Hur går det med allt Karsten? 2020 edition

De som känner mig vet att jag brukar fira nyår två gånger per år. En gång på nyårsafton, och en gång några veckor senare. I år blir det andra nyåret flyttat framåt (några månader i varje fall). Men det hade annars varit nu i dagarna – så jag tänker det är OK att skriva en årssammanfattning nu, även om inte direkt början på januari….

Som alltid försöker jag vara transparent. Både för att det tvingar mig att vara ärlig, men också för att jag tror det gör det bättre för alla runt omkring mig. Och jag läste senast i dagarna en HBR artikel som sade att man inom företagsvärlden generellt underskattar nyttan av att vara transparent. Det håller jag helt med om!

Jag ställer mig rätt ofta frågan “Vad borde jag göra”. Svaret de senaste åren har varit fokusera mer på Mindpark. Detta av flera anledningar. Det är en av de verksamheter som har varit igång längst. Jag tycker den är väldigt kul. Och jag tror den är viktig. Missionen med Mindpark ser jag är att få till ett bättre företagsklimat, och indirekt samhällsklimat. Att skapa ett samhälle där människor är trygga, där de vågar fråga, vågar dela med sig, vågar skryta när det går bra och där de kan utveckla sina verksamheter – och sig själva. Är människor trygga och har trygghet mot andra så kan många bra och kul saker hända.

Jag har insett att detta har vuxit i betydelse för mig de senaste åren. Mest för att det inte är så självklart som jag trodde. Det här med att ha ett bra samhällsklimat tog jag för givet tidigare, men de senaste åren har jag insett att människors tillit till varandra inte kan tas för givet, utan måste tas hand om och framförallt stärkas kontinuerligt. Vi är varelser som trivs bäst i små grupper, och att vara ett samhälle är inte helt “naturligt” för oss. Vi måste anstränga oss för att vara en stor grupp som är inkluderande och som vill alla väl, inte bara våra närmsta anhöriga. Jag ser att Mindpark har en roll att spela att stå upp för sådant och framförallt möjliggöra för människor att skapa trygghet. Inkludering skapas genom “mekanismer” så som kultur, lagar och samhällsnormer. I dagens samhälle har vår syn på inkludering prövats på nya sätt. Det har blivit viktigare än någonsin att stå upp för demokratins ideal så som frihet, medbestämmande, jämlikhet, människans värdighet och respekt för lagen. Att det inte bara är ord, utan att det är en del av människors vardag och en självklarhet.

Så, hur går det med allt då?

Karsten som person

Kroppen

  • Har fortsatt inte äta gluten (pga. DNA-testet som visade att jag har anlag för glutenkänslighet)
  • Jag är inte helt vegetarian än – kött har jag ju inte ätit på snart 10 år, men försöker fasa ut fisk nu med. Dock är det lite för lätt att äta, och det är ju (oftast) nyttigt med. Försöker gå över till musslor istället för fisk, för de ska vara lika nyttiga (sett till omega3 och proteiner) men betydligt bättre för miljön (till och med bra för miljön om de odlas).
  • Har haft som mål att springa 1 gång i veckan i snitt under 2020. Sprang totalt 39 ggr. Dvs inte en gång per vecka (hade ju varit 52 ggr).
  • Har även fortsatt basta + kallbada. Varje söndag när jag har varit i Helsingborg, vilket detta året vart de flesta. Så det blev många gånger, även om jag inte räknar det.
  • Ville även åka på flertalet yogahelger. Detta misslyckades rätt mycket, iom de jag var anmälda till blev inställda… men annars hade jag gjort det. Anmäld till en nu 2021 redan, som jag hoppas blir av.

Överlag OK utfall, även om inte så bra som ansatsen var.

Relationer (kärleken)

Denna del av livet har inte löst sig än. Jag har dock massa kul och bra personer omkring mig, så jag känner mig inte ensam (att bo i kollektiv hjälper nog där också). Men förr eller senare hoppas jag hitta någon att dela större delen av mitt liv med. Får se hur det går.

Privatekonomi

Då jag har mer utav “jobb” nu (se nedan) borde jag ju ha en vettig lön, men det har jag valt att inte ha än. Så lever fortfarande på ca 20.000 kr per månad i lön. Men under 2021 kommer det nog ändras, vi får se.

Jag lever fortfarande billigt, så inget behov av pengar finns på det sättet. Jag anställer hellre en person till, än att ha hög lön, känner jag.

Jobbmässigt

Jag har under hela året haft Mindpark (Collaboration Concepts, moderbolaget) som huvudjobb. Jobbat där 80%. Det är första hela året jag har “haft ett jobb” på det sättet, jämfört med tidigare då jag mer agerat som en operativ styrelseordförande i de bolag jag har varit med och startat.

Att jobba så har gått förvånansvärt bra. Det känns bra, inget större skillnad i vardagen mot innan. Jag är för första gången mer en del av ett team, och det känns roligt. Ibland lite press att hinna med, men det är samtidigt lättare för omvärlden att acceptera att jag inte alltid har tid, än när det var lite mer oklart vad jag gjorde…

Utöver Mindpark har jag arbetat som anställd för Lunds Universitet, på 20%. Här är det VentureLab, studententreprenörskapsbenet, som jag är ansvarig för i Helsingborg. Jag har ett litet team på två till för detta, och det har fungerat bra. Många kul events och projekt.

Sedan har jag även arbetat med Nybryggt (Service Supply Scandinvia AB). Detta har senaste åren varit ett hobbyprojekt. Det har vuxit under året, så kommer ta flera steg under 2021. Men jag har även insett att en av anledningar jag har tyckt denna verksamhet har varit kul (trots den inte passar in i vad jag vill göra – bolaget skapar ingen direkt nytta för världen), är att allt jag gör där har en direkt effekt. Man känner sin egna verkningsgrad. Detta gör jag inte i något av de andra, då alla andra bolag är beroende av andra personer. Så detta att få direkt feedback när man gör en förändring på hemsidan tex, och inte behöver stämma av det med någon, det är väldigt belönande.

Känslomässigt och Corona

Jag tycker känslomässigt 2020 har varit ett OK år. Jag har haft turen att ingen i min närhet farit illa av Corona. Jag hade själv sjukdomen i december och kom undan lindrigt. Så det jobbiga är mer att samhället ansträngs och att andra förlorar människor i sina liv.
Affärsmässigt har det krävt många beslut under åren då ekonomin påverkats så mycket, vilket har tagit mycket fokus och energi, men samtidigt har året varit “lugnare” än vanligt, så tid och energi har funnits.

Det som är mest konstigt är att man har lagt massa energi och tankekraft under året, men inte kommit någonstans, då det ofta handlat om att inte tappa (speciellt med coworkingspacen), istället för att utveckla, vilket sker i vanliga fall när man lägger massa energi på saker. Det känns lite konstigt, att man liksom “trampat vatten”.

Årets bild: från eventet GROW Invest, som med 49 deltagare i september nog var Skånes (vem vet, kanske Sveriges?) största fysiska event för riskkapital under 2020! Vilken tur vi inte valde att skjuta på eventet till November, som vi funderade på….

Hur går det i bolagen?

Delar upp det i år, i först där jag gör mest (Mindpark, samt till del även hobbyverksamheten nybryggt, som detta året växte). Sedan de jag är co-founder i och i styrelsen. Sist de jag nu bara är delägare i, utan större inflytande och inte alltid inblick i heller.

Mindpark + E-commerce Park (samt: Collaboration Concepts, moderbolaget)

Förra året slutade med att vi vann Nordic Startup Awards. Detta året slutade med att vi är finalisterna globalt, i Global Startup Awards, kategorin “best coworking space”, och som enda företag från Sverige i hela finalen! Så galet och kul! Men året har inte direkt varit en smooth ride här…

Denna verksamhet är den som påverkats mest av Corona. Vi driver platser som är gjorda för att personer ska träffas. Det är hela syftet. Att då hamna i ett år där man inte ska träffas gör det svårt.

Mars – juni var tuffa, och framförallt ödsliga jämfört med normalläge – väldigt mycket mindre personer på plats än vanligt. Juli till och med oktober var sedan nästan som vanligt, och teamet kände sig hoppfulla för framtiden. Sedan kom andra vågen, och från slutet av oktober och fram till idag blev det öde igen, och här i Skåne ännu ödsligare än innan (iom vi klarade oss relativt bra i första vågen).

Jag brukar säga att Mindpark gör coworking, men egentligen är det förenklat. Vi gör coworking, men även mötesrum, event och mat (café eller bistro). Det är framförallt alla saker som inte är coworking, som har tagit ett hårt slag. Coworking har varit stabilt under året – och väldigt olika från plats till plats. Men ett vanligt år ökar coworking, så att det är stabilt är sämre än vad vi vill och hade planlagt, men fortfarande bättre än att tappa.

