Digital kompetens för framtiden i regionen

En av de sakerna jag lägger tid på är att kompetensförsörjning i regionen blir så bra som möjligt för startups och tillväxtbolag. Det gynnar båda mina egna företag, men även hela näringslivet här. Överlag är det väldigt bra – det är sällan mina egna verksamheter har svårt att hitta kvalificerade personen. Men ett av de bristerna jag har och ser är främst inom digital marknadsföring och webb – här har både mina egna bolag, men framförallt många företag runt omkring mig, ett större behov än vad det finns arbetskraft. För att lösa detta har vi i vår verksamhet Campus Webbyrå bestämt vi ska fokusera på just hitta bra talanger från Lunds Universitet, och ge dem rätt kringkunskaper för att lättare kunna skapa skillnad i näringslivet. Det rör sig om att ge dem uppdrag kring att bygga hemsidor och att sätta upp en e-handel – men framförallt kring marknadsföring i den digitala tidsåldern. Det innebär allt från sociala medier till sökmotorsoptimering och annonsering i digitala kanaler. En kunskap som studenterna ofta inte får praktiskt från universitetet, men som när de får uppdrag med det de lätt och snabbt kommer in i.

Målsättningen är att studenter redan under studietiden arbetar inom dessa områden med enklare uppdrag för att lära sig, för att på så sätt kunna lyfta företags digitala strategier när de är färdigexaminerade, både strategiskt och praktiskt. Ett kul och spännande projekt!

SEO experiment: Lärdomar från att byta domän ur ett SEO perspektiv

Under 2017 tog jag över en liten e-handel med fokus på att sälja kaffe på nätet. Detta var en mindre verksamhet, och jag var inte beredd att lägga mycket pengar på förvärvet. På grund av detta blev det ett inkromförvärv, och en av sakerna som jag inte tog över, var domänen för e-handeln.

Detta är något som vid första anblick kan verka väldigt konstigt. Att ta över en e-handel, men att inte ta över domänen, det borde vara ett dumt misstag. Men priset som begärdes var för högt, och jag fick till ett avtal där jag hade rätt till den gamla domänen i ett år, vilket jag tyckte borde ge mig nog med tid för att “lära Google” att hantera en ny domän. Var jag säker på detta? Inte alls. Men det var värt att chansa.

Antaganden inför domänbytet

Följande antagen gjorde jag kring detta:

  • Att domänen, som var en exact match domain för nyckelordet kaffemaskiner, inte hade kritisk betydelse längre när den byttes till en icke keyword match domän.
  • Att Google skulle förstå redirectsen och lära sig att nybryggt.nu är nya sidan
  • Att även om några inlänkar skulle tappas längre fram, att det skulle gå att bygga nya som var lika vettiga eller till och med bättre.

Siffror kring effekten av domänbytet

Som alltid tar allt längre tid än man tror, så första 6 månaderna fanns ingen tid att ens tänka på domänbyte. Utan då var det full fokus på att ta över verksamheten (detta var ett sidoprojekt för alla inblandade, så ingen lade 100% tid på det, vilket gör att allt tar längre tid än man tror….). Men så i somras, så började jobbat.

Första steget var att bestämma nya namnet. För detta tog jag hjälp av omgivningen, och jag fick en massa kul och bra förslag. Till slut blev det bestämt: kaffemaskiner.se skulle framöver heta nybryggt.nu. Domänen säkrades, och började användas den 24 augusti.

Som man ser på grafen, så innebar domänbytet helt klart ett tapp i den organiska trafiken. Istället för att fortsätta öka, så belv det från augusti ca 50% lägre organisk trafik än vad man kunde ha antagit annars. Man ser att efter någon månad gick trafiken upp igen, i varje fall till föregående års siffror, men sedan dess har de gått ner igen.

Mer detaljer
Vilka nyckelord har rankingen ändrats på? Det är så klart lite svårt att veta, men genom att kolla på vilka landningssidor som besökare kommer in på, kan det ge en bra fingervisning


Här syns det tydligt, att det framförallt är indexsidan som tappat mycket trafik. Tittar jag längre ner ser jag liknande – visa undersidor har ökat i trafik mycket (framförallt undersidor till visa kategoerier, så som bryggkaffe och espressobönor som både ökade trafiken med över 300%), medans flera undersidor har tappat trafik (så som kaffekvarnar och sidan om att välja rätt kaffemaskin, som båda minska med mer än 20%)

Slutsatser – hur viktig är domänen?

Då tappat kom så tydligt kort tid efter domänbytet så är det ingen tvekan att det första tappet är beroende på det. Att det sedan blev bättre igen var min förhoppning att det var pga att Google lärt sig domänbytet. Men iom det gick ner igen, vet jag inte ifall detta bara är önsketänkande kanske.

Att det är indexsidan som tappat mycket trafik pekar tydligt på att antagandet med att exact match domain är mindre viktigt inte stämmer. Tittar jag lite närmare på det, så ser jag att innan domänbytet rankade vi 1.e i SERPen på “kaffemaskiner”, medans vi nu bara rankar på 4.e plats. Jag misstänker att en stor del av förklaringen är i det.

Ifall tappet på undersidor också är relaterad till att ordet kaffemaskiner helt enkelt förekommer mindre ofta, är också lite svårtytt. Även om en del av de mest trafikerade undersidorna med kaffemaskinprodukter minska, så ökade ändå andra, så som sidan till vår kafferyggsäck, medan visa undersidor med ren kaffe och inget maskinfokus minskade, tex kategorisidan för Illy kaffe. Så ingen stark röd tråd.

Sedan är det ju alltid svår med livetest i SEO, iom att omvärlden påverkar också. Konkurensen har ändrats under dessa månader, så visa nyckelord är tuffare nu än innan. Men hur mycket det bidrar, det vet jag inte.

Var det ett bra beslut?

Det är för tidigt att säga. Just nu var det affärsmässigt rätt – då kaffemaskiner inte kommer vara i fokus framöver på samma sätt som för den gamla sajten, så är jag rätt övertygat om att vi inte tappat mer i omsättning än vad domänen hade kostat. Är det värt det långsiktigt? Vet jag inte än.

Wellbefy börjar ta form

Wellbefy, bolaget som arbetar med att skapa medvetenhet och ge siffror kring personalhälsa, är inne i en mycket spännande fas nu. Nya produkten börjar ta form, och vi börjar hitta både hur vi ska presentera det och vilka metoder och verktyg som ska användas. Bland annat fördjupar vi hur vi använder KASAM metoden, som är väldigt spännande, så väl som att kunna tidigt identifiera stress på arbetsplatser, för att möjliggöra så bra förebyggande insatser som möjligt.

Sandra som driver bolaget gör ett grymt jobb, och det är fantastiskt kul att se hur både produkten tar form och utvecklas. Det är även fantastiskt varmt att se allt engagemang från omvärlden i denna fråga, och hur många spännande möten och personer som dras till detta.

Ska bli ett extremt spännande 2018!

Insyn i ett av mina projekt: praktisk entreprenörskap med kaffe

kaffemaskin nybryggt logo
Jåg får ofta frågan vad jag allt gör. Här tänker jag ge inblick i en av de projekt jag är involverad i, som rätt få känner till. Nämligen det jag gör kring kaffe: e-handeln nybryggt.nu, samt utbildningen Scandinavian School of Coffee.

Allt detta startade för många år sedan och har genom åren genomgått många förändringar. Det hela började med att hitta en ursäkt till att ha en arbetsplats i alperna – och jag och min vän Gustaf startade upp en bartenderskola i österrikiska alperna. Väldigt kul, men väldigt säsongsbaserad. Vi gjorde en barskola som helt klart var bland de bästa toppen – vårt fokus var på att utbilda deltagarna till att bli så bra bartenders som möjligt, och inte fokusera på ytliga saker så som kunna hundratals drinkar utantill eller jonglera med flaskor. Efter att ha gjort den i tre år gick vi av strategiska skäl ihop med en dansk resebyrå, och jag och Gustaf kopplade bort oss från den praktiska utbildningen. Sedan dess har det hänt en del saker till, och idag är utbildningen en del av EBS verksamhet, och jag är inte alls involverad längre.

Men redan i början på barutbildningen ställde vi oss frågan: hade det inte gått att göra något liknande, men i Sverige, och inte fokus på bartender utan på kaffebranschen och baristayrket? Jag hade själv arbetat som barista och sedan som caféansvarig i flera år, och jag visste hur svårt det var att lära upp ny personal hela tiden. Hade det gått att göra en utbildning som lär deltagarna grunden – att på 5 dagar lära sig vad man lär sig de första 5 veckorna om man börjar jobba? Det blev starten på det som idag är Scandinavian School of Coffee – en verksamhet som jag sätter mycket stolthet i, för jag älskar att utbilda och kaffebranschen är den branschen jag började min karriär som chef i. Så sedan 2012 har vi hållit en rad olika kurser kring kaffe, barista och servicebranchen. Jag är en av lärarna, men utöver det är en rad olika andra personer, som är experter på olika områden, involverade i varje kurs: det finns både helgkurs och veckokurs.

Detta är ett väldigt kul projekt, även om det inte har ett högre syfte än att ge människor bättre chans att få jobb inom cafébranschen. Men detta projekt har också haft en del utmaningar. Det är nämligen bara 4-8 kurstillfällen per år, och på detta sätt går det inte att omsätta direkt mycket pengar. Pengar är inte det viktiga i verksamheten, men som många som hört mig föreläsa om entreprenörskap vet: att nå 1 miljon kronor i omsättning är en milstolpe för alla företag, för det är när du når över det som du har råd att anställa en heltidsperson till bolaget. Och det är först då som du kan ha ett bolag som inte är helt beroende på din egna insats.

Men med endast en handfull kurstillfällen per år var omsättningen mellan 100.000 – 200.000 kr per år. Och möjligheten att växa mer var tuff, för det var efterfrågan som var problemet – vi hade kunnat göra fler kurser om vi hade velat, men vi hade inte fler förfrågningar på dem, trots att deltagare reser från hela Sverige till oss för kurserna.

