Hur jag minskar mitt CO2 utsläpp med en femtedel

Jag har länge gjort det medvetet om att det är bra, men det var först när jag såg den här artikeln som jag insåg hur stor skillnad det verkligen gjorde.

Jag slutade äta kött för några år sedan av två anledningar:
1) Det är dåligt för miljön
2) Det är onyttigt att äta för mycket kött (vilket vi svenskar gör).

Genom denna artikel på hd.se insåg jag dock hur mycket just köttet hade utgjort av min miljöpåverkan! I Sverige äter vi ca 85 kilo / år (2014). Detta är ca 25 kg nötkött, ca 35 kg gris, ca 20 kyckling och resten är annat. Baserad på om jag hade ätit kött som medelsvensson, hade det motsvarat att jag hade kört 3875 + 1260 + 360 = 5 495 km bil per år! Det är alltså som att jag hade åkt bil från Helsingborg till Stockholm 10 gånger! Eller motsvarande utsläpp på 920 kg koldioxid! För att vara kvar på medelsvensson spåret, så är genomsnittsutsläpp CO2 per capita i Sverige ca 4200 kg eller ca 4400 kg, beroende på hur man räknar. Det betyder att om genomsnittspersonen skippar kött minskar man sin klimatpåverkan med ca 20 – 22 procent! Det är en femtedel, eller mer! Enorm stor skillnad, och motsvarar en bra bit som att man inte åker bil alls! (bilkörning är ca 6000 kg CO2 per år per invånare)

Fotnot: Detta avser bara köttkonsumtion, jag äter fortfarande fisk, dricker mjölk och äter ägg. Hade jag inte gjort det hade jag minskat utsläppet ännu mer.
Ibland frågar mig folk hur det är med proteiner och så. Som livsmedelsingenjör känner jag ingen oro – det räcker med mjölk och ägg för att få i sig allt viktigt. Vill man veta mer, kan man läsa en överblick här.

Fotnot 2: Kött är, utöver det väldigt höga CO2 utsläppet, även dålig för miljön på grund av all antibiotika som används i köttindustrin. Det finns en hel rad aspekter på kötts miljöpåverkan.

Fotnot 3: Då jag inte åker bil väldigt ofta (jag har inget körkort) så släpper jag högst troligen ut mer än en femtedel mindre än genomsnittssvensken. Dock flyger jag nog lite mer – så hur mina CO2 utsläpp verkligen ligger till vet jag inte…

Fotnot 4: Ändrade titeln från “mindre förbrukning” till “minskar utsläpp” – en smart läsare påpekade att man ju inte förbrukar CO2, utan släpper ut det. Så var ju dumt skrivet av mig!

Tre frågor jag ställer till entreprenörer

Då jag har en rätt framträdande roll genom Mindpark, E-handelsparken och oresundstartups, och rent allmänt som co-founder i en rad bolag, får jag rätt ofta personer som vill bolla idéer och affärskoncept med mig. Detta är överlag kul, och hinner jag gör jag det gärna. Jag har med tiden insett det finns tre frågor som är de viktigaste, kanske de enda, som är viktiga att ställa. Beroende på hur erfaren personen är, ställer man 1, 2 eller 3 frågor.

En person som inte har drivit bolag innan
Om en person som inte drivit bolag innan kommer med en idé, ställer jag ofta bara en fråga:
1) Hur kommer du få kunder?

En lite mer erfaren entreprenör
Personer som drivit något innan eller har kommit en bit längre, får följdfrågan:
2) När kommer du kunna anställa din första person? (dvs – hur skalar detta?)

En person som drivit och avslutat bolag tidigare
Personer som redan byggt något och vill ha input på en ny affärsidé, för en tredje följdfrågan (och har ofta redan tänkt igenom de första två)
3) Hur gör din idé världen bättre?

Kan man svara på frågorna 1 och 2 har man en hållbar affärsidé. Kan man svara på fråga 3 också så har man en hållbar affärsidé som gör världen bättre.

Anledningen till att man inte ställer alla tre alltid är att det är svårt att svara på alla, och jag vill inte avskräcka personer från att starta sin entreprenöriella resa. Men har man väl kommit en bra bit på den resan, tycker jag det är viktigt att man använder sin erfarenhet till att skapa ett större värde än bara bygga ett bolag (därav jag satsar på MotioMera nu – bolaget tjänar bara pengar om det gör människor lite mer aktiva, och lite friskare).