Dock med mötesrum, event och konferenser har det ju varit väldigt svårt. Bitvis visa månader har det gått, men denna del, som ändå är omkring en fjärdedel av omsättningen, har verkligen varit katastrof. Vi har ställt om till mer digitala möjligheter, men det har inte efterfrågats på det sättet vi tänkte, utan mer blivit några enstaka sporadiska tillfällen. Vi har möjligheter för studio, green screen och podrum, men av någon anledning har det inte helt efterfrågats.

En utmaning har också varit att platserna fortsatt växa, vilket är långa beslut som inte går att justera enkelt. Mindpark i Helsingborg utökade med 500 kvm som öppnade i april. Mindpark i Lund med 300 kvm i november. Och så öppnade vi så klart Mindpark i centrala Malmö, i Slagthuset, i september! Allt detta påverkar också ekonomin, men långsiktigt tror jag det är viktigt vi har gått om plats.

E-commerce Park har också haft det tufft, vilket kan verka ologiskt i dessa tider. Men visa bolag där har det gått väldig bra för, och de har behövt flytta till egna lokaler. Samtidigt har nya bolag inte riktigt kommit till den fasen än där de är i behov av mycket fysisk plats. Men senaste månaderna är känslan och energin tillbaka i platsen, vilket känns härligt. Vi har även, som varje år, sammanställt hur det går för bolagen kring parken. Så galet att se tillväxten, 2019 omsatte bolagen kring E-commerce Park över 300 miljoner, och prognos för 2020 är att det nog är nästan en halv miljard! Galet att vi har varit en del av att skapa de förutsättningarna tycker jag.

Mitt fokus för Mindpark och E-commerce Park har dock mycket varit framåt. Vi har deltagit i många sessioner och debattinlägg med temat “framtidens kontor” och liknande. Och att coworking kommer öka är det ingen direkt tvekan om. Så jag och Sanna har därför främst fokuserat på framåt – hur ser vi till vi är bra rustade när pandemin är över, att verkligen kunna växa då.

Så trots mycket tristare just nu, och tapp i omsättningen, så är jag väldig positiv och framåtblickande. 2021 och framåt kommer det verkligen hända mycket med de befintliga och potentiella nya platser!

Och jag måste verkligen säga – så grymt stolt över teamet och att alla har kämpat och gjort sitt bästa, trots att det periodvis varit väldigt tufft. Ni är klippor, allihopa!

Siffror
Antal coworkers: 423 st
Medlemmar i communityt: 1152 st
Omsättning (året sept 2019 – aug 2020): totalt 20 mkr
Resultat: totalt ca -2 mkr (både beroende av att vi öppnar nya platser samt pga Corona)

Kaffeverksamheten: Nybryggt och School of Coffee (Service Supply Scandinavia AB)

Denna verksamhet har, i kontrast till de flesta, verkligen gått framåt! Jag har senaste månaderna skrivit publika månadsrapporter, om man vill se mer.

Verksamheten har även lanserat på flera språk under året, och det börjar bli en del kunder på norska och danska webbshoppen.

Försäljningen av kaffe online ökade ca 75% mars och framåt, detta då man jobbade hemifrån – vilket betyder personer dricker mer kaffe hemma. Så under året har verksamheten sett en stor tillväxt. Största tillväxten var november, där november 2020 var till exempel 200% bättre än november 2019!

Under året har även klimatkompensering satts igång. Jag har under året haft flertalet konversationer kring just saker som klimatet, och inom ehandel är det ett väldigt aktuellt ämne, men också ett svårt. Och klimatkompensation är ett ämne med många olika synpunkter och perspektiv, både inom e-handel och allmänt. Med nybryggt har jag inte mycket bättre val än att klimatkompensera. Detta då det inte går att tillverka kaffe utan CO2 utsläpp – både odlingen går inte att göra utan, och rostningen. Så enda sättet att ha kvar kaffe i en värld där CO2 utsläppen måste vara neutrala, helst negativa ett tag, är att binda upp CO2 på något sätt. Vilket ju klimatkompensering gör.
Vill du veta mer om hur CO2 utsläpp har räknats fram, och hur mycket som kommer från transport tex, finns det info här:
https://nybryggt.nu/news/vi-introducerar-klimatkompensera-ditt-kaffe/
https://nybryggt.nu/blogg/2019/jun/klimatpaverkan-fran-kaffe-ar-kaffe-klimatsmart/

Siffror
Omsättning (året sept 2019 – aug 2020): ca 2.6 mkr
Resultat: ca +250 tkr
Antal kunder som köpt kaffe: 4051
Klimatkompensering: motsvarande 6 ton CO2

Bolag där jag är större delägare och sitter i styrelsen

Dessa bolag jag har varit med och startat ihop med andra, och där jag äger en större del (10-25%) och har en aktiv roll i styrelsen.

Contentor

Året var ett annorlunda år. Sett utifrån borde Contentor, som levererar texter och översättningar till e-handelsbolag, ha haft ett toppen år. Under tidig vår 2020 befann Contentor sig i ett positivt finansiellt genombrott. Men tillväxten på uppåt 90 % jämfört med föregående år tvärstannade i samband med att pandemin bröt ut. Internationell ekonomisk osäkerhet påverkade några av Contentors kunder inom rese- och hotellbranschen.
Så det krävdes en del omställning, och bolaget har under resten av verksamhetsåret stärkt sin position. Det har varit mer fart under hösten, och i framtiden förväntar vi oss ett ökat behov av Contentors tjänster, i och med att fler bolag blir digitala.

Men som tjänsteleverantör är det inte så lätt – många e-handlare har sålt mycket, men under mars till september tog man ofta inga stora nya beslut, så som att lansera i nya länder.
Utöver det var de e-handelsbolag det gick bästa för under början av Corona bolag så som livsmedel eller apotek, vilket båda är områden med aktörer som endast är “lokala” i Sverige, och inte verksamma på många marknader. Både dessa saker ledde till att omsättningen under verksamhetsåret som slutatde sista augusti inte ökat.

Organisatoriskt har bolaget vuxit, med flera nya grymma personer framförallt på säljsidan. Bolaget har också alltid varit remote på det sätt att de 500+ skribenter som är anställda alltid arbetat från var som helst i världen. Men att huvudkontoret blev remote gjorde ändå att visa nya utmaningar dök upp.

Sedan under hösten 2020 har Contentor accelererat satsningar inom ett antal områden. Organisationen har bl a förstärkts med rekryteringar som Head of Sales & Partnerships, Content Specialist och flertalet Key Account Managers. Under det tekniska benet har Contentor även lanserat en cartridge (modul) för copywriting och översättning mot plattformen Salesforce Cloud Commerce. Detta är ett led i en mer intelligent infrastruktur, som är viktigt för större e-handlare och retailers.

Siffror
Antal ord skrivna: ca 40 miljoner
Antal återkommande kunder: 350 kunder på årsbasis
Omsättning (året sept 2019 – aug 2020): 20 mkr
Resultat: ca +1,4 mkr

Wellbefy

Bolaget, som Sandra leder, har haft ett år som varit lite omvälvande. Bolaget ligger helt rätt, och det har blivit en uppsving av kunder. Men den har varit ojämn. Under sommaren var det väldigt dåligt, men sedan har hösten blivit bättre igen.
I bolaget har det även varit en kamp med finansiering, som fortfarande inte är löst helt löst. Kunder tycker om tjänsten och servicen, men intäkterna fluktuerar och svårt att förutsäga hur nästa månad ser ut, vilket gör det påfrestande för verksamheten.
Däremot har just den mixen av att kunna göra friskvårdsutmaningar, samt göra pulsmätningar som alternativ till medarbetarenkäter, blivit en mix som ligger helt rätt nu när många bolag är mycket mer remote. Teamet har även vuxit under året, till 3 personer på heltid sedan i höstas. Vilket är väldigt kul att se och de börjar verkligen göra riktigt coola och bra saker, och väldigt intressanta kunder ombord och dialoger med. Sandra är en grym ledare, härligt hon har ett team nu som är dedikerad.

Jag hoppas finansiering är löst snart, och tänker bolaget ska under 2021 verkligen kunna testa sig på riktigt.

Siffror
Antal kunder: 44 (verksamhetsåret 2019/2020)
Antal personer som genomfört KASAM test: över 3500 personer
Omsättning (året sept 2019 – aug 2020): ca 600 tkr
Resultat: ca -350 tkr

Campus webb

Campus Webb har också haft det väldigt tufft. Initialt under mars, april och maj var det faktiskt bra, till och med lite bättre än tidigare månader. Detta då en rad kunder som hade hemsidor ville kolla över sina, eller ha hjälp med att starta upp en e-handel eller så. Men sedan under sommaren dog det mer eller mindre helt. Efter sommaren behövde vi fatta beslutet att säga upp Martina som drev verksamheten. Nu är verksamheten ett steg tillbaka, och drivs helt av studenter igen, så som det varit från början. Tråkigt att inte kunna fortsätta växa detta, men kul vi kunde få verksamheten att fortsätta i varje fall. Men här tar jag gärna hjälp, så om någon behöver hjälp med en enklare hemsida eller e-handel, säg till!