Men så kom, i slutet på 2016, ett alternativ upp. Grundarna bakom kaffemaskiner.se, som jag hade stött på genom e-handelsparkens inkubatorverksamhet, hörde av sig och sade kunde tänka sig sälja sin verksamhet, och frågade om jag kände någon som hade kunnat vara intresserad. Jag insåg detta hade kunnat passa in – det finns naturliga komplement mellan att sälja kaffemaskiner och olika kaffesorter, och att utbilda inom branschen. Så efter lite betänketid fattade jag beslutet att vi tar över den verksamheten, och försöker hitta synergier de emellan. Kaffemaskiner.se omsatte som bäst 800.000 kr per år men hade under 2016 endat en omsättning på 450.000 kr (de hade blivit mindre aktiva med sidan senaste tiden, vilket var ett av anledningarna att de var intresserade av att sälja den). Om omsättningen kunde gå tillbaka till 800.000 kr, så hade det varit nog för att ha en person på heltid, samt så har en e-handel mycket bättre chanser at växa en endast utbildningarna. Det var värt chansen tänkte jag.

Hur har det gått, hittills?

Som alltid, och som vår före detta inkubatoransvarig på e-handelsparken, Peter Höjman, så fint alltid sagt: så tar saker alltid dubbelt så långt tid som man tror, och kostar tre gånger så mycket pengar. Man skulle kunna tro att jag som varit med och dragit igång en rad olika verksamheter vid detta laget, också vet det, men i realiteten är det alltid svårare.

När vi tog över verksamheten, så var det jag och Agnes, som var engagerad i detta vid sidan av henens studier. Det tog oss ungefär två månader innan vi ens hade koll på inleveranser och alla leverantörer. Efter det, då vi båda bara lade tid på detta vid sidan av, började vi utveckla sidan och nya koncept. Men det stora fokuset under det året var namnbytet – vi hade under övertagandet bara köpt verksamheten men inte domänen, utan bara rätt att använda domänen i ett år. Så när vi väl fick ordning på “vardagen”, dvs hantera alla beställningar och se till att vi hade produkter i lager, blev fokus på att byta namn. Vilket också innebar ny domän, ompekning av massa adresser och en hel del admin. Som om det inte vore nog, så bytte vi även bolag – för jag gjorde under 2017 en omorganisation där jag bytte holdingbolag. Detta hade dock också effekten att två av mina verksamheter bytte namn, varav det ena var Social Business Lab, som blev ett fristående bolag i samband med detta, och det andra var just School of Coffee, som gick in i Service Supply Scandinavia bolaget. Detta var inte det smidigaste för just denna verksamhet, men det var det smidigaste för helheten. Så utöver byta domän, blev det även att rapportera till hostingen, Klarna, alla leverantörer etc att allt var likadant, men både bolagsnamnet och organisationsnumret var nu ett annat. Som man kan tänka sig, gick det där lagom smidigt (speciellt med en del utländska leverantörer…)

Det hela var inget stort problem, men det gjorde att vi under några månader inte hann med mycket mer än att sköta dagliga driften och sedan administrera dessa förändringar.

Allt detta gjorde att första året med kaffeverksamheten gick det inte bra alls. Omsättningen blev 287.000 kr i e-handeln, vilket är sämre än året innan, som vi ända hade ambitionen att slå. Och räknar man med den personaltid det tog att administrera, så gick vi nog inte ens runt det året.

Vad händer nu?

Trots ett dåligt 2017 är jag positiv, och framöver nu kommer det hända mycket. Nya namnet har satt sig, vi har fått tillbaka en del av SEO styrkan vi hade innan, även om det inte är uppe i topp än. Vi har lärt oss vilket kaffe som säljer bäst (för den som är nyfiken är toppsäljarna Passalacqua Mehari och Cremador, samt Caffè Mauro De Luxe). Vi har fått in bra rutiner på beställningar och leveranser, och vi har börjat fokusera på marknadsinsatser. Vi har även börjat sälja kaffe till ett antal caféer eller kontor direkt, olika verksamheter som vill ha roligare kaffe eller kaffe i större kvantiteter.

Utbildningarna fortsätter också, vi har börjat bli väldigt rutinerade på dem, och även om de tar några dagar i anspråk så är de fruktansvärt kul. Jag älskar verkligen att lära ut, och de ämnena jag pratar om här kan jag så bra nu, att jag oftast har svårt att hålla lektionstiderna – det blir lätt man nördar ner sig i detaljer eller vill få med ännu mer fakta. Och vi är glada att vi får otrolig stark och bra feedback från varje kurs.

Men innan vi har kommit över miljonen i omsättningen är vi inte framme. Om vi kommer nå det under 2018 vet jag faktiskt inte. Jag hoppas det, men då jag bara lägger en del “fritid” på detta projekt så vågar jag inte säga det. Jag har fått förstärkning av en grym tjej vid namnet Beatrice i teamet, och jag tror med hennes energi och attityd kommer vi komma långt nu i den nära framtiden!

Podcast om hur jag ser på livet

Carl Norling, som arbetar med mig inom ramen för Social Business Lab (som är “nästa version” av det som började med Näringslivsuppropet och Integratörerna Helsingborg), har även ett projekt med visionsfonden, där han intervjuar 20 intressanta profiler i en podcast. Kallad 20×35. Jag fick äran att vara en av de personer han valde ut (ihop med andra grymma, så som Cecilia på Rescued Fruits, och Blerim på Forza of Sweden). Jag tyckte han lyckades ställa väldigt bra frågor och det blev ett intressanta samtal och reflektioner.

Vill du veta mer om hur jag tänker, rekommenderar jag att lyssna på det. Antingen på webben här, eller via iTunes.

Hur går det med allt? Status sommar 2017

Det har nog varit bland de tuffare åren. Jag känner jag har inte hunnit med att ge alla viktiga personer kring mig den energi och kärlek jag hade velat. Det har varit ett halvår av nya projekt, men jag har samtidigt inte skalat ner, vilket jag nog först i somras insåg har varit jobbigare än jag trott.

Vad gör jag, egentligen?

Mycket av det jag gör går ut på att stötta personer som har ansvar för de olika verksamheterna. Jag har sedan tidigare lärt mig att de som har ansvar lätt blir ensamma, även om det inte är meningen. Och även om de är omgivna av andra personer – det är alltid lite ensamt att vara chef och ansvarig. Detta är extra tydligt helt i början på projekt, när det verkligen kan vara helt ensamt. Min lärdom är att en bra personer kan utan större problem driva ett projekt ensamt i ett år ungefär, men har det inte vuxit sedan till att bli en riktig verksamhet eller att det finns ett riktigt team, så blir det ofta svårt, och det finns stor risk personen tappar motivationen. Mycket av min tid går till att stötta under detta första år, och sedan på andra sätt stötta i senare faser.

Men jag har senaste halvåret även insett att det är skillnad på att vara ensam och vara ensam. De projekt där den som är ansvarig har en verksamhet som redan är igång, där är det lättare. Man skulle kunna kalla det för “utförande” företag. T.ex. Student Network och dess Campus Webbyrå verksamhet. Där är det mesta redan bestämt: det är bestämt (ungefär) vad det kostar för en kund att få en ny hemsida, vilka verktyg vi ska använda för att bygga den, hur vi ska strukturera arbetet. Där är den ansvariges, Maria i detta fall, huvuduppgift att koordinera, sköta kommunikation med kund och internt, samt justera och förbättra verksamheten. Detta är relativt “enkelt” (inget är egentligen enkelt, men det är enklare).
Den andra typen av “ensam” är i verksamheter som är mycket mer odefinerade och i en fas av sökande: sökande efter vad man verkligen ska sälja, hur man ska kommunicera, vem är egentligen kunden, och hur ser allt ut om 6 eller 12 månader? För mig har detta under året varit Wellbefy (Motiomera) och Integratörerna Helsingborg (som kommer gå under namnet Social Business Lab framöver). Båda dessa verksamheter är i en sökande fas, en fas som kräver mycket diskussioner, att man bollar idéer och allmänt utforskar möjligheter – och där det snabbt kan dyka upp chanser som kan påverka hela verksamheten radikalt, som ett stort samarbete eller strategisk kursändring som stöper om allt.

Det är främst den andra typen av “ensam” som jag har haft svårt att ge den tid jag hade velat. Både Sandra (Wellbefy) och Calle (Integratörerna Helsingborg) har jag spenderat mycket tid, men inser jag har ändå känt det varit för lite.

Detta är har under sommaren varit en viktig insyn för mig. Och kommer påverka hur jag jobbar framöver. Men mer om det senare.

“Nya projekt”

OK, en uppdatering. Då jag, som tidigare år, tror på vikten av transparens, försöker jag göra det så öppet som möjligt. Dock inte full fokus på siffror denna gång, utan mer på hur det går med allt. Nästa inlägg, när alla bokslut är helt klara (runt årskiftet) blir det ett inlägg med mer fokus på siffror.

Ordningen denna gång börjar jag med de projekt jag lagt mest tid på och som kan verka som nya projekt. Så klart är det inte nya saker, utan egentligen mer “förstärkta projekt” – saker som varit igång ett tag, men som nu kunde utvecklas eller som var i en kritisk fas för att kunna växa till sig på riktigt. Dessa har varit:

Student Network / Campus Webbyrå

Student Network har fått en systerverksamhet, Campus Webbyrå. En studentdriven byrå för enklare och relativt billiga hemsidor. När vi drog igång detta anställdes Maria på halvtid som ansvarig för webbyrå verksamheten. Hon gör ett starkt jobb med att hålla ihop allt, trots att det är en verksamhet med relativt små uppdrag och kunder som inte alltid är helt insatta i vad deras behov är. Det görs även många insatser för att utbilda studenter och skapa en bra gemenskap där, så som webbfrukostarna. Väldigt kul! Jag har själv velat ge det mer energi för att jag vill det ska gå ännu bättre. Det har tyvärr tagit längre tid än jag trodde att få upp kundvolymen, så det är finansiellt den tuffaste perioden i företaget hittills.

Hösten nu blir viktig, för det är viktigt verksamheten går runt och bär sig själv på riktigt från och med nu.

Oresundstartups

Även oresundstartups har fått uppstärkning. För första gången finns en (deltids) anställd i detta projekt – Maria, som också är ansvarig på deltid i Campus Webbyrå. Här finns gott om utmaningar, främst att få verksamhet att flyta på bättre och bygga ett engagemang och team kring det. Maria har kommit in i det bra, och nu under hösten kommer fokus ligga på just de sakerna, vilket vi hoppas ger en bra skjuts framåt.