Praktikplatser för strategisk kommunikation

För att synliggöra lite olika praktikplatser passande för strategisk kommunikation som finns i Skåne, ställde jag en fråga på Facebook. Fick en rad svar, från både stora, små så väl som nystartade till prisbelönade bolag. Några av dem är bolag jag själv är involverad i, andra bara bolag som är nära mig, och vissa känner inte ens jag till. Här är en kort sammanställning på dem, alla med fokus på praktik för strategisk kommunikation:

Senast uppdaterad: okt 2017

Wellbefy – Helsingborg

Flera av mina egna företag är öppna för praktikplatser. Wellbefy är ett av dem, som är ett litet med ambitiöst bolag om att skapa hälsosammare arbetsplatser genom att fokus på medarbetarnas välmående. Spännande och med många utmaningar.

Du kan läsa mer om det här, på företagets praktiksida. Är ett litet men väldigt bra team, rekommenderas starkt för alla med någon som helst intresse i hälsa (och kommunikation så klart).

Konktakta Sandra där: sandra@wellbefy.se

mplusm – Helsingborg

mplusm grundades 2012 som ett alternativ till de traditionella pr-byråerna som finns i Öresundsregionen. De ville skapa en pr-byrå som är specialiserad på att dra nytta av det nya medielandskapet. Inte det gamla och traditionella. Byrån skapades därför utifrån framtiden och de möjligheter den digitala och sociala medievärlden ger. 

På byrån finns Manuel och Martin som arbetar heltid tid kommunikation och pr. De arbetar väldigt nära många av sina kunder, vilket betyder att teamen ofta blir större. Bland kunderna finns kommuner, regionförbund och privata företag runt om i Norden. 

mplusm driver en av Sveriges största podcasts inom marknadsföring, Pr på skånska

Du som är intresserad av praktik hos mplusm ska förstå medielogiken och kunna nyhetsvärdera i det nya medielandskapet, eller åtminstone ha ett stort intresse för det. I det innefattas även intresse för beteenden i sociala medier. 
Produktion, research och omvärldsbevakning, idégenerering, konceptutveckling och traditionellt pr-hantverk är saker du som praktikant kommer att arbeta med hos mplusm. 

Kontakta Manuel, partner: manuel.lemholt.berger@mplusm.se

Contentor – Helsingborg

Contentor är ett kommunikationsbolag som arbetar med online content främst för e-handel och SEO / online marketing. Bolaget är specialiserad på just content och gör uppdrag för många av de stora svenska och internationella nätbutikerna och webbyårerna.

Gör din praktik hos Contentor så kommer du arbeta nära det kärnteam som leder hela verksamheten. Du kommer arbeta med både praktiska aspekter av content marketing och texter för webben. Praktiktjänsten innebär också att arbeta med Contentor egna content marketing strategier, samt bolagets PR och synlighet inte bara i Sverige utan hela norra Europa.

Kontakta Rebecca, VD, på: rebecca@contentor.se

Contentor Marketing – Helsingborg


Contentor Marketing är ett systerbolag till Contentor, som arbetar med just content marketing – reklam och marknadsföring på webben. Ett bolag som sätter pris på bra kvalitét och att åstadkomma bra resultat.

Som praktikant kommer du vara involverad i den dagligen verksamheten, och kommer hjälpa till med skriva artiklar, pressmeddelanden, ta fram strategier för sociala medier och kommunikationsplaner.

För mer information, kontakta Sofia: sofia@contentor.se

Mindpark – Helsingborg

Mindpark är ett annorlunda co-working space och plats för evenemang, som är bland de främsta i Norden. Nyligen blev Mindpark utsedd som ett av de 11 mest spännande co-workingspaces i världen.

Som praktikant på Mindpark kommer du arbeta med att synliggöra MIndpark i ett internationellt sammanhang. Du kommer även arbeta med kommunikation kring evenemang och händelser som sker på bolag här. Praktiken innebär mycket PR, digital marknadsföring och copywriting. Det kommer även bestå i att hjälpa andra initiativ som är nära Mindpark, så som CreativeLab och inkubatorn THINK.