Siffror
Antal studenter som timanställda: 18 st
Omsättning (året sept 2019 – aug 2020): ca 400 tkr
Resultat: -40 tkr

Bolag där jag endast är delägare

Rscued

Detta bolag, som även om jag drog igång en gång i tiden jag nu bara är passiv liten delägare i, går undan. Gör mig fortfarande glad hela tiden. Mars 2020 var man väldigt orolig – stor del av bolagets försäljning är på caféer, framförallt i Stockholm! Men det gick bra att fokusera på dagligvaruhandel istället, vilket gjorde mer än upp för tappen. Varit bolagets starkaste år, och med nya VDn Stina ombord kommer mycket att hända!

Siffror:
Antal kilo frukt räddad: 388 ton (!)
Omsättning (kalenderår 2020): 24 msek
Resultat: inte fastlagd än, då bokslut först sista december. Men förhoppningsvis första året någonsin med positivt resultat!

Investeringar

Jag har alltid varit entreprenör och den som satt igång saker. Och jag har aldrig haft några större summor pengar. Så att se mig som investerare har inte hänt. Men senaste åren har jag gått med i två bolag, väldigt tidigt och utan att jag har startat dem. Men med väldigt lite pengar (10.000 kr och 100.000 kr respektive, och mindre än 1% ägande). Så jag inser jag har gått och blivit någon slags investerare.
Här har jag inte så bra koll på hur det går heller (ingen styrelseplats eller så), men mest kul att stötta och bolag jag tycker gör mycket bra saker.

Bintel
Detta bolag fokusera på att koppla upp soptunnor och sopkärl. Galet bra för klimatet visar det sig, att endast tömma sopkärl när de är fulla, istället för samma tid varje vecka!

AllAboard
Ett startup som vill digitalisera och göra det smidigt att boka tåg på nätet. Något jag själv stört mig på att det inte är lätt att göra som privatperson, att boka tåg i Europa. Drivet gäng, med stark bakgrund inom design, så det kommer bli jättebra detta!

Saker som har gått dåligt under året.

The Goals
Denna verksamhet lades ner under året. Detta är väldigt synd, för jag tyckte verkligen om det som gjordes och planerna framåt. Men det gick inte att lösa fortsatt finansiering, så under slutet av 2020 var vi i styrelsen tvungen att fatta beslutet att vi inte kunde fortsätta med verksamheten.

Social Business Lab
SBL, som arbetat med projekt kring social hållbarhet, är fortfarande inaktivt. Det finns kvar som bolag, men inget har hänt under senaste verksamhetsåret eller 2020. Synd, men det går inte att göra allt. Väldigt glad att den utbildning kring Front End med fokus på personer som är en bit längre bort från arbetsmarknaden kunnat fortsätta, och utvecklas vidare av Dimitrj. Viktigt att utbildning för bra saker görs!

Öresund fintech
Denna verksamhet lades också ner under året. Drivkraften försvann här och inga evenemang eller så planerades, vilket ledde till att det endast innebar kostnader att fortsätta ha den igång.

FLOE
Föreningen för Logistik och E-handel har inte hellet gjort några evenemang detta året. Då det i vanliga fall är studiebesök på olika spännande ehandels eller logistikbolag, eller större saker så som Last Mile Hack som gjordes 2019, har 2020 varit ett år med paus i verksamheten.

Styrelseuppdrag och mentorskap

Utöver dessa saker har jag även haft följande styrelseuppdrag.

Skåne Startups ideel förening
Denna förening, som är den mest effektiva föreningen jag känner (dvs med minst medel åstadkommer mest) är en fantastisk organisation som gör det lättare att skala bolag i Skåne. Rätt mycket sker lite “osynligt” – att man connectar drivna entreprenörer med riskkapital, att man drar till Skåne internationella riskkapitalsfonder och liknande. I vanliga fall görs även några publika saker, främst Startup Live och Women Entrepreneurship Breakfast, men under 2020 har det så klart inte riktigt gått…

Helsingborg Hamn
Jag är ju aktiv i politiken på lokal nivå (vilket jag rekommenderar varmt). Här har jag ett politiskt uppdrag: jag är suppleant i Helsingborgs Hamns styrelse. Det har varit intressant få en inblick i den världen, och en organisation med 250+ msek omsättning, och som är kritiskt för tusentals jobb i hela södra Sverige, genom sin verksamhet.

Öresundstartups
Är inget officiellt, men ett projekt jag styrt sedan det droga igång, så länge sen som 2013 vid detta laget! Fortfarande igång, fortfarande volontärsdriven. Fortfarande ingen annan som skriver om regionen näringslivs på engelska, och fortfarande några tusen personer som besöker sidan varje månad…

Mentorskap
Genom nyföretagarcentrum är jag mentor åt en person per termin. 2020 har det varit Cecilia som driver Raw Yoga, en kvinna med mycket driv och som kommer komma långt. Senaste tiden är det Aladin som startat Intensive Code, intensivutbildning för att lära ut olika programmeringsspråk. Vilket jag såklart tycker är jättebra, och jag tror Aladin kommer gå långt.

Jag har även varit en inofficiell mentor till Victoria på Fitnessfika, som har en spännande framtid framför sig, samt en rad studenter som jag coachat genom min roll på VentureLab.

Det var allt för denna gång. Långt, men svårt att skriva meningsfullt på ett kort sätt.

Tillägg: Flera har kommenterat och frågat hur jag hinner. Jag hinner så klart inte – allt detta är bara möjligt för fantastiska grymma, drivna och engagerade personer runt omkring mig. Utan dem vore detta inte alls möjligt! Jag gör bara en ytterst liten del själv, det är alla andra som får saker att lyfta!

Karsten, var gör du nuförtiden – årskrönika 2019

Nu är 2019 slut, och jag har reflekterad över året som gått. Jag skriver ju en reflektion varje januari – och har tidigare skrivit en mot slutet av sommaren med, men misslyckats med det i år. Nu är det dags för 2019s reflektioner.

Reflektionen handlar alltid om de bolag jag är verksam i, men egentligen syftet att ge en inblick i mitt liv. Så denna gång börjar jag lite mer med att highlighta mina mer privata val.

Som tidigare sagt, så tycker jag transparens är viktigt, för det tvingar fram ärlighet. Samt det gör det lättare för andra att fatta bättre beslut. Så jag försöker vara transparent, även om det inte är lätt i alla sammanhang.

Privat

Hälsa

Jag har under 2019 haft som mål att:

  • äta rätt mycket grönt och relativt nyttigt
  • sova 8 timmar per dag
  • springa en gång per vecka i snitt
  • undvika alkohol
  • minska kaffe (för det rubbar min matsmältning)
  • minska äta fisk till förmån av att äta musslor (för miljöns skull)
  • korttids fasta

Detta har gått helt OK skulle jag säga. Maten har underlättats mycket av att jag 2018 fick reda på att jag är glutenkänslig, så genom att välja bort gluten har det automatiskt blivit mindre pizza och mackor, dvs mindre kolhydrater. Men jag kan fortfarande äta ännu hälsosammare.

Sova har jag hållit rätt hårt vid, nästan till den punkt att det är störigt (om jag är ute och reser eller iväg med andra tex). Jag har även överlag sovit bra, men har under några veckor haft lite sämre sömn pga att jag haft tankar i huvudet från jobb. Men har arbetat med att idenfifiera vilka tankar som stör mig, och hur jag kan undvika dem (största insikten: det är känslan av att jag kanske har gjort någon som är viktig för mig besviken som är det som skapar mest oro hos mig mentalt. Lösning har varit att ta tag i sådana situationer – så att jag vet om det varit fallet eller inte, och hur den andra personen känner).

Springa har gått OK, jag räknade ihop (reggar så klart all träning i Wellbefys träningsdagboksdel) till 44 löprundor under 2019. Så inte en per vecka i snitt, men ändå helt OK tycker jag. Målsättning 2020 är samma som för 2019.

Undvika alkohol är svårt, det är så lätt att ta ett glas vin (öl går ju inte längre lätt, iom glutenkänsligheten). Jag funderar på att kanske säga att jag ska sluta med alkohol helt, för det är lite när jag slutade äta kött tex – att äta mindre kött var rätt svårt, för det är lätt att äta kött. Men när jag väl sade att jag inte äter kött, så var det jättelätt. Vi ser.