School of Coffee och nybryggt.nu

Här har det skett stora ändringar. Baristakurser har vi gjort i många år, men vi har nu tagit över kaffemaskiner.se, en hemsida som säljer espressobönor och kaffebryggare och tillbehör på nätet. Och vi har just bytt namn på den, till nybryggt.nu. Agnes har kommit in verksamheten sedan i höstas – hon är fortfarande student men gör ett jättebra jobb med att leda baristautbildningarna och börjar bli varm i alla detaljer som ingår i e-handeln också. Detta är även första gången jag är med och driver en e-handel, vilket är nästan lite ironiskt med tanke på hur nära jag har varit e-handeln under alla dessa år.

Nu är det mycket fokus på just e-handeln: vi har just bytt namn, Agnes är en del i e-handelsinkubatorn i höst, men vi kommer också sikta på att hålla baristakurser i Stockholm framöver också. Så det kommer hända mycket här!

Integratörerna Helsingborg / Social Business Lab

Här har Calle kommit in, och vi har gjort många olika spännande saker inom integration i denna verksamhet. Calle har verkligen kommit in i rollen som projektledare och koordinator – i en verksamhet som består av massa olika parallella och ibland ihophängande och ibland inte ihophängande projekt. All kudos till honom för att han har en grym överblick! Saker vi har gjort: fortsatt med Språkcaféet för företagare, varit med och gjort Sverige 3.0 eventet i Stockholm, startat upp ett yrkesmentorprogram samt börjat skala upp programmeringskurser för ungdomar och barn. Detta har varit extremt givande saker, men här har jag verkligen lagt för lite tid känner jag. Calle ska från september nu arbeta heltid med detta, och det blir ett helt eget bolag, vilket kommer göra det stabilare än tidigare och mer tydligt för alla.

Under hösten kommer vi satsa ännu mer på att göra programmeringskurser för barn och unga. Men även fler insatser kring att samla integrationspersoner både lokalt och i landet, och skapa givande samverkan. Ett av våra syften och mål är att inkludera fler delar av samhället i integrationsfrågan, mycket med fokus på näringsliv och civilsamhället. Detta genom event och dylika aktiviteter. Ett stort problem inom integration är att alla gör massa bra saker, men man är ofta inte medveten om vad andra gör exakt. Att underlätta den kommunikationen gör stor skillnad har vi märkt.

Wellbefy (Motiomera)

Utöver de andra “nya” sakerna har jag hela senaste året haft minst en dag i veckan dedikerad åt Motiomera, som sedan i somras heter Wellbefy i och med fokuset på hela hälsan, inte bara den fysiska. Det har varit mycket här, men samtidigt också lite ineffektivt. Detta för att vi i teamet varit splittrade – Sandra på heltid med jättemycket energi och ambitioner, Dimitrij i Berlin med jobb, och jag som bara kunnat lägga en begränsad del tid här. Här har jag bitit i det sura äpplet och erkänt att jag har gjort fel – att jag inte kunnat ge bolaget det de behöver, och jag kommer uttalat vara mindre aktiv här – skala ner mitt engagemang till liknande nivå som i de andra bolagen. Jag tror extremt mycket på detta, och Sandra är en grym energiknippe med helt rätt kunskaper och tankar för att göra detta.

Det har även varit väldigt frustrerande att vi inte har lyckats lösa finansieringen under våren och sommaren som vi hade velat. Av någon anledning har många investerare svårt att förstå potentialen, eller så är vi inte bra nog på att formulera det vi gör. För mig är detta en sådan no-brainer: att arbeta med digitalt tänk och produkter i en bransch som är stark och utan något som helst tecken den ska avta, med ett team som är både tekniskt starkt och starkt inom området. Jag tycker detta är det mest klockrena av alla nya projekt jag har startat om man ser till omständigheterna, men av någon anledning är det det som har varit svårast att få investering till. Vilket är störande och påverkar moralen mycket, tyvärr.

En av sakerna som händer närtid nu är att Motiomera är kvar som varumärke, och vi har för att det är kul dragit igång en utmaning där arbetsplatser tävlar sinsemellan i hela sverige, som vi kallat motionskampen. Tipsa gärna om företag som du tror hade tyckt det vore kul att delta!

VentureLab

Och utöver på det har jag ju också en anställning nuförtiden. En dag i veckan jobbar jag för Lunds Universitet med studentinkubatorverksamheten i Helsingborg. Jag tycker det har gått helt ok med tanke på förutsättningarna (vi har nått de flesta av 2017 års mål redan, så på pappret går det mycket bra), men jag vet att vi kan göra mycket mer. Jag har en fantastisk chef, Alice, och byggt ett litet team med studentmedarbetare, där Filippa varit viktig under våren och Agnes tagit över mycket av ansvaret, som gör det jättekul och givande.

Nu under september ska vi göra ett “gör världen bättre business case” helg, för studenter, den 23-24 sept, som vi kommer kalla 4K challenge (för att den är indelad i 4 moment, och man kan vinna 4000 kr i prispeng).

Utöver det har de andra verksamheterna utvecklat sig mycket

Contentor

Contentor har gasat på, och ökat omsättningen med ca 50% detta år. Som det ser ut nu kommer Contentor och Contentor Marketing ihop hamna på ca 18 Msek i omsättning vid bokslutet nu i augusti – en ökning med 50% från förra årets 11.8. Detta parallellt med att kontoret egentligen inte vuxit senaste året, utan mycket är tack vare effektiviseringar och ny teknik, och att teamet har blivit väldigt sammankört och effektivt. Linnea har även fått Contentor Marketing delen att utvecklats extremt under året, och gått från att omsätta några hundratusen till att bli ca 1.5 Msek av årets omsättning. Jag har själv haft mest kontakt med Hampus under våren, som är den som blickar mest framåt i teamet och leder det mesta av utvecklingen, där tekniken är en central och väldigt lovande del. Rebecca har under våren satt grunder för att kunna skala upp organisationen – både hållit ihop allt inom produktionen men framförallt lagt möjlighet till att utöka med hela fyra nya roller under hösten – ett stort kliv och nog en kul utmaning att leda också!
Är imponerad av alla i koncernen, och det jobb som görs med att leverera bra service till kunder och få dem att växa.

Närmast för bolagen är fokus på tekniken med Contentor GO och fortsatt tillväxt. Men en större sak är även expansion i Berlin, där vi kommer ta in extra resurser för att expandera och bygga en starkare närvaro. Mycket spännande, och personligen kul att ha verksamhet i min hemstad på riktigt!

Mindpark

Mindpark har varit full rulle, och det har varit ett stabilt år finansiellt (förra året var tuff ekonomiskt, men detta har stabiliserat sig igen), vilket är jätteskönt och jättekul. Organisatoriskt har det varit rörigare dock: Alexandra Hvalgren, som hade hand om alla evenemang, gick vidare till ett annat grymt uppdrag men det gjorde att vi behövde ta in en ny nyckelperson. Det blev härliga Rebecka Nilsson, som varit bland annat på The Conference innan, som nu gör ett toppenjobb med alla evenemang och framförallt att få alla att göra evenemang. Vi har under året hunnit med att vara värd för närmare 175 st evenemang ändå, vilket är väldigt imponerande, för det är inte det lättaste jobbet att komma in i. Och så gjorde vi ett fantastiskt Camp Ven också! Utöver det har vi även gjort om hur caféet och städ är organiserat, så det har varit nya personer och nya tjänster – effekten är att under senaste halvåret har nästan hela organisationen förändrats, vilket tagit mycket fokus och energi. Men Helene gör ett fantastiskt jobb med att hålla ihop allt och utveckla verksamheten framåt.

Det som händer nu är att Sanna, som varit VD under många år, har kommit tillbaka från mammaledigheten och lämnar nu över VD rollen på Mindpark till Helene helt, för att istället fokusera på nivån ovan – att jobba med fastighetsbolag och kommuner för att hjälpa dem skapa fler platser. Det kommer bli mycket mer sådant, och det kommer bli väldigt spännande. Åh, och det ska börjas byggas ett hus i Malmö där vi ska öppna Mindpark Malmö!

Camp Ven 2017 Karsten Deppert by Erik StarckJag pratar under öppningen av Camp Vens andra dag, ett event jag är mycket glad över att vi gjorde under sommaren. Bild från Erik Starck, CC-BY.

Rescued Fruits

Här har jag under året snarare blivit mindre involverad än tidigare. Jag har avgått som styrelseordförande, och är nu endast med på månadsavstämningar som är gemensamt med alla ägare. Detta är på ett sätt synd, men på ett sätt också skönt. Bolaget har utvecklats enormt under året, och omsättningen ser ut att bli flera hundra procent över senaste året, och når nog 4-5 miljoner under 2017. Bolaget har verkligen gått från att Cecilia och sedan Cecilia och Truls gjort allt, till att det är ett helt team och massa engagemang från både ägare, partners och kunder – vilket ger en enorm styrka, men ibland också skapar mycket friktion. Det har gjorts många spännande saker: nya smaker, nya maskiner, nya satsningar. Men det är också ett företag som växer, och vi lär oss fortfarande (tex att Stockholms caféer verkar stänger ner under juli månad, och att vår säljbudget inte reflekterade det). Detta är fortfarande det bolag med mest “kraft” jag har varit involverad i, och det är så galet hur mycket kunderna älskar idén och konceptet.
Nu står bolaget inför en ny utmaningar: Cecilia har meddelat att hon kommer lämna bolaget, och att en ny person kommer ta över VD rollen. En viktig fas för bolaget.

E-commerce Park of Sweden

Det har helt klart varit ett händelserikt år för denna verksamhet! Vi bestämde oss för att flytta i november, vilket gjorde att vi flyttade från Industrigatans massiva lokaler till helt nyrenoverade, och egendesignade, lokaler på Drottninghög. In i Helsingborg Dagblads gamla lokaler, vilket nästan känns lite symboliskt, att det digitala flyttar in där det analoga var stort en gång i tiden.
Flytten har dock inneburit att några framgångsrika bolag lämnade oss, främst för det var ett enkelt val när det ändå ska flyttas, att flytta in i egna lokaler istället. Så e-commerce park är just nu bara lite större än det var för ett år sedan. Men vi trivs väldigt bra i de nya lokalerna, och det har fortsatts att skapa en community som är väldigt stark. Amelie har gjort ett imponerande jobb under hela våren med att hålla ihop allt och få allt att funka. Det har emellanåt varit minst sagt kaotiskt ibland, med flytt, hyresavtal, praktiska problem som ingen förutsett och strategiska val som behövts fattas snabbt…
Inom verksamheten annars är också tredjepartslogistiken, som vi tyvärr inte haft så mycket i fokus som vi hade velat, och e-handelsinkubatorn, som utvecklat sig rejält. Sedan vi gjorde om kriterierna för inkubatorn lite (vi tog bort kravet att sitta heltid med bolaget på parken, då vi insåg många hade kommit igång men inte tillräckligt för att livnära sig på det), så har vi både fått in många fler bolag, men framförallt har det skett nästan explosionsartad tillväxt på många av bolagen i inkubatorn! Och sammanhållningen och stämningen i inkubatorgrupperna – som främst går ut på att bygga en kultur av att lära sig av varandra – är helt magisk. Så bra, så starkt!

