en community.

Ta kontakt med dem via denna länk.

Oresund Startup News – Helsingborg / Lund / Malmö / Köpenhamn

En nyhetssida som fokuserar på att lyfta fram startups i Øresundsregionen – Köpenhamn, Malmö, Lund och Helsingborg. En ideel organisation, som gör det för kärlek till entreprenörskap och regionen. Kolla in nyhetssidan här.

Som praktikant är man med och tar fram förslag på nyheter och reportage, bevakar evenemang och gör intervjuer med företagsprofiler. Ett extremt effektivt sätt att bygga nätverk bland startups i regionen.

Ta kontakt med Maria för mer information: info@oresundstartups.com

Fler

Utöver det hörde även några av sig som inte är i Skåne / Öresundregionen, men som är trevliga hur som helst. Jag kan framförallt tipsa om Cruitway. Se deras annons här.

Saknas något bolag? Ge mig lite info, så fyller jag gärna på listan med fler!

Söndagstips: intressanta svenska podcasts om entreprenörskap.

Jag är egentligen jättedålig på att lyssna på podcasts, men det finns några som är riktigt intressanta, om man vill veta mer om entreprenörskap och att gå från nystartad till en riktig verksamhet. Följande rekommenderar jag starkt, speciellt till de som är nya i sin egna resa. Finns mycket insikter och lärdomar samlade här. Många är även i form av intervjuer, vilket jag alltid tycker skapar mycket intressanta samtal.

Ehandelspodden

Även om det är entreprenörer inom ehandel, är det väldigt intressanta berättelser och insyn i företagande generellt som kommer fram. Grymma Anton Johansson gör ett bra jobb att ställa bra frågor. Senaste avsnitt med Magnus Lundin är riktigt informativt:
Finns att hitta på ehandelspodden.se

SavvyJane / eDokumentären

En imponerande bra gjort podcast, som är mer en djupintervju. Sarah Wittbom och gänget är mycket bra på att inte bara ge inblick och kunskap, men även sätta en stämning. Fantastiskt!
(Fast kan vara jag är lite färgad, Dan Nilsson som är en god vän och även partner i Contentor är med i flera avsnitt. Men det är bara extra kul tycker jag!)
Finns att hitta på savvyjane.com

Entreprenörspodden

‘Oss entreprenörer emellan’ som den så fint heter. Är Sofia Franzén från Owegoo och Alexandra Bylund från Newshubby som gör den. Kul följa deras diskussioner och tankar kring sina olika bolag. Ger en inblick i vardagen hos dem.
Finns att hitta på iTunes.

The Nordic Web

Vill man ha lite mer ‘meta’ så kan man också lyssna på den podcasten jag själv medverkar i, The Nordic Web ihop med Neil Murray. Vi pratar inte så mycket direkt företagande dock, utan mer vad som sker inom nordiska startupvärlden. Så är inte lika intressant ur ett rent entreprenörskapsperspektiv. Men kul!
Finns att hitta på thenordicweb.com

Fotnot: slog mig just att både Sarahs SavvyJane så väl som Sofia och Alexandras och så klart The Nordic Web görs här nere i Skåne / Öresundsregionen. Kul!