Minska kaffe gick initialt bra, men sedan är det för trevligt att sitta med en latte machiatto eller så. Har försökt byta ut de mot Golden Milk, chailatte eller annat. Men jag har sagt en kaffe om dagen är ok – men det blir ofta 2 eller 3. Här borde jag skärpa mig.

Jag har även valt bort kakao då jag blir gasig i magen av det har jag insett. Detta har varit rätt lätt, även om man ibland syndar.

Att äta musslor istället för fisk går sådär. Jag har hittat ett väldigt bra mussselställe nära mig (Bistro V), som har de godaste jag har ätit. Försöker äta där en gång i veckan. Sedan även köpt omega 3 tabeltter från SimrisAlg. Så kan kanske klara mig på det. Men inte alltid lätt.

Det nyaste, som jag bara försökt lite, är att kort tids fasta, dvs försöka att inte äta 12-14 timmar per dag. Rent praktiskt betyder det att jag försöker äta sista måltiden vi 19 / 20-tiden, och sedan inte äter igen förrän kl 09 / 10. Detta går OK, men jag måste komma ihåg det – lätt att råka äta senare på kvällen. Sedan är 12-14 timmar lite för kort tid också har jag hört, ska helst vara mer än 14 timmar, men har inte läst på så mycket om detta, så när jag vet mer ska jag nog ändra mitt upplägg här lite. Men hur som, kort tids fasta ska vara väldigt bra för kroppen och gör att man lever längre, vilket ju är en vettig målsättning att ha.

Vill du veta mer om det med träning, kost och sömn, så handlade 2019 års sista weekly reflection om just detta.

Dejta

Jag har under året försökt dejta, men det har inte gått så bra. Jag har varit på 4 dejts, som inte har lett någonstans. Det svåraste för mig är att få till en dejt – det är svårt att få personer som verkar intressanta att vilja träffa mig.
Detta är en öm punkt hos mig, då jag känner mig rätt misslyckat när det kommer till kärlek och relation av den karaktären. Jag har försökt olika ”strategier” genom åren (att gå in för det väldigt mycket – vilket bara skrämde iväg personer; att inte bry mig alls, vilket jag gjort åren efter det, vilket inte funkat heller; och att engagera mig lite, men inte för mycket, vilket jag försökt göra 2019, vilket inte gett resultat än heller). Vi får se hur detta utvecklar sig, känner mig rätt maktlös här generellt. Men livet går ju bra ändå, det kanske bara inte är meningen helt enkelt.

#weeklyreflections

Jag har startat med vecko-videos, vet inte om relevant, men rätt lätt att göra och relativt kul. Har fått någon slags respons på alla videos, vilket känns kul. Jag förväntar mig inte de som är nära mig ska se dem, de är mer för de som är lite längre bort från mig, om man nu kan säga så. Mest för jag är själv dålig på att kolla på andras videos, och de som är nära mig hör ju mycket av mina tankar löpande ändå.
Det finns ingen plan för dessa, jag gör de så länge det är lätt och kul, och jag får någon respons. Är på youtube ca 30-50 som visar ett ”vanligt” avsnitt, och på Instagram säger den 100-200 views, men det tror jag är alla avbrutna views med.
Jag valde även att köra på engelska, då jag insåg det är bara onödigt göra det endast på svenska, och en bra träning att vara skarp på engelskan med.
Här finns de samlade: #weeklyreflections

Highlights under 2019

Jag gör ju mycket, så det är svårt för mig när jag får frågan vad som är highlights under ett år. Men en sak jag är glad för i år var att jag åkte till Borderland, där jag inte varit på några år. Det är galet att uppleva all det villkorslösa givande som finns där, det som man skulle kunna kalla kärlek, samt all kreativitet. Ska helt klart försöka vara där 2020 också!
Om du är intresserad, så är det just nu dags att registrera sig för att delta i lotteriet för om man kan vara med 2020 eller inte! Ansök till lotteriet

Privat ekonomi

Ni som har följt detta vet att jag inte bryr mig om pengar, och har haft en låg lön hela tiden. Det är fortfarande så, men lite bättre nu. Jag betalar till mig själv 10.000 kr i månaden i lön från mitt holdingbolag, och de pengarna kommer från Collaboraiton Concepts, dvs bolaget som är ansvarig för Mindpark. Mitt holdingbolag får 20.000 kr i månaden där, så borträknad lönekostnaden (som är totalt ca 14.000 kr i månaden) så bygger jag även en buffert på ca 6.000 kr / månad i holdingbolaget. Utöver det får jag ca 8000 kr i lön från Universitetet, där jag jobbar en dag i veckan. Jag får även ca 1200 kr i lön per månad som styrelsesuppleant i Helsingborg Hamn, det uppdrag jag har som politisk aktiv för Centerpartiet.

Detta är mer pengar än jag gör av med till vardags, så det räcker mer än väl*.

CO2 utsläpp

Har gjort en sammanställning av CO2 utsläpp för mig personligen under året. Detta är dock inte så lätt – de kalkylatorer som finns tar inte helt i beräkning att man tex bor kollektivt (då boende storlek är en faktor tex gör detta lite svårt att ange korrekt). Har skrivit om de olika jag testat, och deras resultat.

Min slutsats: Jag har ett CO2 avtryck på ca 3-4 ton per år. Varav ca 1.5-2 ton kommer från flygresor. Så det ska jag försöka minska ytterligare under 2020 (2019 flög jag 5 ggr). Läs mer i det inlägget om du är intresserad av detaljer!

Gränsen mellan jobb och privat är svår hos mig. 2019 var första cowork-away till fjällen, galet kul och härligt!

Bolagen

Att börja jobba

Hur det går för bolagen, och min roll kopplad till dem, har gått igenom en stor förändring under 2019. Fram tills 2019 har jag alltid varit ungefär lika involverad i varje företag eller projekt. Men under detta året så hände en del grejer som gjorde att jag aktivt gick in och ”började jobba” i Collaborations Concepts – det bolag som står bakom Mindpark och till del E-commerce Park också. Detta har påverkat mig mycket, även om jag tycker det känns ungefär som tidigare.

Anledningen är främst tajming, och att det underlättade en del – och att jag tyckte det var lockande.
Tajming på det sätt att min roll som ledare för en rad olika verksamheter med mycket frihet, som jag ju gjort under åren, nu kunde appliceras i detta bolag – då varje coworkingplats blev ett nytt bolag, men en tydlig platschef. Så upplägget var likt det jag redan gjort i flera år, även om så klart en hel del skillnader också.
Att gå in aktivt underlättade även mycket för en period då det hände mycket i bolaget – Mindpark i Hyllie skulle öppnas, och efter sommaren Mindpark i centrala Lund. Detta pressade organisationen rätt mycket, och att jag skulle lägga mer tid här kändes som något som var viktigt för mig att prioritera.
Men det var så klart också något jag tyckte verkade kul. Mindpark var det andra bolaget jag drog igång, efter Contentor, och har varit något jag har brytt mig om genom alla åren. Att lägga mer tid, och kunna bidra konkret, kändes som en kul sak. Vilket också var viktigt för att fatta beslutet.

Hur har det då gått?

Collaboration Concepts (och alla Mindparks och E-commerce Park indirekt)
Det har under året hänt mycket. Vi har öppnad två nya plaster, i Hyllie i Malmö och i centrala Lund. Förutom att så klart fortsätta utveckla Mindpark i Helsingborg och E-commerce Park (på båda platserna har det hänt väldigt mycket under året med, just för att vi har hög autonomitet så står det verkligen aldrig stilla, utan det händer kul och roliga saker hela tiden)
Det hela har inte varit utan utmaningar dock – i praktiken har antalet team-medlemmar dubblerats under året. Sanna sammanfattar det kort men kompakt här:

Ett galet 2019, som kröntes av att vi vann Best Nordic Coworking Space, vilket var helt oväntat och galet! Väldigt kul!

Utmaningar jag ser är framförallt saker som kommer komma. Det är jätteviktigt att vi är platser där folk trivs – både anställda och så klart alla coworkers och gäster. Men det är svårt att förmedla kultur, mycket sitter i vanor och detaljer. Det tar tid att inse vad som är viktigt och vad som inte är det. Detta har nog varit de största huvudbry för mig under 2019, och jag tror kommer fortsätta vara det.

Sedan är det även andra beslut, så som hur mycket som ska centraliseras i motsats till hur mycket som ska beslutas på varje plats. Detta är en fråga som kommit upp flera gånger under året, och där jag starkt förespråkar att varje plats ska ha hög autonomitet, och kunna bestämma vad man tycker är bäst. Men många saker berör de andra platserna med, och det kräver uppstyrda kommunikationsvägar. Vi har under året påbörjat en rad upplägg kring det, bland annat något som har kommit att kallas ”hattmöten” och andra interna strukturer, för att det ska ske mycket kunskapsdelning. Det hela är väldigt inspirerad av hur jag alltid gjort saker – med väldigt mycket empowerment – samt böcker så som 7 Day Weekend och Reinventing organizations.