Nu har vi just startat en ny omgång av inkubatorn, med 16 väldigt spännande bolag. Utöver det kommer vi i september och oktober göra en första omgång av e-handelsskolan, vilket är tänkt att vara till de som inte har kommit igång med e-handel än, men funderar på det. Väldigt spännande! Och utöver allt det, är Amelie mammaledig, och Elin är platschef istället. Blir helt klart ett händelserikt år till!

Lite siffror:

Lite siffror, för att ge en känsla. Då nästan alla verksamheter har bokslut sista augusti finns omsättningen nästan klart (svårt att säga exakt innan september är slut och alla fakturor skickade dock), men svårt att säga saker om resulaten och vinst, det tar någon månad till innan det är helt fastställt (då alla leverantörsfakturor nog inte har kommit än, och alla löner inte utbetalda än). Så denna uppdatering endast lite fokus på ekonomiska siffror, men har tagit med lite andra kul siffror so ger lite inblick.

Contentor
Omsättning: 16.5 msek
Antal ord: drygt 30 M ord
Antal skribenter: 120 löner per månad (ca 380 totalt)

Mindpark (Open Community Concept):
Omsättning: 6.9 msek
Antal personer som arbetsplats där: ca 200
Antal events verksamhetsåret: 173

Rescued Fruits:
Omsättning: 4-5 msek
Antal flaskor producerade: över 200 000 hittills i år

E-commerce Park of Sweden:
Omsättning: 2 msek
Antal företag som ingår i parken: 31

Contentor Marketing:
Omsättning: 1.5 Msek
Antal kunder som på löpande uppdrag: 18

Resterande projekt har alla en omsättning på under 500 000 kr. Flera har ingen stabil eller helt satt verksamhet än, utan det är mycket testande och olika koncept som arbetas fram. Så där finns inga jätteintressanta siffror att lyfta fram än – men målet med alla är att de ska växa och bli större, och kunna bjuda på intressanta insikter där också :)

Karsten, har du något nytt projekt på gång?

Detta är en fråga jag får ibland. Under hösten, kommer det nog vara följande saker som hade passat in i den kategorin:

Collab

Collab kommer bli namnet på moderbolaget till både Mindpark och till viss del E-commerce Park of Sweden, och det kommer bli där Sanna och jag är verksamma med att hjälpa fastighetsägare och kommuner att skapa bra fysiska mötesplatser – vare sig kontor med co-working, bostäder med co-living eller för communities. Detta kommer det snart mer info om, men det känns väldigt spännande och kul att kunna bidra med de många års erfarenhet att kunna göra fler platser.

Skånska ehandelsnätverket / CeLIT

Jag har ju de senaste åren arbetat väldigt mycket med community, och det är dags att bygga upp ännu ett. Eller inte bygga upp, vidareutveckla snarare. Kring e-handel har det sedan flera år funnits ett löst community, och vi kommer under närmsta tiden vilja ta det vidare, och skapa något lite mer strukturerad. För detta har vi gått ihop med ett nätverk som heter CeLIT, som fokuserar på att utveckla logistiksektorn. Här kommer det också ske mycket, men vi måste först komma igång.

Everywhere Group

Detta är egentligen inget nytt, men jag har bestämt mig för att samla alla bolag kring mig under ett gemensamt varumärke, som jag har döpt till Everywhere Group. Ett sätt att försöka sammanfatta det jag gör, och skapa en slags gemenskap. Det finns ju ingen röd tråd som är tydlig (den röda tråden är: bra personer), men i grund och botten handlar det för mig om att skapa positiv påverkan på samhället genom de krafter som finns i kapitalismen och företagandet. Jag har valt att prata om social kapitalism – mest för att ordet social entreprenörskap känns lite odefinerad och uttjatat. Mer info och mina tankar kring detta tänkte jag dela med mig om i framtiden, men work-in-progress hemsidan ser ut så här: www.everywheregroup.com

Politik

Jag är sedan ett tag tillbaka medlem i Centerpartiet, för jag tror det är bra att stötta partier man tror på, och centerpartiet är det enda av de större jag tycker känns vettigt i dagsläget – de har minst fel, så att säga. Jag har dock nu även hamnat i en grupp inför valet, att hjälpa till med frågor och tankar. Ska försöka ge detta lite tid också, för jag tror det är viktigt att försöka bidra till ett bättre samhälle om man har möjligheten.

Hur ska jag fortsätta arbeta?

Den insåg jag har lärt mig, att det är skillnad på att vara stöd till en som är “ensam” i en utförande verksamhet och en som är “ensam” i en identitetsökande verksamhet, gör att jag under hösten räknar med att lägga mycket tid på främst 3 saker:

Collab: Redan under året när Sanna var mammaledig så utforskade vi en del kring fortsatta projekt, men egentligen är det först nu som vi ska börja sätta allt i denna verksamhet: vilka jobbar vi med? Hur ska vi göra det? Vad ska vi ta betalt, egentligen? Riktar vi oss till kommuner, eller fastighetsbolag, eller andra? Hur ska vi lyfta fram oss själva, vad ska vi ens kalla oss? Så här kommer jag och Sanna säkert bolla mycket. Vi har till och med bestämt att vi tar minst en timme i veckan till “fokusmöten”, där hon får helt bestämma vad vi ska prata om och fokusera på, som inte behöver vara kopplat alls till vad som händer just den veckan annars i det bolaget.

Wellbefy: Här kommer jag fortsätta vara bollplank och utforska tankar. Men nu under hösten blir det mycket mer ett team, där Dimitrij är på plats under september och kanske lägre, och även Hanna kommer in i bilden, som gör sin praktik i bolaget. Detta gör att det blir ett team på helt andra sätt, så min roll ändras lite, och teamet blir inte bara Sandra och jag, som det för det mesta varit under våren (eller ja, egentligen mest Sandra själv).

Social Business Lab (Integratörerna Helsingborg): Här kommer vi fortsätta leta efter projekt och ställa oss frågan “vad ska vi göra?” och “vad ska vi inte göra?”. Men samtidigt har det hittats många projekt redan, som är igång, och dessa är tydliga och konkreta. Så verksamheten kommer gå från att vara sökande till att vara mycket mer utförande, vilket på ett sätt också gör det lättare. Men jag inser jag behöver kunna lägga många kvällar eller långa samtal på denna verksamheten, för att ge Calle den support som han mår bra av.

Jag tycker personligen det är väldigt intressant det jag gör, och utmanande ledarskapsmässigt. Jag lägger absolut mest tid på att “vara där” för de som är nära mig, och jag misstänker det upplevs väldigt olika från person till person – där vissa tycker jag finns där alltid, och andra att de nog inte ser mig alls… Det är helt klart en utmanande ledarskap att ha så många bra personer omkring mig, men som ibland är i små verksamheter, och att ge dem den support som är rätt för att det ska kännas motiverande och leda framåt, men så det inte känns kvävande och för mycket. Jag ger ju de nära mig enorm frihet, men jag har också sett flera gånger att för mycket frihet kan vara fel, att det leder till otydlighet och en känsla av att inte veta om man gör ett bra jobb eller inte. Så att hitta den balansen, som också varierar från person till person, är nog min absolut största utmaning i vardagen.

Vad ska kaffemaskiner.se heta?

Detta började med en post på Facebook. Jag behövde nämligen ideer – när jag i början på året tog över kaffemaskiner.se, så hade vi bara rätt till domänen under ett år, de gamla ägarna ville ha för mycket betalt för den, så jag tyckte det var inte värt det, utan bättre bygga trafiken till en ny domän istället. Men vad ska den heta? På Facebook frågade jag efter ideer och tips, och en hel uppsjö av kul och kreativa namn kom fram! Efter att ha kollat på realismen i de olika förslagen (finns domännamnet ledigt, går det att uttala, förstår nya besökare tydligt vad som menas, och liknande sådana saker…) och rådfrågat mina närmsta sedan vad de tycker, så blev det till slut bestämd: kaffemaskiner.se heter från och med nu nybryggt.nu.

Varför nybryggt.nu?

Många som hörde det förslaget föll för det direkt, vilket var ett gott tecken. Många hade väldigt positiva associationer till ordet / namnet också, vilket också kändes bra. Tyvärr var .se domänen inte ledigt, men .nu domänen var. Detta var initialt något jag tyckte var mycket dåligt, men många sade att det inte gjorde något – och att nybryggt.nu nästan var en lite rolig touch på namnet som snarare förstärkte än försämrade.

Så från och med nu finns e-handeln för kaffe på nybryggt.nu. Så gå in och köp något av våra italienska kaffesorterna, så som Illy, Segafredo eller Passalacqua, eller varför inte en ny fin kaffemaskin! :D

Hur jag kom igång med träningen

Detta är ett inlägg för sådana som mig, som inte tränar men vet om att de borde. Tränar du redan, kan du ignorera detta inlägg :)

Jag tror mycket på life-hacks. På att vår biologiska kropp och psykologiska sinne inte alltid vill oss väl, utan vi måste lära oss knep och trick att “lura” oss själva, vårt sinne eller vår kropp, för att nå visa resultat.

Att vi alla borde träna, är forskningen ganska säker på. Redan när jag läste fysiologi och hälsa på universitet sade vår professor att det finns en uppsjö av dieter och kostråd, alla med forskning som stödjer att just de är bra. Men endast en sak är typ all forskning överens om: att äta mycket grönsaker, och att träna. Det kan är det enda alla håller med om är bra för hälsan.

Jag har länge försökt komma igång med träning i vuxen ålder. Efter testat många olika sporter, dans och pass så föll jag till slut för yoga och pilates. Men jag fick inte in rutinen i mitt liv att träna regelbundet. Det blev i spurtar och etappar, så som Yoga for guys resan, men alldeles för länge emellan varje.

Men nu i våras har jag haft lite väl galet mycket att göra, och jag kände ett tag att jag fick problem med att sova – vilket jag ser väldigt allvarligt på, då en bra sömnvana är det som får mitt liv att funka.