En personlig utmaningar under året har även varit att vara närvarande tillräckligt mycket på de olika platserna. Något jag ibland känner att jag inte kan vara, samtidigt som jag inte vill vara för närvarande heller (de ska ju hitta sina egna identiteter). Väldigt svårt att veta vad som är en bra balans där.

Men överlag måste jag säga – så sjukt stolt över allt som har skett här, och hur verkligen alla i teamet kämpat och gjort sitt bästa, även om jag vet det inte alltid har synts eller fått uppskattning. Så kul, så galet, och så stolt! Och så galet att vi nu är så många, och det finns så mycket tankar, driv och engagemang!

Det finns mycket mer att berätta om alla saker kring de olika platserna, organisationen och allt. Jag ska försöka göra det löpande genom tex weeklyreflections, eller via bloggposter under 2020.

Jag brukar ju alltid ha lite siffror med, så här kommer siffror för hur det gått för bolagen i Collaboration Concepts.

Siffror Collab som företgsgrupp
Omsättning 2018/2019: 13,9 mkr (totalt)
Resultat: ca – 680 tkr (ihopräknad över alla bolagen)

Varje enskild plats under verksamhetsåret 2018/2019 (bokslut är sista augusti för verksamheterna)
Mindpark Helsingborg
Omsättning 2018/2019: 7,8 mkr
Antal coworkers: ca 200 st
E-commerce Park
Omsättning 2018/2019: 3,7 mkr
Antal coworkers: 175 st
Mindpark Malmö Hyllie
Omsättning 2018/2019: 1,9 msek (Malmö öppnade i april, så endast 5 månader)
Antal coworkers: ca 75 st
Mindpark Lund
Omsättning 2018/2019: 9 tkr (Lund öppnade 15 augusti, så mindre än 1 månad)
Antal coworkers: ca 50 st
Collab (moderbolaget)
Omsättning 2018/2019: 490 tkr

Teamet i Helsingborg har också skrivit ner reflektioner för året, precis som gjort förra året. Ger en kul inblick i verksamheten och hur det har varit att skala, från deras perspektiv. Jättekul de gjort en sådan sammansställning tycker jag!

Andra saker jag gjort under 2019: varit på event om ehandel ihop med min mor.

Contentor

Contentor, som arbetar med texter för e-handel och översättningar, är det första bolaget jag startat. Här har jag under 2019 varit relativt lite aktivt. Rabie som leder bolaget och hela teamet kring honom har blivit mycket samspelta, och det känns det händer mycket. Extremt kul att se och följa, även om på lite mer avstånd än tidigare.

Här är det för mig mest utmanande att hitta en bra balans i min roll, som delägare och styrelseordförande. Det är lätt att ha tankar och synpunkter, men samtidigt är jag så pass långt ifrån verksamheten (vilket behövs, för jag hinner inte med att vara närmare i dagsläget), att jag måste inse vad som är bra idéer i mitt huvud, och vad som är bra idéer i verkligheten.

Verksamheten har förändrats en del över året, och den har ”levlat upp”, vilket är kul att se! För egen del har vi även förbättrat styrelsemöten under året, och framförallt involverar fler personer i dessa nu, vilket ger bättre information till alla. Något jag tror är superviktigt.

Men annars går Contentor framåt, och visa saker lite bättre än förväntat och visa lite trögare. Det rekryteras en del till bolaget just nu, och det finns stora planer framöver, speciellt när det gäller saker som AI och att göra branschen smartare.

Lite siffror för verksamheten
Omsättning: 20.5 msek
Resultat: 1.6 msek
Antal ord arbetade med under året (ungefär): 40 miljoner ord!

Wellbefy

Wellbefy, som är ett pulsmätningsverktyg för organisationer som vill stärka arbetsmiljön och medarbetares välmående. Med smart och enkelt mät- och analysverktyg som ger stöd till action, vilket hjälper ledare och HR att arbeta proaktivt. Men framförallt skapa en hållbar kultur och organisation som utvecklar, behåller och attrahera medarbetare. Exempel på KPI:er som verktyget hjälper till att stärka är stress, medarbetarskap, ledarskap, NMI och engagemang.

Det är galet vad bolaget har utvecklats under året. Sandra, som är hjärtat i bolaget, har landat massa spännande kunder, både inom offentlig sektor så som Region Skåne och bolag som tänker helt annorlunda kring ledarskap, så som Footway. Tekniken är helt ny nivå, tack vare André som kom in under våren. Och varumärket har verkligen börjat etablera sig, och det börjar komma in många förfrågningar av sig själv. Där har Rebecca gjort många bra insatser. Det går på många sätt väldigt bra. Det som är utmaningen är att det är långa kunddialoger, och att bolaget därför kräft extern finansiering. Enligt prognossen behövs tillskott av kapital under 2020, och det är alltid rätt mycket jobb med det.

Men Wellbefy har varit svårt för min egna del, främst för teamet har gjort ett jättebra jobb, lett av grymma Sandra. Men jag har inte kunnat vara den del i verksamheten som hade varit bäst för bolaget, vilket stör mig. Personligen hade jag här behövt vara mer närvarande under året. Jag hade kunnat bidra genom att få till fler kunder, eller arbeta med kommande investeringsrundor för att snabba på takten och tillväxten. Men jag klarade inte av det.

Rent finansiellt då bolaget inte har fokus på omsättning eller vinst i dagsläget finns det inga direkt meningsfulla siffror att rapportera här. Under 2019 gjordes en mindre nyemission i bolaget, som nu är värderad till strax under 8 miljoner kronor.

Rescued

Detta härliga bolag, som räddar frukt med händerna, har jag själv varit väldigt inaktiv i under 2019. Verksamheten är i en fas nu när det rullar och är ett bolag på riktigt, liknande som Contentor. Med årens lopp har det blivit både ett eget bolag, och fler personer involverade. Det har gjort att jag inte längre har något unikt att bidra med, och nuförtiden är jag inte ens med i styrelsen längre, utan endast en (mindre) delägare.
Dock är detta ett sjukt kul och coolt bolag, som jag är stolt över att ha dragit igång. Men teamet som är på plats nu är starkt, och Johan och Johan, som är de största ägarna sen ett tag tillbaka, har galet mycket planer och tankar. Så mina bästa heja rop till alla där, och jag fortsätter gärna stötta från sidlinjen som nu, men jag vet också alla där är bättre på saker än vad jag är. Ni är grymma!

Som bevis på detta kan teamet stoltsera med att ha blivit årets produkt i kategorin dryck, och att den nylanserade glassen blev årets produkt i kategorin glass. Det är ju rätt galet att kamma hem två priser bara så där!

Lite siffror
Ton räddad frukt: ca 330 ton (!)
Omsättning 2019 (bokslut inte klart än) 15,7 mkr (kan bli högre)
Resultat: svagt negativt (men inte klart än)

Nybryggt och School of Coffee

Detta, som jag insåg förra året är mer en hobbyverksamhet, har börjat växa. Det gäller fortfarande samma sak: att sälja kaffe online, och att arbeta med utbildningar till barista. Det går lite bättre än enligt plan, och omsätta över miljonen senaste verksamhetsåret. Sedan dess är tillväxten ännu bättre, och sept-dec 2019 har omsatt mer än 150% av vad sept-dec omsatte 2018… Men där är några större ordrar som drar upp det lite, som nog inte kan räknas som standard. Men även med det borträknad hade det varit en nästan 100% ökning under den perioden. Och det verka fortsätta hålla i sig.

Detta är egentligen jättekul, förutom att det just är en hobby verksamhet. Det funkar just nu, för det är väldigt automatiserad, och jag behöver lägga ca 15 minuter per dag på det. Men ju mer det växer desto mer sker, så om det fortsätter behöver jag nog anställa någon här. Eller sälja av verksamheten. Vi ser vad som sker.

Då detta är enda bolaget jag just nu äger helt själv, så har jag även valt att vara väldigt transparent här med siffror. Så vill du veta mer i detalj hur det går, kolla in denna fil så ser du siffrorna där:
Open Financials

Lite mer konkreta siffror
Omsättning: 1,1 mkr
Resultat: 140 tkr (bosklut inte helt klart än dock)

Ironiskt nog är jag inte super transparent mot kunder. Här har vi tidigare varit flera personer involverad i denna verksamhet (och jag tog ju över den från några andra som hade den innan mig), men nu är det mer eller mindre bara jag. Ändå pratar jag sällan i egen person när jag mailar med kunder, utan om ”oss”… har aldrig vetat om det är bra eller inte, eller om det inte bara är bättre vara helt ärlig och säga att det är jag bara… Jag vill inte verka för liten eller för oseriös mot kunder, så det blir lätt man tar i (och sedan är det ju fler involverad iom det är lager också, bara att de rent formellt inte arbetar i bolaget, utan är underleverantörer…)
Tar gärna input och tankar här.