Mitt engagemang i Motiomera är en del i mitt egna life-hack. Genom att vara aktiv i ett bolag som jobbar med hälsa och att få människor att må bättre, skulle jag tvinga mig själv att göra det också. Och när det nu var som mest så är det tack vare Sandra, som är huvudpersonen i Motiomera, som jag kom igång med träningen. Hon rekommenderade väldigt starkt att jag skulle ta och springa för att sova bättre. Så jag testade – och så blev det.

Jag hade försökt mig på att springa tidigare. Jag dejtade ett tag en fantastisk tjej som sprang mycket, och hon fick mig att testa lite seriösare. Men jag fastnade inte då. För jag insåg inte, att springa är inte detsamma som att springa.

Springa ≠ springa

För mig blev det avgörande att inse att springa handlar för mig inte om distans, utan mer om tid, och att anstränga kroppen. Så när jag sprang nu sprang jag mycket mer “en halvtimme”, än att springa “X antal kilometer”. Och just den tiden fastnade jag för. Jag har några enkla rutter runt mig nu, som är antingen runt 20 minuter eller 30 minuter långa. Vilket är en perfekt längd för mig – den får alltid plats i en dag, kroppen blir trött och det är inte maximerande, så jag kan springa det flera dagar i rad utan att jag känner jag måste ta det lugnt emellan.

Nu har det hållit på i lite mer än en månad, och för första gången har jag hittat en tränignsform som inte känns jobbigt att få med. Ska bli spännande att se hur det utvecklas!

Så för att sammanfatta: det som var avgörande var att sätta mig i en omgivning som pushar mig och lurar mig själv, och att ha ett relativt öppet sinne och att testa nya saker eller testa igen.

Tankar kring integrationsprojektet – fokus på nätverksträffar

Under våren 2016 såg vi inom arbetet med det vi kallar för Integratörerna Helsingborg att det fanns en upphandling ute från Helsingborg Stad, arbetsmarknadsförvaltningen, som vi tyckte lät passande det vi ville göra. Det hadnlar om att skapa nätverksträffar med fokus på nyanlända som redan kunde bra engelska, och få in dem i samhället snabbare på det sättet. Vi bestämde att jag skulle söka, och det visade sig att kommunen tyckte det var det bästa anbudet!

Nu har mer än tre fjärdedelar av projekttiden gått (som började i april 2016, med ett mindre sommaruppehåll också). Vi tänkte dela med oss av insikter och reflektioner.

Bakgrund

Projektet gick ut på att göra nätverksträffar, på engelska, med fokus på att få in nyanlända som redan kan bra engelska i nätverk, så att de kunde komma in i samhället bättre även om de inte kunde svenska än.

Det vi lovade göra:

Anordna minst 3 event i månaden med fokus på nätverkande (både fysiskt och över sociala medier) och samhällsinformation.
Ha minst 500 besökare över en period på 10 månader

Vi hade även det interna målet att nå minst 250 samtal eller interaktioner. Det vill säga att de träffar vi gjorde inte bara skulle handla om att vi ville ha en passiv publik, utan att de som deltog skulle interagera och lära känna nya människor. Detta skedde på olika sätt beroende på event, men kunde vara att det till exempel var en diskussionspunkt i grupper under eventet, eller att vi foksuerade på att ha mingel innan eller efter. Vi försökte överlag göra evenemang interaktiva om det gick.

Hur har vi gjort

Inom ramen för projektet skapade vi något vi kallade för Helsingborg Business Community – ett engelskttalande affärsnätverk. Vi ville inte rikta det endast mot målgruppen nyanlända, utan tänkte att det borde bli bäst integration ifall det riktar sig till alla som är engelsktalande. Fram tills idag har vi haft ca 430 besökare, fördelat på 54 evenemang. Av dessa 54 har vi även gjort 18 specialevenemang som haft en bred inriktning, och attraherad både nyanlända, expats och internationella studenter. Interaktioner / samtal har varit svårare att mäta, men vi uppskattar det till över 250 redan.

Vi tänkte att en av de största utmaningarna borde vara att få uppmärksamhet kring evenemanget, och se till att skapa rätt evenemang. För att göra detta, och även skapa så mycket värde som möjligt, avsattes en femtedel av projektbudgeten till att anställa tre personer på deltid, som alla är i etableringsfasen och läser SFI (Svenska för invandrare). De jobbar deltid, 25%, med var sitt projekt – men är också ambassadörer för allt som görs inom ramen för detta, och sprider information om evenemang till andra som de läser tillsammans med.
Vi har lyckats få en femtedel av pengarna att räcka långt eftersom arbetsförmedlingen kan ge stöd för att anställa personer i etableringsfasen. Vi tänkte från början anställa fyra, men det gick inte igenom med den fjärde kandidaten (arbetsförmedlingen gör en individuell bedömning av alla, som kan vara lite svår att förutse). Det var väldigt synd. Men hon tyckte projektet var intressant nog, så hon hjälpte till helt frivilligt ändå – snacka om att bli engagerad!


Ett av eventen vi gjorde var hos IKEA ITs huvudkontor

Vad fungerade bra?

Vi saknar fortfarande ca 70 besökare från vårt mål, men med flera aktiviteter kvar i projektet är vi rätt säkra på att vi kommer klara det. Vi märkte även att evenemangen med samhällsinformation inte var så populära som vi först trodde, därför byttes dessa ut mot informationsträffar med företag (såsom Nestlé, Trafikverket och Ikea IT) som kan tänka sig anställa personer som inte har svenska som modersmål. Detta fungerade betydligt bättre och lockade fler besökare! En lärdom för framtiden är det detta som uppskattas mest av både arbetssökare och företagen. Vi har även marknadsfört existerande, lokala nätverksträffar och har vid vissa av dessa träffar märkt att fler nyanlända som är i etableringsfasen (läser SFI) börjar dyka upp.

CoderDojo och Invitationsdepartementet
Förutom våra vanliga evenemang så fick de tre SFI elever vi anställde samt hon som engagerade sig frivilligt arbeta med två sidoprojekt; CoderDojo och Invitationsdepartementet. CoderDojo är en programeringskurs för barn mellan 7-17 år som drivs världen över av volontärer. Vi gjorde även en punktinsats och fick ensamkommande flyktingbarn att delta, men det var svårt hålla dem engagerade. Däremot har många barn med internationell bakgrund hittat till kursen och kurstillfällena hålls på det språk som passar barnen bäst.

Invitationsdepartementet startades i Stockholm men har genom åren vuxit internationellt och har nu även hittat till Helsingborg. Det drivs också nästan alltid volontärt men ibland finansierar kommuner projektet (vilket är den enda formen av finansiering som ID tillåter). SFI/SAS elever och etablerade svenskar matchas och träffas över en hemlagad middag hos en av parterna för att träna svenska och utbyta kulturella erfarenheter. Nu i dagarna gjordes den första middagen här i Helsingborg, men det har gått lite trögt, på grund av svårigheter att hitta etablerade svenskar som är intresserade av projektet. ID brukar ha en trög start i nya städer, men det brukar ta fart efter ett tag.

Framtiden för HBC, CoderDojo och Invitationsdepartementet

Båda projekten kommer fortsätta även efter HBC tar slut. Båda projektledare kommer leta andra jobb så fort de inte längre är anställda hos oss.

Satsningen på att ha personer i etableringen som deltidsanställda har varit framgångsrikt på många sätt, både för att se har gett värdefull input i hur vi kan utforma nätverksträffar bättre, samt varit goda ambassadörer för projektet. För att inte prata om att tre personer har fått direkt jobb (deltidsjobb) genom projektet. Däremot blir det svårt att göra liknande statsningar om inte projektet fortsätter med en fast finansiering. Detta på grund av att vi anställde personerna i Instegsjobb och Arbetsförmedlingen kräver därigenom en anställning på exakt 6 månader. Vi får se hur framtiden blir.

Tack

En avslutande reflektion är att jag vill säga stort tack till Alexandra som var projektledare för det hela. Hon har gjort ett grymt jobb, både med helheten och med att leda gruppen i alla engagerade. Bra jobbat!

2016 i siffror och insikter

Året 2016 var ett väldigt kul, bra, utmanande och givande år för mig. Det avslutades väldigt speciellt, med att Spark in the Dark eventet blev lyckat genomfört – nog det åtagande som utmanat och utvecklat mig mest som person under hela förra året.

Jag försöker lite då och då sammanfatta hur det går för mig och för de företag och projekt jag är involverad i, och att lyfta fram siffror och ge en transparent inblick (2015, 2014). Detta både för den egna reflektionen och kunna få en bild av vad som åstadkommits. Men även för att ge alla nära mig en bild av hur det går med allt. Ingen har egentligen en komplett bild av vad jag gör, och det är väl knappt jag själv vet det heller, så det är bra med den överblicken.

Jag tycker transparensen är viktig, för den tvingar mig att vara ärlig. Jag tror på att mycket i livet är att just hitta enkla “hacks” som gör att du får de vanor du vill ha, eller blir den personen du vill vara. Att vara transparent är ett sådant hack, för att bli en ärligare människa, och för att göra det möjligt för andra att fatta bättre beslut.

Liknande tidigare år behöver saker listas i någon slags ordning. Jag kommer göra det i ordning av hur länge bolaget funnits – vilket dock kan bli lite udda, då en del bolag har helt andra verksamheter nu än när det startades. Men ordningen nedan stämmer ungefär.

Sista fix med #sparkinthedark … Så galet vi gjorde detta!

A photo posted by Karsten Deppert (@karstendeppert) on

Privat

Som tidigare år vill jag börja med mig privat. Jag är fortfarande på en nivå där jag inte direkt bryr mig om pengar. Jag har under 2016 tagit ut en lön på 15.000 kr per månad, samt under november och december fått en lön på 6.000 kr per månad för mitt uppdrag för Lunds Universitet (mer om det nedan). Jag har dock spenderat lite mer pengar än så under året vilka har kommit från att ta sparad utdelning i holdingbolaget samt försäljning av aktier i Rescued Fruits i samband med att det kommit in nya ägare i det bolaget.

Överlag lever jag dock väldigt spartanskt – boendet är i (världens kanske bästa) kollektiv vilket gör det både billigt och kul, och jag är generellt dålig på att shoppa, så jag gör sällan av med pengar på att köpa saker. Dock äter jag mycket ute, och jag är ibland iväg på äventyr med vänner. Så jag lägger mina privata pengar väldigt mycket på att uppleva saker och ha en bra vardag, vilket jag har insett är det viktigaste för mig.