Men alla verksamheter går inte bara framåt

Några av de som ändrats är förljande.

Social Business Lab

Denna verksamhet har vi beslutat att lägga på is. Detta, som började med näringslivsuppropet och integratörerna under 2015, har varit några väldigt givande och smått kaotiska (på ett bra sätt) år. Och det har åstadkommit en massa bra saker. Men under 2019 stod det klart att det var det rätt läge att inte fortsätta – vi hade inga naturliga projekt att fortsätta med, och Calle hade redan sedan innan bestämt sig för att flytta till Stockholm.
Vi försökte dra igång projekt i Stockholm med Social Business Lab, men det är jobbigare än man tror att dra igång något på ny ort – trots vi hade nätverk delvis, och trots vi hade den mest erfarna personen i teamet på plats! Det är en lärdom jag inte vill underskatta – att det verkligen kräver mycket att etablera verksamhet på en plats som är längre bort än man själv är till vardags.

Calle och teamet har gjort en jättebra sammanställning på det som har gjorts. “En sista labbrapport”. Läs gärna den!

Slutsatser och lärdomar från SBL
Från rapporten:

“Något som går som en röd tråd genom verksamheten är värdet av den kollektiva intelligens och gemenskap som skapas i nätverk. Ett tips eller ett råd från rätt person vid rätt tidpunkt kan vara avgörande och organiserade nätverk är en bra kanal för att öka sannolikheten för det. Just projekten Sverige 3.0, näringslivsuppropen och Integrationsluncherna har arbetat med två tydliga teser:

att det sker för få samtal mellan insatser som görs (från såväl kommuner, regioner, statliga och ideella organisationer som från näringslivet).
att det skapas många goda effekter och samarbeten genom att sätta människor som är involverade med att driva projekt i samma rum, utan att det i sin tur skapar mer byråkrati eller nya projekt.
Dessa teser har helt klart visat sig stämma. En viktig lärdom är att just inte göra för mycket – sätter du 2, 20 eller 200 drivna personer som har olika engagemang i samma fråga i ett rum kommer otroligt mycket samverkan, förbättringar och effektivare insatser att komma ut.

En annan slutsats är också att det finns mycket engagemang och hjärta i dessa frågor hos många men att insatser ofta lider av “kortsiktig” finansiering, som kan vara 1-3 år, som leder till att det är svårt att få till systematisk förändring på riktigt. Kortsiktig finansiering har dock även fördelar, för det gör att ineffektiva insatser lättare fasas ut.

En annan insikt som följer av det oräkneliga antalet frågor vi ställt av typen “vad behöver du hjälp med?” och “vad kan du bidra med?” är att det finns en så stor vilja att hjälpa varandra. Det är rent utav dumdristigt att inte fråga om hjälp av fåfänga eller liknande svepskäl.”

Campus Webb / Student Network

Denna verksamhet, som arbetar med hemsidor och digital marknadsföring, har jag inte alls gett den kärlek det har behövt under 2019. Bolaget är fortfarande litet, och det har under alla åren gått lite upp och lite ned, med om omsättning mellan ungefär 500.000 och 1 miljon. Under 2019 har bolaget behövt en del tid, för vi bytte verksamhetsansvarig, och när det sker är det alltid en period då min och Annas kunskap och kontakter är viktigare. Tyvärr har både jag och Anna haft ett år med mycket annat som krävt uppmärksamhet, så detta har inte skett så som önskad.

Verksamheten har därför lidit lite av det, och årets siffror är sämre än förväntad.

Antal studenter: 52 aktiva studenter (som har fått lön under senaste verksamhetsåret)
Omsättning: 586 tkr
Resultat: -297 tkr

Andra verksamheter

The Goals

Denna verksamhet är en väldigt spännande verksamhet, men som haft en del utmaningar under året. Målsättningen är att skala appen som finns globalt, till miljontals användare – vilket är väldigt realistiskt, men kräver finansiering.
Det tuffa här har varit att vi trodde finansieringen var i hamn ungefär ett år sedan, i janauri 2019. Men sedan drog sig finansiären, långsamt, ut, vilket gjorde att vi aldrig kunde göra det vi ville göra, och hela året lite har hamnat i limbo och ”försvunnit”. Tufft för en liten verksamhet som detta, och något som har lett till en rad földjeffekter som bara skapar onödigt huvudverk.

Här hade jag som ordförande kunnat göra mer, och ännu mer aktivt arbeta med att hitta fler finansiärer. Men det är svårt att motivera sig när det är mycket annat som kräver uppmärksamhet, och känslan ändå är att ”det är löst”. Men det var det inte.

Floe

Denna förening, där jag också är ordförande, har också fått lida av att jag inte haft den tid jag velat ha. Det finns väldigt mycket potential här, att samla både ehandelsscenen och logistikscenen. Det är två branscher med väldigt mycket gemensamt, och samtidigt inte så ihopkopplad som den borde vara.

Under maj månad gjorde vi Last Mile Hack, som blev super lyckad och just ett exempel på hur mycket det går och finns att göra när det gäller att utveckla logistiken och ehandeln. Extremt uppskattat event.

Men under sommaren och hösten har det stått relativt stilla, och just nu inväntar vi mest planer för nästa år. Så det är relativt stilla, vilket är helt mitt fel. Men min höst har varit för intensiv med annat helt enkelt.

Last Mile Hack var galet kul och spännande möten kom till!

Skåne Startup

Här är jag endast styrelseledmot, så inget stort ansvar. Det har varit ett år som gått bra på många sätt, men i en mindre förening som denna är finansiering den stora utmaningen. Denna har inte gått som förväntat under 2019, vilket har varit lite kämpigt, men Jeremie och Vala har gjort ett väldigt bra jobb givet situationen under året.

Jobb, inte projekt

Utöver att jag nu jobbar i Collaboration Concepts så har jag redan sedan tidigare ett jobb, där jag en dag i veckan arbetar för Lunds Universitet med att stötta entreprenörskap kring Campus Helsingborg, under det som heter VentureLab

VentureLab

Här jobbar jag ju en dag i veckan, vilket har gått förvånansvärt bra. Jag leder ett litet team bestående av två studentmedarbetare också, och de har under året gjort många kul och lite galna event. Last Mile Hack var en av de väldigt involverad i också, och nu under hösten gjordes 3D printing hacket, som var väldigt lyckad med. Utöver det en rad mindre event också.

Siffror för denna verksamhet
Antal studenter som varit på något av våra event: 608 st
Antal rådgivningar av studenter som vill eller driver bolag: 13 timmar
Antal studenter som driver bolag aktivt jag hjälpt under året: 2 st
Antal studenter som gör internships eller jobbar på mindre bolag som jag har koll på under året: 3 st

Saker jag har skalat ner under året

Under året har jag minskat visa engagemang. Detta är bland annat nyföretagarcentrum där jag int längre är i styrelsen. Social Businees Lab som nu ligger på is är också en nerskallning. Jag har även aktivt inte letat upp nya saker, och tackat nej till en rad förfrågningar jag har fått. Här har jag försökt engagera andra istället, som jag tror har mycket potential och som kanske inte lyfts upp än.

Lärdomar från året

En klar och tydligt lärdom från året utöver att inte räcka till, är att jag kan inte vara styrelseordförande i så många saker som jag varit. Det är stor skillnad på att vara ordförande och ledamot i en styrelse (så klart).

En annan utmaning har varit att jag ibland får cred för saker jag inte själv gjort. Tex blev jag nominerad till “Årets Nytänkare” av Øresund Real Estate Awards i febrauri 2019. Utmaningen här var att jag under 2018 och början på 2019 inte hade gjort mycket alls inom detta – det var Sanna och Helene och Rebecka som gjorde allt jobb med att expandera Mindpark. Så det kändes väldigt fel att jag som person skulle bli nominerad för något – när det var andra personer som hade gjort det.

Året jag inte räckte till

Som man kan se så är det flera saker jag känner jag inte har bidragit med som jag borde. Wellbefy hade jag kunnat tillföra mer i en viktig fas, om jag hade haft energin. Campus Webb detsamma, men där har jag känt Anna är en del av det också, vilket mentalt gjort det lite lättare – även om det inte ändrar på faktumet att jag inte har räkt till. Liknande hade The Goals kunnat vara i en helt annan position om jag hade haft närvaron där, och Floe med.

Detta är så klart jobbigt att känna under året, och nu när jag reflekterar på det.