Jag får rätt ofta kommentarer för lönen, men den är egentligen satt efter mitt behov – jag har inte behov för mer pengar i mitt liv, så varför ska jag då ta högre lön? Jag tänker att jag hellre investerar det i något av bolagen och projekten, och till exempel möjliggör att vi har en anställd till. Det ger mig betydligt mycket mer att kunna ge en meningsfull arbetsplats till någon och att utveckla projekt, än att köpa fler saker eller åka på fler resor.

Bolagen

Contentor & Contentor Next Level

Vi börjar med bolaget som funnits längst, men ändå inte helt: Contentor koncernen, som består av 3 bolag egentligen. Jag har brutit loss Contentor Marketing längre ner, för det är rätt fristående verksamhet och relativ ny.

Lite kort om bolaget
Contentor arbetar fortfarande med fokus på översättningar för webben, främst e-handel, och med att skriva nya texter för webben, som tex för större bolag som behöver det som kallas för landningssidor. Bolaget har vuxit, och slår just nu budget. Den ökade tillväxten har inte varit utan problem, men jag måste säga jag är djupt imponerad av verksamheten och hela teamet, som klarat av att leverera på en hög nivå trots stora volymer, samt att verkligen etablera bolaget som självklara aktören för texter inom e-handel i Norden. Det börjar också bli ett helt eget gäng och en egen företagskultur, med Contentor kontoret som är mer projektledning och administration och står för att rodda ihop produktionen och alla skribenter och översättare, och Next Level som är tekniken och där vi har Kim och Andreas som utvecklat bland annat Contentor Go. Hampus gör ett imponerande jobb med att hålla ihop alla olika verksamheter och Rebecca har verkligen fått en bra känsla i teamet och får alla att prestera – men även att ha kul. Härligt!

I Next Level, som är teknikbolaget, har det även skett mycket. Att ha intern teknik har gjort många saker inom Contentor lättare, och framförallt ökat möjligheter att leverera bra till kunder. Det finns en stor experimentanda inom tekniken, vilket också gör mig glad – för jag tror om företag inte experimenterar så vet man inte vad som är bästa lösningen för framtiden.


Bild från årets julavslutning, som innehöll Gokart (var inte helt min grej, blev lätt åksjuk, men kul med fart).

Lite siffror
Några kul siffror med Contentor: vi har under 2016 levererad över 20 miljoner ord. Vi har producerat eller översatt texter på 15 olika språk. Och vi har över 380 personer som jobbar deltid eller timmar, ofta på distans, för oss! Känns rätt galet när jag tänker tillbaka på det med åren, och att allt började som en enkel idé från Dan och med mig som skrev texterna…

Rent ekonomiskt under 2016 har bolaget stängd sitt bokslut (31 augusti) på 11.8 miljoner kr. Och under hösten har budgeten slagits, och verksamheten taktar över 18 miljoner i omsättning som det ser ut nu. Det är en väldig bra ökning, framförallt då den har skett genom främst organisk tillväxt. Planen för det nuvarande året är stora, framförallt på kund och sälj sidan – att gå från organisk tillväxt till pro-aktiv kundkontakt och sälj.
Bolagen gjorde under förra verksamhetsår en vinst, vilket inte var meningen (då vi hade tagit in extern kapital för att fokusera mer på tekniken), men som kom från att man slog budget och inte riktigt hann med att göra alla investeringar vi ville. För innevarande verksamhetsåret är meningen att inte göra någon vinst – allt ska investeras, främst i den mer pro-aktiva kundkontakten och i fortsatt utveckling av tekniken, för att möjliggöra det vi kallar för Seamless translations. Ska bli spännande att se den hur bolaget ser ut om ett år!

Personliga utmaningar och tankar
Min roll i Contentor har genom åren gått från att vara den som gör allt, till att vara VD till att vara en högra hand för Rebecca till att nu mer bara vara en operativ styrelseledamot. Det är kul att se bolagets resa, men också svårt att vara för involverad, både då jag vill att alla ansvariga sätter sin prägel och att vi nu har externa ägare, som skapar en mer “vanlig” företagsstruktur med styrelse och ledningsgrupp. Ibland saknar jag det gamla, men jag är samtidigt stolt över att ha kunnat “lämna” och inte hålla tillbaka bolaget. Det har också underlättat att bolaget har fått sin egna kultur, och fått en väldigt bra sammanhållning internt och byggt upp ett fokus kring service och att ha kunderna i centrum som är imponerande, och gör mig stolt.

Mindpark (Open Community Concept AB)

Mindpark, som i bolagsnamn egentligen heter Open Community Concept AB (och som fram tills nyligen hette K. Deppert AB, vilket helt klart inte var ett bra namn).

Lite kort om verksamheten
Mindpark har under 2016 genomgått större förändringar, men är i grund och botten fortfarande detsamma. Fokus är fortfarande på att vara ett kul, bra, energigivande co-working space och att göra massa events och möjliggöra kul möteslokaler och konferenser. Under året har det byggts om en del, Think Open Space, som är namnet på bottenvåningen och den öppna eventplatsen har tagit form och det har hållits en stor mängd olika event.

Sanna som är VD blev mamma i somras och därmed föräldrarledig för ett år, och Helene har kommit in i verksamheten, och har verkligen klivit in i rollen snabbt och bra. Väldigt glad över hur hon har Mindpark till “sitt” och sätter sin prägel och stämning på allt.


Hänt galet mycket under 2016 på Mindpark.

Året i siffror
På Mindpark finns det mycket kul siffror. På eventsidan har vi varit med och hållit imponerande 105(!) events med över 4000 deltagare(!) genom samarbetet kring Think Open Space, vilket är på bottenvåningen. I co-working communityt är det totalt 75 bolag, och 215 personer (typ, beror lite på hur man räknar) har Mindpark som sin arbetsplats. I caféet har vi serverat 3084 caffe latte det har gjorts över 10 000 koppar kaffe till de som har kontor, till studenter och människor som jobbar i närheten och konferesgäster.

Men pratar vi kronor och ören så finns det också siffror. Ekonomiskt har verksamheten vuxit, men det är främst pga nytt kontrakt för hyran, som gör att intäkterna ökar utan att egentligen marginalen påverkas mycket. Men det skapar en stabilitet. Bolaget omsatte strax under 6 miljoner kronor förra verksamhetsåret (som nästan alla andra, med bokslut 31 augusti), och ser ut att bli liknande i det innevarande året. Företaget gjorde en förlust förra året, inte mycket men på ca 60.000 kr. Detta var främst för att vi påverkades indirekt mycket av IKEAs omorganisation och flytt av delar av deras verksamhet till Malmö. För det gjorde att deras behov att hyra våra mötesrum och konferenslokaler minskade drastiskt,vilket gav en stark negativ effekt under förra våren. Men Sanna gjorde ett fantastiskt jobb med att vända det, och att vi “bara” gjorde ett svagt minus resultat var helt klart bättre än vi befarade!

Omsättningen är fördelat på ca 3,3 miljoner kronor på kontorsdelen och alla flexdesk skrivbordsplatser. Ca 1,7 miljon kronor är från konferensverksamheten, och ca 1 miljon är från caféet.

En lite udda / oväntat sak med Mindpark har varit att caféet på bottenvåningen har nu under hösten tappat väldigt mycket i omsättning. Vi brukar omsätta runt 80 000 – 100 000 kr i månaden i caféet, men under hösten omsatte vi rätt mycket mindre, en månad endast så lite som 60 000 kr – vilket är väldigt mycket under budget. Helene har även försökt lista ut varför, men vi har tappat försäljning på alla områden: både vanligt kaffe, caffe latte, luncherna och fikat. Så där är en del tankar på att göra om i caféet och ändra eller utöka utbudet.

Vi har sagt som mål att caféet aldrig ska kosta oss pengar, utan det ska bära sina egna kostnader – men för att göra det måste det omsätta ca 1 miljoner på årsbasis, vilket det inte taktade under hösten.

Personlig reflektion och tankar
Mindpark är nog det bolag som ligger mig närmast hjärtat. Både för det varit med så länge, och då det är mer “mitt” än många av de andra. Det har varit väldigt skönt att Sannas mammaledighet löste sig så bra. Och jag har varit väldigt stolt över allt som organisationen har gjort under hela 2016 – Open Space har verkligen tagit fart.
Två saker har dock varit utmanande under året: Först den ekonomiska krisen, som jag kände påverkade mig rätt mycket, nog just för att Mindpark är så viktigt för mig. Jag blev extremt glad över att organisation verkligen lyckades vända det. Det andra är att det har varit utmanande för mig att definiera framtiden – vad vill jag med Mindpark, egentligen? Vad vill Mindpark, egentligen? Hur ska vi göra när Sanna kommer tillbaka från mammaledighet? Det har varit många frågor som dessa – som varit välbehövda, men svårare än i andra bolag, just då jag är mer ensam här (jag äger 86% av bolaget, Dan 10% och Hampus 4%, men jag är i praktiken den enda aktiva ägaren)

Student Network (och Campus Webbyrå)

Student Network har också genomgått en del förändringar, och för bolaget egentligen väldigt stora förändringar. Vi har startat en ny verksamhetsgren, som heter Campus Webbyrå, och som är just det – en webbyrå med fokus på att producera prisvärda hemsidor. Grundtanken är enkel: studenter vid Campus har ett stort intresse för webb och digitalt, men lär sig endast begränsad under studierna rent praktiskt. På detta sätt kan de både få praktiskt erfarenhet, men samtidigt blir det billigt för vi använder standardiserade verktyg (främst WordPress och Hemsida24) och studenternas krav på betalning är låg om man jämför med t.ex. wordpressutvecklare eller andra webbdesigners generellt. Tanken är även att studenterna hjälper varandra för att dela med sig av kunskap och inspiration. Det är ett koncept som inte passar alla kunder (ska man ha en avancerad stor hemisda med specialbyggda funktioner är Campus Webbyrå inte rätt byrå), men priset gör att många enklare hemsideprojekt är det väldigt passande för.

Vi har även fortsatt “vanliga” student network projekt och uppdrag, men det har blivit mer fokus där på evenemang, administrativ hjälp och marknadsundersökningar.