Hur har jag hanterad det? Jag inser jag har hanterat detta på lite olika sätt:

  • Försökt acceptera att jag inte räcker till
  • Försökt frigöra tid (genom att tex skala ner på annat)
  • Försökt stämma av med berörda personer vad som kan förväntas av mig.

Det har gått olika bra. Ibland har det räckt, och ibland inte. Jag har inte hittat någon bättre metod dock.

Det finns helt klart saker att förbättra 2020, både bolagsmässigt och personligt.

*Dock har 2019 varit första året då min låga lön gett mig problem – när Mindpark i Malmö skulle öppna och vi ansökte om alkoholtillstånd där, så krävdes det en del fram och tillbaka innan de godkände den – för att de sade jag levde under deras gränsvärden för vad man kan leva för i Sverige (vilket de vill ha koll på så att man inte har svarta pengar). Men efter mycket om och men så gick det, och de godkände ansökan – vilket var skönt!

Mina CO2 utsläpp

Jag skriver varje år en årskrönika. Jag håller på att sammanställa den just nu, och ville detta år ta med mina utsläpp av CO2 också. Så jag gav mig ut för att beräkna dem. Finns en rad olika kalkylatorer och sidor det går att göra på dock, så jag tänkte jag testar de olika, för att se vilken som är bäst.

Jag har tidigare testat några, och vet de är inte jättedetaljerade. Men jag tänkte kan vara bra att testa om det finns några som är mer detaljerade och nograna än andra.

Min omdömen och tankar kring de jag testade

  • www.thecapture.club – En app. Väldigt grov, ger inte så mycket (endast grovt om resor och mat, inget om boende tex, eller vilket land man är i). Min score: 19 ton CO2e per år (!)
  • www.klimatkontot.se – relativ detaljerad, frågar om resor, inköp av kläder och elektronik bland annat. Min score: 2.7 ton CO2e (varav ressor det största med 1,6 ton)
  • www.svalna.se – intressant då den hämtar data från banken (även om det känns lite läskigt att koppla banken till en extern tjänst). Rätt långsam tjänst dock, så kräver lite tålamod att fylla i. Mina utsläpp enligt den: 5.9 ton CO2e, varav transport 1,2 och andra delar högre, vilket känns lite orimligt
  • coolclimate.org/calculator – den tror dock du bor i USA, så vet inte hur pålitligt för oss i Sverige. Men relativt detaljerade frågor. Min score här: 10 ton CO2e per år. Varav 5 kommer från resor – men där är tex 2 från att jag åker tåg i Skåne nästan dagligen, vilket jag inte tror har så hög påverkan (men public transport i USA är nog inte lika CO2 effektivt som i Sverige)
  • www.vattenfall.se/one-tonne-future – Appen OneTonneFuture ska också finnas, från Vattenfall, men jag hittade inte den i app store när jag letade på mobilen, så vet inte riktigt vad som är fel där. Jag ser den på datorn, men måste ladda ner appen och den hittar jag inte på mobilen. Lite konstigt.

Det jobbiga med att beräkna utsläppen för mig är att det är svårt när man bor kollektivt, som jag gör. Jag betalar tex hyran, och vi har rätt stort boende. Men då vi är flera som bor där så är det svårt att beräkna mina utsläpp i visa kalkylatorer. Tex om de frågar efter antal personer som bor i huset, eller antal kvadratmeter. Och jag har samtidigt inte insyn i allas ekonomi för att kunna beräkna för hela huset. Så det ger en skevhet där. I visa har jag antagit att jag endast hyr en femtedel av huset vi har, och säger det är min del. Men tex i Svalna som läser av hyreskostnaderna så går det inte.

Data som jag angivit generellt

  • Jag har under 2019 gjort 5 st turoretur flygresor (4 st till London, och 1 st till Visby) (dessa har jag dock klimatkompenserad, men det kunde jag inte ange någonstans).
  • Jag åker inte bil
  • Jag äter inte kött, äter fisk 1-2 ggr i veckan.
  • Vet inte hur mycket spannmål, frukt och grönt jag äter. Anger medelvärde här om det finns.
  • Jag bor i ett hus på 180 kvm, vi är 5 vuxna som bor där (men anger som sagt 40 kvm ibland, och 1 person)
  • Jag har klimatmärkt el
  • Jag handlar 4-10 klädesplagg per år, 50% begagnad

Vad jag tror jag släpper ut

Baserad på allt detta antar jag att mina utsläpp är ca 3-4 ton CO2e per år. Detta är 3-4 ggr så hög som nivån som är hållbar, så detta behöver jag minska. Flyg är största boven tror jag (som jag enkelt kan påverka), och där klimatkompenserar jag redan som sagt. Men ska även klimatkompensera för resterande utsläpp har jag bestämt. Kommer göra det med Go Climate Neutral (blir indirekt att jag dubbelkompenserar för visa saker, då de frågar efter flyg också, men jag tänker det är bättre med för mycket än för lite).
Utöver det blir målet att minska mägnden fisk jag äter, samt köpa mer begagnad (köper just nu ca 50% begagnad). Har förstått att med kläder så är att tvätta dem en stor miljöbov dock, så vet inte helt hur det minskas på bästa sätt.

En reflektion också

Flera kalkylatorer frågar om återvinning och hur mycket man slänger. Jag tänker det borde inte spela roll CO2 mässigt – det är ju att jag köper in saker som spelar roll. Om jag sedan äter upp det eller slänger det eller inte borde ju inte påverka tänker jag: Det påverkar hur mycket nytt jag köper in, men då är det ju just det att jag köper in saker som borde vara mätvärdet?

Nattåg till Europa

Tåg, och nattåg speciellt, fascinerar mig. Så jag har följt detta en del, och under Almedalsveckan var det ett seminarium om just nattåg i Europa, så jag ville lyssna på det – och höra planer och utmaningar. Seminariet innehåll både politiker, SJ och Trafikverket, så det var en bra höjd och kunskap i det.

Förslag som presenterades var att köra nattåg från Malmö till Bryssel, som hade öppnat upp mycket av Europa för resenärer från Sverige. Men det var bara en idé. Men blev bra diskussioner efteråt.
– Fanns tidigare nattåg från Köpenhamn till olika orter i främst Tyskland. Finns inte längre tyvärr.
– SJ (som var en av de i panelen) säger : alla nattåg de har är helt fulla! Man kommer rusta nattvagnar, men tar 2-3 år! Då blir det fräsch och bra, men tar tid. Detsamma gäller trafikverket (som också har vagnar, som SJ hyr). Men ingen av dem hade planer på att köpa in nya sovvagnar. Man har totalt 150 vagnar tillsammans i Sverige.
– Alla dagtåg från SJ är fulla också! Inget tåg stor stilla någonstans, alla används. Imponerande!

Vi har en historik i Europa som ställer till det:
– Sverige har inte samma vagns struktur som Europa.
– Detta då vi byggde järnväg för ca 100 år sedan för att _inte_ kunna köra över gränser – för man var rädd att bli invaderad om det var lätt!
Intressant också att många i europa fokuserar på höghastighetståg, inte nattåg. Tyska DB har tex inte längre nattåg, det är österrikiska ÖBB som kör i tyskland i dagsläget.

Detaljer som ställer till det med nattåg eller tåg över nationsgränser:
– Nattågvärdar måste sova hemma varannan natt, enligt reglerna!
– Varje lands trafikverk kommunicerar på sitt egna språk – så lokförare måste kunna flyttande kommunicera på de språk man ska köra lok i.
– Det räcker inte med att man kan få lov att köra i ett land, det måste även finnas plats på perrongerna i städer också.

Vad är största utmaningar? Vagnfrågan. Nattåg kräver egna vagnar, vilket ökar risken för de kan inte lika gärna byta linjerna för finns betydligt mindre nattågs linjer än vanliga tåglinjer.

Vems fel är det att det är krångligt och trögt? Vårat eget. Vi har inte valt politiker som fokuserat på att rusta upp järnvägen eller bygga bort gränshinder inom järnvägen.

Blir det bättre i framtiden? SJ säger: Fehmarn Bält kommer underlätta mycket! Men kapacitetsbrist över Öresund sen, så måste till en fast tågförbindelse till över sundet för tåg. Helsingborg Helsingör kortaste sträckan för tåg nattåg från Stockholm ut i Europa.

Intressant diskussion och insikter i ett område jag bara kunde en del om.