Bolaget har två väldigt drivna personer som leder var sin del: Maria har webbyrån och Ellen resten av verksamheten. Det är ett stort steg för bolaget att ha två som jobbar med var sin del, och även om de har olika uppdrag och olika kunder, så peppar och stöttar de varandra. Helt klart bästa stämningen inom det bolaget än vad det har varit någonsin tycker jag!

Lite siffror:
Finansiellt går verksamheten inte helt så bra som det behövs än. Webbyrå delen har varit en uttalad satsning från vårt håll, då vi hade möjlighet från tidigare investering i bolaget att göra en sådan. Vi har dock inte kommit igång i den takt vi hade hoppats, utan många lite större uppdrag har dragit ut på tiden och inte kunnat sättas igång än. Så målsättningen att ha 13 kunder under hösten har endast blivit 7, och omsatt lite över 50 000 kr. Men redan har kunder börjat rekommendera bolagets tjänster till andra, vilket känns bra inför framtiden.

Student Network delen är självbärande. Under verksamhetsåret som slutade 31 augusti omsatte bolaget nästan 450 000 kr. Då det inte finns några heltidsanställda i bolaget är de fasta kostnaderna väldigt låga, vilket gör att verksamheten går med vinst, som vi återinvesterar i företaget.

Personliga tankar / reflektioner
Det är ett väldigt kul bolag. Både våren, när Sandra roddade verksamheten (innan hon gick över till Motiomera, se nedan) och nu under hösten har det varit kul fart och kul energi i verksamheten. Dock har det varit jobbigt att antalet kunder på “vanliga” student network verksmahet varit lägre nu under hösten än tidigare år – vilket är synd då Ellen gör ett fantastiskt jobb. Men jag tror beror mycket på dålig tajming – det är några gamla kunder som slutat av interna anledningar eller att de lagt ner, och flera nya uppdrag som skulle komma till har inte blivit av än. Väldigt synd, men ibland är det fluktationer som är svårtkontrollerade, även om man hade önskat annorlunda.

Motiomera

Motiomera (eller Service Supply Scandinavia som bolaget heter) har det hänt mycket med under året, men ändå inte.

Bolaget lite kort
Senaste 6 månaderna har egentligen spenderats med att ta fram ett nytt koncept, som är mycket större och mer djuptgående än vad vi tidigare gjort. Bolaget har driftats på deltid under den tiden, med Sandra, Dimtrij och mig alla dedikerande en dag i veckan (fredagar).

Rent praktiskt så är tjänsten vi säljer fortfarande en träningsapp för företag, där de kan ha interna tävlingar och utmana varandra. Även om appen får beröm av kunder är den i våra ögon är en relativ enkel version (det finns så mycket mer vi hade velat göra).

Det väldigt positiva med Motiomera är att 2017 kommer bli extremt intressant år. Sandra går in på heltid för att driva verksamheten, och vårt nya koncept, Hälsoindex, som är att göra personalhälsa mätbart och synligt i stora organisationer på helt nya sätt, har fått en positiv mottagning av de HR och ledningsgrupper som vi pratat med. Det handlar rätt enkelt om att genom digitala verktyg skapa mätvärden att följa över tid, och kunna göra det enkelt att göra ett hälsobokslut. Men det nya konceptet har betydligt mycket längre säljcyklar också, så det är inte utan nya utmaningar…

Lite siffror
Omsättningen är inte så mycket att hänga i granen än: verksamhetsåret som slutade 31 augusti hade vi omsatt lite över 300 000 kr, och gjort ett svagt positivt resultat (17 000 kr). I träningsappen finns nu över 2200 registrerade användare. Så det finns en bas, men med tanke på att målsättningen är att beröra minst 1 miljoner människors liv, så har vi också en bit kvar!


Äter nyttig lunch under vår teambuilding helg i Berlin med Motiomera.

Personliga tankar
Motiomera har varit jobbigare än jag nog velat erkänna, för mig själv. Verksamheten började mycket som ett experiment, att jag under 2015 ville se vad som händer om jag fokuserar på en verksamhet. Svaret blev att jag misslyckades med att fokusera. Så resultatet blev en verksamhet som egentligen mest gjorts vid sidan av, och som inte haft nog med pengar eller omsättning för att kunna satsas på, på riktigt. 2016 blev mycket en fortsättning på det. Även under hösten, att vi avsatte en dag i veckan åt bolaget, har varit en liten utmaning för mig (jag har väldigt uppsplitrade dagar i vanliga fall, som man lätt kan se på min kalender). Men efter någon månad med problem (tex som att möten som var inbokade för länge sedan störde att kunna avsätta hela dagen) så gick det relativt bra. Det har varit väldigt nyttigt för bolaget att vi alla har gjort det, och vi hade inte kommit fram till där vi är nu om det inte varit för det.

Dock har det sedan i höstas också känts väldigt kul med Sandra ombord, och hon har verkligen växt i rollen tycker jag och blivit chefen i verksamheten. Det ska bli extremt intressant se henne fortsätta växa och ta med sig bolaget på sin resa.

Rescued Fruits

I Rescued Fruits har Cecilia har nu sitt team på plats, och de har gjort en resa från Kök till riktig fabrik, som hon själv har skrivit om här. Bolaget har tagit in pengar under året och det är nu en väldigt intressant blandning av människor som är involverade i det. Men för min del har effekten blivit att jag är passivare – alla andra som är involverade har mycket mer kompetenser inom olika områden än jag, så jag kan inte tillföra något specifikt längre. Den delen jag bidrar med är snarare att arrangera träffar med det som kallas “DepCo gruppen”, som är alla kärnpersoner i de olika bolagen jag har startat. Där är Cecilia så klart med och det är väldigt kul att alla lär sig av varandra och delar fram- och motgångar. Det är ett kul sätt att kunna bidra med, för min del.
I samband med nya ägare har även min andel i bolaget minskat, så jag äger i dagsläget lite mindre än 3% av bolaget, vilket också gör att det mentala kommitmentet minskat hos mig.


Jag hittade Rescued Fruits produkter som front display på ICAs almedalen satsning! Det var en kul överraskning!

E-commerce Park of Sweden

Ok, i alla andra fall har jag sagt det har hänt mycket under 2016. Men på e-handelsparken har det hänt galet mycket!

Bolaget lite kort
Under våren slutade Rikard som inkubatoransvarig, vilket var tråkigt men ett vänskapligt farväl. Vi arbetade under den tiden även fram en ny lösning för lager och logistik, genom att gå ihop med e3pl, istället för att ha vår helt egna verksamhet. Men det stora var att under våren / sommaren och hösten var det väldigt mycket fokus på att vi skulle byta lokaler – en process som var rätt jobbig, för vi inte kunde vara så transparenta med det som vi hade velat, för vi var rädda för oro i communityt om vi inte visste vart vi skulle flytta innan vi sade något om det. Men till slut, efter många olika turer, blev det bestämt att vi skulle till Helsinborg Dagblads gamla lokaler. Det var det bästa alternativet – och symboliskt blev det en kul handling också att den digitala ekonomin flyttar in i de gamla tidigningslokalerna.

Under hela hösten var det sedan fokus i verksamheten på själva flytten – som gick över förväntan. Men vid sidan av hanns det ändå med att få in Peter Höjman som ny inkubatoransvarig och starta ett nytt inkubatorprogram.

Lite siffror
Bolaget omsatte 1,7 miljoner kronor, och gjorde ett (mycket) svagt positivt resultat, på 2000 kr. Vilket dock är bättre än första året, då vi gjorde en förlust. Antalet e-handlare på parken är ungefär stabilt (i samband med flytt så flyttade några företag till egna lokaler). E-handels inkubatorn har ökat kraftigt, och haft 15 företag som deltagit under året (4 under våren, och 11 nu som gick in i nästa omgång under hösten och fortfarande är i den). Ekonomiskt har flytten inneburit många nya kostnader, och framförallt högre generell kostnad för hyra, så det innevarande året är mycket tuffare, och vi går just nu back varje månad. Men vi har många planer på att vända det så snart som möjligt, genom spännande samarbeten och att vi expanderar för att kunna ta emot fler e-handlare. Det känns bra och kommer bli ett spännande 2017!

Personliga utmaningar och reflektioner
E-commerce park är utmanande i det att det är en relativ liten verksamhet fortfarande, som samtidigt är väldigt kul och så inspirerande. Jag önskar jag var mer närvarande, både rent fysiskt men också att tex följa inkubatorbolagen bättre och hjälpa till där. Jag är imponerad av Amelies och hennes förmåga att hålla koll på allt och hennes inställning till saker, och jag är glad för det jobb Rikard har gjort och Peter gör nu med inkubatorn. Så kul att se bolagen som inte ens fanns för något år sedan nu växa sig stora, och veta att det faktiskt till stor del är e-handelsparkens förtjänst. Så kul att verkligen känna vi påverkar utveckling av e-handeln i Sveriges på detta sätt, och att vi hjälp till att stärka regionens plats på kartan inom branschen.

Scandinavian School of Coffee

Bolaget lite kort
Egentligen har det inte hänt mycket här under 2016 (i jämförelse med alla andra bolag), men detta har blivit ett eget bolag, vilket det inte var innan. Tidigare var School of Coffees verksamhet en del av Service Supply, men har under 2016 brutits loss och står på egna ben. Bolaget gör vad vi har gjort tidigare, men nu lite mer: håller kurser inom kaffe och främst grundläggande baristautbildning. Dock är det inte bara kaffe, utan även till stor grad en serviceutbildning som genomförs.

Lite siffror
Under 2016 genomförde vi 6 kurser, med totalt 55 deltagare – vilket är flest per år hittills. Dock är det inte så mycket pengar, så omsättningsmässigt har bolaget omsatt 125 000 kr, och gjort ett nollresultat (+200 kr)

Personliga utmaningar / reflektioner
Jag har faktiskt haft det rätt svårt med School of Coffee. Mest för att det har ställt mig inför en konstant val som jag inte velat / förmått att ta. På ena sidan är det en relativ liten verksamhet, som inte omsätter mycket pengar, och ingen vinst eller ens något vettig lön för mödan. Å andra sidan omsätter det ändå en del pengar, så synd det inte är större – men framförallt är det extremt kul att undervisa och se hur varje kurs växer framåt. Vi har som standard att ha utvärderingar efter varje kurstillfälle, och vi känner lika mycket stolthet varje gång när vi läser dem. Även på Facebook går det att se hur nöjda deltagarna är. Väldigt kul!
Men nu under 2017 hopppas jag vi har tagit nästa steg, och kan skala upp verksamheten rätt mycket. Mer om det snart!


Oscar lär ut hur man skummar perfekta mjölken till en cappuccino.

Contentor Marketing

Detta bolaget är en del i Contentor koncernen, ett systerbolag till Contentor AB. Men verksamheten är väldigt fristående, så jag har valt att prata om det på egen hand.

Bolaget lite kort
Contentor Marketing arbetar med, som namnet antyder, content marketing och kvalitativt textinnehåll. Redaktörer for hire, som vi ibland uttrycker det. Linnea som driver det har gjort ett bra jobb med att ta bolaget från noll till nu en stabil verksamhet. Under 2016 anställde Linnea sin första heltidsperson, och lyckades landa en rad imponerande kunder, så som Lundalogic, så väl som kul startups så som Fieldly och Retail Accelerator.


Contentor marketing-gänget har rekord i antal flyttar första verksamhetsåret – tror de byte / uppgraderade kontor minst tre gånger under året!

Lite siffror
Då det är kvalitativt innehåll går det inte att prata om antal ord skrivna eller något sådant, för det mäts inte. Men omsättningsmässigt landade bokslutet sista augusti på över 600 000 kr, med ett minusresultat på ca 225 000 kr. Det var beräknad dock, då vi satsade pengar för att få igång verksamheten. Under hösten 2016 har verksamheten tagit ännu mer fart och omsätter i snitt över 100 000 kr i månaden nu.

Personliga utmaningar och reflektioner
Contentor Marketing känns som det “smidigaste” företag jag har varit med och startat. Linnea gör ett toppenjobb och tar sig från utmaning till utmaning, på ett bra sätt. Företaget har stadigt arbetat sig uppåt och framåt, och det känns som det finns en bra fart och takt, utan att det känns för pressat eller stressat. Jag själv önskar dock jag var lite mer närvarande ibland – det blir sällan att jag träffar Linnea på riktigt, och ofta endast kortare möten som är mer rapporteringsmöten. Men när allt går enligt plan, så är det helt OK tycker jag :)

Venturelab

Något väldigt nytt som hänt under 2016 är att jag blev anställd. Från november officiellt började jag jobba, en dag i veckan, med VentureLab, som är en del i LU innovations arbete med att få fler studenter att starta företag. I samband med detta blev VentureLab etablerad i Helsingborg.
Det var något nytt att bli statlig anställd, intressant bara att se hur en sådan stor apparat som Lunds Universitet jobbar rent administrativt. Men rent arbetsuppgiftsmässigt är mitt ansvar att få ingång entreprenörskap bland studenter i Helsingborg. Vi har bland annat dragit igång student inkubatorverksamheten här, och planerar en rad olika events. Det är kul och lite utmanade att få struktur på det – och jag blir tacksam för min vardag varje gång jag blir inbjuden till ett möte jag inte riktigt förstår syftet av…

Integratörerna

Här har det hänt enormt mycket under 2016. Detta arbeta är egentligen en blandning av olika saker. Där är Näringslivsuppropet och integratörerna middagarna som Dan och jag tog initiativ till. Det är Språkcaféet för företagare, som vi har varit ett litet team med Mo, Maria och Malaz och roddat ihop. Det är också Helsingborg Business Community, som Alexandra har dragit i och som är ett affärsnätverk för engelsktalande. Det är också att vi stöttat CoderDojo och riktad det för att få med ensamkommande ungdomar eller barn med utländsk bakgrund. Och det är Invitationsdepartementet, som vi dragit igång i Helsingborg.

Så en rad olika insatser, som främst finansierats genom kommunen via arbetsmarknadsförvaltningen och visionsfonden (som är ett grymt initiativ enligt mig). Det har varit väldigt givande, och jag har lärt känna otroligt många drivna personer genom allt det jobb. Hur det fortsätter är dock inte lika klart – båda finansieringarna var engångsprojekt, men jag letar just nu möjligheter att fortsätta, eller helst skala upp, så att det kan göras mer. Att bidra till att vi får en bättre integration i Sverige tror jag är viktig för samhällets framtid.

Skrev för ett tag sedan en sammanfattning om hur vi kom igång och vad vi gjorde.

Øresundstartups

Detta projekt är främst en webbsida, som bevakar bolag, främst startups, i Øresundsregionen / Greater Copenhagen. Det är ett hjärteprojekt, då jag tycker det är väldigt kul att skriva och att det känns att sidan bidrar till att stärka regionens tillväxt. Huvudsyfte är att få ut vad som händer i regionen, och främst på engelska, så att internationella aktörer har lättare att hitta. Lika mycket också för att få expats och andra internationella personer i regionen att hitta intressanta arbetsplatser och möjligheter också.

Det är fortfarande helt volontärbaserad, men nu under 2017 har vi ingått ett partnerskap med Invest in Skåne, som gör det möjlighet att förhoppningsvis utveckla sidan och verksamheten. Det finns även några större tankar i bakgrunden, som ska kristalliseras under 2017 helt – vi får se!

Andra initiativ

På engagemang som endast är styrelseposter har det hänt mycket förändringar under 2016

Young Entrepreneurs of Sweden
Jag blev invald i YEoS styrelse, vilket är kul, för det är den organisation som har betytt mest för mig i mitt liv, utan tvekan. Jag har i styrelsen tagit på mig att leda frågan om Alumni: hur ska vi hantera när det inte längre är “young” (vilket är 35 år enligt stadgarna), och hur utvecklar vi föreningen framåt genom att ta tillvara på kompetens, men ändå få nya att känna sig välkomna.


Var med YEoS och besteg Kebnekaise i somras

Malmostartups
Jag blev tillfrågat om att vara med i styrelsen för malmöstartups, vilket jag gärna känner att jag bidrar till. Dock har det rent krasst inte inneburit så mycket hittills – men Lovisa och Jeremie som är verksamhetsansvariga där har mitt fulla förtroende, så det gör inget att de bara gör, och inte frågar mig så mycket…


Startup Live eventet vi gjorde på Studio i Malmö. Mycket lyckat tyckte jag!

Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst
Här har jag också blivit invald i styrelsen. Nog det mest “traditionella” styrelsearbete av alla jag är involverad i. Har tyvärr inte kunnat ge det så mycket tid som jag velat, men just nu är stiftelsen i en stor förändring, att anställa en ny verksamhetsledare, och den processen försöker jag bidra så mycket som möjligt till.

Skånska e-handelsnätverket
Detta nätverk, som består av över 600 medlemmar, har jag varit i aktiv nu sedan det startade 2013. Tyvärr har detta året blivit sämre än förväntat – jag tog på mig att leda det, men jag känner själv jag har inte levt upp till mina förväntningar. Vi har endast haft 3 träffar under hela 2016, när vi helst vill ha 3 träffar per termin. Det har varit några väldigt spännande inplanerade, men som av olika anledningar fick skjutas upp. Men tanken är att det bara var en dipp under 2016, och att vi i år kan fortsätta göra bra och kul evenemang för och hos skånes e-handlare!

Spark in the Dark

Engagemanget i detta event har varit något av det tuffaste jag gjort, främst pga förutsättningarna. Det var extremt intressant att “experimentera” med att skapa en ledarlös och deltagardriven organisation – att testa att göra det som börjat kallas för “teal” på riktigt. Och det var väldigt lärorikt. Jag är stolt över att det blev av, över alla problem som uppkom, och över all kärlek och värme som skapades. Bara att gå in på eventsidan på facebook och läsa alla kommenterar fyller mig med kärlek igen.

Nog det galnaste och mest kreativa som gjorts i Helsingborg, och lite stolt över att det kom så många deltagare från hela landet men även Danmark och internationellt, till något som jag har tagit initiativ för. Det är helt klart en ego-boost att tänka på det!

Varför gör jag detta?

Jag får ibland frågan om varför jag driver så många företag. Svaret är nog komplext, säkert komplexare än jag vill erkänna till och med. Men i grund och botten handlar det om en kombination av lite olika saker:

  • Jag vill påverka min omgivning så mycket som möjligt i den riktning jag tror är bra. Så när jag får en möjlighet att göra det, har jag svårt att tacka nej (därav har många av mina senare projekt blivit mer och mer sociala projekt, där business möter en produkt som i sig är god eller ger glädje)
  • Jag har lätt för att delegera. Men ska delegering lyckas måste andra få ta hela ansvaret, och då blir det bättre ju mindre jag är i verksamheten. Jag tror inte jag skulle vara lika bra på att delegera om jag bara hade en verksamhet – då skulle jag lägga mig i vad alla andra gör mycket mer, vilket jag inte tror är bättre.
    Det ger mig en form av säkerhet. Skulle något bolag gå åt helvete, så fallerar inte mitt liv för det. Utan det finns alltid något att falla tillbaka till. Detta ger mig en psykisk / mental trygghet som jag tror är väldigt viktig för mig
  • Lärorikt. Förutom att det är väldigt kul att se så många branscher, så många sätt att göra saker på, så är det extremt lärorikt. Man kan ta tankesätt eller praxis från en bransch och inse att den funkar på andra med. Jag har lärt mig otroligt mycket, och jag lär mig garanterad massa nya saker, varje dag. Det är helt galet att vara i en sådan miljö.
  • Jag älskar se personer utvecklas. Genom att ge personer jag tror på så mycket ansvar som möjligt, är det fantastiskt kul att följa dem på deras egna resa. Jag bollar gärna saker längst vägen med dem, men ofta är de hästlängder före mig mycket snabbare än jag tror. Jag blir på ibland rädd / djupt imponerad av flera nära mig, i hur de kan vara så duktiga och grymma. Det gör mig fantastiskt stolt att känna att jag ger dem möjligheten att bli ännu bättre, och friheten att utveckla sig själva.

Hur ser jag på att ha många företag långsiktigt?
Det vet jag egentligen inte än. Jag har hittills inte aktivt sålt eller lagt ner ett företag, däremot har verksamhetsgrenar eller projekt lags ner (så som barskolan i alperna som drevs i Service Supply Scandinavia en gång i tiden), eller att jag har blivit mycket mindre aktiv i dem (så som Rescued Fruits). Långsiktigt kommer det alltid vara en balans mellan hur många företag / projekt och hur bra de blir. Jag trodde länge jag skulle inte klara av mer, men för varje år som gott har min förmåga att hantera många olika saker blivit lite bättre också. Så det kanske fortsätter öka – även om jag i dagsläget skulle säga inga fler företag eller projekt, i så fall måste jag gå ur saker.