Uppdatering
Det med att tågen inte hänger ihop pga krigshot verkar inte helt vara sant. Fick en kommentar på facebook som skrev följande:
“Nationella järnvägsnät började knytas ihop över landsgränserna i Europa redan för 160 år sedan. På 1880 talet fanns det många internationella tågförbindelser. Med undantag för den Iberiska halvön det ryska Imperiet och Irland byggdes alla större järnvägslinjer med samma spårvidd 1435 mm.Även bromsar och koppling standardiserades väldigt tidigt.
Däremot valde länderna i olika system för elförsörjning. Det vi ofta talar om är att svenska personvagnar är för breda för att använda i Tyskland och andra länder på kontinenten. Det är sammanhanget snarast en trivialitet. X2 tåget som nu är nästan trettio år gammalt är För brett för att köra i Tyskland men ingen skulle drömma om att köra X2 till Tyskland. Gamla svenska sittvagnar är för breda men det finns inget skäl att det ska köras utanför Sverige.
Svenska sovvagnar är också för breda även om det går att köra mellan Sassnitz och Berlin. Som en del av oss vet är också svenska sovvagnar lite bekvämare eftersom det är lite bredare. Men skillnaden i standard har ingenting med militära hänsyn att göra!”

Kaffe och klimatet

Jag fick för ett tag sedan frågan om kaffe och klimatet, hur hänger det ihop. Den frågan satte sig i huvudet, och tog ett tag att svara på. Men blev en längre artikel om det, som är publicerad på nybryggt.nu sidan. In och läs om du vill veta om kaffe är klimatsmart eller inte!

Som alltid när det gäller klimat eller miljöfrågor – svaret är mer komplext än bara ett enkelt bra eller dåligt.

Finns även andra inlägg kring kaffe och miljö på bloggen, så som ifall kaffekapslar eller bryggkaffe är miljövänligast.

Perspektiv på Brexit

Av ren hobby har jag följd Brexit relativt nära, främst via Quora, som har många intressanta perspektiv från olika personer, både i Storbritannien och utanför. Vet att många lite har gett upp att förstå hur läget är, och varför. Vill man ha lite inblick, kan jag rekommendera läsa följande svar, som säger rätt mycket på lite olika sätt.

Om Storbritannien lämnar, kan de gå med i EU igen?
Can you realistically see the UK in the next five years activating Article 49 to re-enter the EU? How easy or difficult would it actually be in practice to ‘get back in’?

Ljög de som kampanjade för att lämna EU?
Was the entire Brexit campaign based on lies?

Att visa ser detta som Tyskland vs Storbritannien, och freden i Europa
Is it true that because of Brexit Germany has won the peace?

Är det EU som är hård och taskig?
Why are the EU making negotiating hard for Theresa May? Can any compromises be made?

Why does it seem like Britain is accepting ridiculous terms from Europe for Brexit? It seems like Europe is being very aggressive and Britain is simply laying down like an injured puppy. I may be wrong, but this is my perception of the issue.

Vad blir effekterna av en ”hård Brexit” om förhandlingarna in löses?
Do people realise the effect a hard Brexit could have on the UK economy?

Why is Westminster so afraid of a no deal Brexit, as if the UK has never existed without the EU?

Vad skulle man kunnat göra annorlunda?
If you were the Prime Minister of UK, what would you do about Brexit?

Vad tycker man i Europa om Brexit?
What do Europeans think of UK’s vote to postpone Brexit?

Och så klart, humor

Företagen blir köttfria – för miljöns skull

Köttindustrin står för ca 5-10% av växthusgaserna som produceras. Utöver det är för hög köttkonsumtion en av de största anledningarna för livsstillsjukdomar i vårt samhälle.

Nu under våren har stegen tagits för att verksamheter jag är aktiv i bli köttfria* vilket betyder kött får inte handlas in med företagets pengar. För flertalet av bolagen är det en mindre skillnad, så som hos Contentor. Där påverkar det bland annat vilken lunch man kan äta på kundmöten eller middagar vid personalträffar. Men för visa, som Mindpark och E-commerce Park, är detta betydligt större – det som serveras i café och bistro påverkas, samt alla företag som väljer att ha konferenser eller möten på platsen, eller event där, får ett annat utbud att välja på.

Jag är väldigt glad över att detta gjorts av teamet på Mindpark, trots att det är omständigt.

Jag tror detta är rätt, även om jobbigare och inte passar alla kunder. Redan tidigt när vi började med Mindpark införde vi att ha Fairtrade kaffe och choklad, med liknande inställning – även om varje kopp kaffe är lite dyrare för oss (för vi säljer den för samma pris som alla andra), så gör vi världen lite bättre med varje kopp. Det är viktigt att använda sin kraft att påverka positivt om man kan göra det någorlunda enkelt, tycker jag. Även om inte perfekt.

Men det är intressant att se hur detta skapar reaktioner också. När vi gick ut med detta kom det många hejarop från personer i vår omgivning. Men när tidningen lokalt skrev om det, kom det även många andra synpunkter, som är väldigt annorlunda mot de vi hör i vanliga fall. Det är intressant att det är en fråga som väcker känslor.

*Köttfri betyder i dagsläget att vi fortfarande har kvar viss fisk och andra havsdjur, men att alla de ska väljas ut med tänka på miljön.

Varför jag inte tror på styrelsearbete

Jag tror inte att styrelsearbete är ett bra sätt att fatta beslut på. En styrelse är ofta en samling smarta och bra personer, men problemet är att de ska fatta stora beslut på för lite information. Samtidigt som de inte vet det – de har fått lite information, men de vet inte vad de inte vet, så de tror lätt de har fått all relevant information (det som kallas den där Dunning Kruger effekten – där styrelsen ofta är på “peak of Mt Stupid, vilket är helt fel läge att fatta beslut på).
Så man fattar beslut man känner sig säker på, men på egentligen otillräklig information. Detta är dömt att misslyckas tänker jag.

Att jag är emot styrelsearbete kan verka lite ironiskt, då jag är styrelseordförande själv i 12 företag och organisationer (utöver mina egna bolagen som Contentor, Collab Concepts, Wellbefy etc, så även TheGoals.org och Förening för Logistik och E-handel). Men de flesta styrelserna av dessa 12 är små, men 5 av dem har riktiga styrelsemöten på kontinuerlig basis, där jag är sammankallande. Så jag har försökt lösa detta, så att det blir så bra som möjligt.

Min lösning har varit att:

  • Minimera antalet möten: 3 eller 4 per år.
  • Inte ha möten utan tydlig agenda / syfte (kan vara teman jag sätter eller styrelsen tillsammans sätter på tidigare möten)
  • Nästan alltid ha långa möten (4-8 timmar) – minst halva tiden går åt till att förse styrelsen med information: hur går det just nu, ansvariga som presenterar olika delar av verksamheten och liknande).
  • Se till att det finns gått om tid att diskutera tankar och liknande.
  • Se till att alltid anteckna action-punkter och att följa upp på dem på nästa möte.

Det viktiga här är att låta möten ta tid – och framförallt att låta styrelsemedlemarna få information och ställa frågor. För jag vill lösa problemet att man fattar beslut på för lite information (men med den falska trygghetet att tro att man vet allt). Så den större delen av mötet ska just vara att bara få styrelsen insatt, att få de att få en så äkta känsla som möjligt för verksamheten. Därav också bra med andra från verksamheten som är gäster, inte bara styrelsen och verksamhetsledare.

Detta kräver att jag avsätter ca 1 timme i tid ca 2 veckor innan styrelsemötet för förberedelser (prata med verksamhetsansvarige om vad som ska tas upp, skicka ut förslag på agenda för att välkomna input från andra etc). Detta lyckas jag inte alltid med, men jag märker det blir ofta sämre möten om jag inte tar tiden att förbereda och säkerställa rätt saker lyfts upp under ett sådant möte. Har man inte många möten är det viktigt saker ges plats som behöver plats.

Detta blir mer likt det som vissa vanliga styrelser har: strategidagar. Men jag kallar detta för styrelsemöten istället, för jag tänker det är kärnan i vad en styrelse ska göra. Behövs det sedan annat – så som fatta viktiga beslut om finansiering, fusion, nyckelpersoner eller annat, så får man kalla till extra möte i så fall om det är för långt till nästa styrelsemöte – då fattar alla det är akut och viktigt, och då är det inga problem i min erfarenhet.

Jag har fått beröm flertalet gånger för hur jag har strukturerad styrelsemöten i de olika organisationerna, av personer som har suttit i många många fler än jag, vilket känns kul att höra. Så det känns som detta inte är standard, men funkar. Men det är inte helt perfekt detta heller.

När funkar detta inte?

Den gången detta har funkat sämst är när det inte finns en tydlig verksamhetsledare i organisationen. Då krävs det ett mer operativt styrelsearbete, vilket gör att jag tror fler möten krävs. Men då blir i praktiken styrelsen snarare en ledningsgrupp, så det blir att man även pratar mycket mer operativa saker och beslut. Detta är något jag har märkt främst med Floe arbetet, där det inte finns resurser på samma sätt.

Bild från senaste styrelsemöte, detta med Wellbefy.

View this post on Instagram

Board of Directors meeting #wellbefy

A post shared by Dimitrij Aleshkov (@aleshkov) on