Kontakta Helene, platschef, på: helene@mindpark.se

E-commerce Park of Sweden – Helsingborg

E-commerce Park of Sweden, också känd som e-handelsparken, är Sveriges största samlingsplats för e-handel. Här sitter ett tiotal e-handelsbolag och tjänstebolag inom e-handel.

Som praktikant kan du antingen arbeta hos något av e-handelsbolagen, med deras marknadsföring och synlighet online, eller för e-handelsparken själv, som jobbar mycket med PR och presskontakter. Här hålls både event och information om hur man lyckas som e-handlare, så väl som att det finns en inkubatorverksamhet som hjälper nystartade e-handelsbolag att lyckas.

För mer information, kontakta Amelie, chef: amelie@ecommercepark.se

Animus home – Lund

Vi är ett kreativt team från LTH och EHL som driver start-up bolaget Animus Home. Under de två senaste åren har vi utvecklat konceptet för framtidens smarta hem. Nu planerar vi en första lansering av vår produkt på internationell marknad. Därför behöver vi dig som kan fortsätta driva vår kreativa marknadsföring samt vara vårt ansikte utåt! Du kommer främst att ta hand om sociala medier, men även en del blogg samt PR och mediabevakning.

Du kommer fritt ta fram PR- och marknadsföringsinsatser och vara med hela vägen från planering till lansering. Skaffa dig unika erfarenheter i en framtidsindustri tillsammans med oss! Skicka ett mail och beskriv varför just du passar in hos oss, eller kom förbi på en kopp kaffe.

För mer information, kontakta Fidan på fidan@animushome.com

Svenska alarm – Malmö

Svenska alarm är ett bolag som arbetar med säkerhetssystem och larm, främst för privatpersoner. Du kommer att arbeta direkt under VD och ha stora påverkningsmöjligheter.

Svenska Alarm har arbetat aktivt med kommunikation sedan start vilket utförts av VD med hjälp av konsulter. Tanken är att kommunikationsarbetet ska utföras av en dedikerad mångsidig anställd.

Du ska vara intresserad och ha erfarenhet (antingen på egen hand eller via arbetslivserfarenhet) av digital marknadsföring. Svenska Alarm arbetar aktivt med blogg, sociala medier, affiliateprogram, digital annonsering i form av banner, film, plats och text. Men följer även kommunikation och marknadsföringsplan där även mer traditionell PR och marknadsföring finns med.

Hos Svenska Alarm får du arbeta med copywriting och utförande av kampanjer (nyhetsbrev, blogg, annonser och inlägg). De arbetar endast med personer som de tror kan ha en framtid på bolaget.

Kontakta Christoffer, VD: christofer@svenskaalarm.se

Ustwo – Malmö

UsTwo är en prisbelönt byrå som ligger bland annat bakom iphone spelet Monument Valley – som vann Apple Design award för sin unika stil och design.

På Ustwo är de 65 personer, men i varje projekt är det mindre team. de jobbar med digitala produkter och strategi. Vad man kan göra under sin praktik är mycket upp till praktikanterna själva men de jobbar dagligen med visuell design, interaktionsdesign, motion, copywriting och strategi.

Kontakta Juliana, : joinus.mal@ustwo.com

#malmostartups – Malmö

MalmoStartups är en community som strävar efter att styrka Malmös startup community. Det är en grupp av väldigt dedikerade företagare bakom, som tillsammans bilder intressegruppen.

Som praktikant hos dem hjälper man till att lyfta fram intressanta startups i staden, att forma och hjälpa till med arrangemang samt att bygga en community.

Ta kontakt med dem via denna länk.

Oresund Startup News – Helsingborg / Lund / Malmö / Köpenhamn

En nyhetssida som fokuserar på att lyfta fram startups i Øresundsregionen – Köpenhamn, Malmö, Lund och Helsingborg. En ideel organisation, som gör det för kärlek till entreprenörskap och regionen. Kolla in nyhetssidan här.

Som praktikant är man med och tar fram förslag på nyheter och reportage, bevakar evenemang och gör intervjuer med företagsprofiler. Ett extremt effektivt sätt att bygga nätverk bland startups i regionen.

Ta kontakt med Maria för mer information: info@oresundstartups.com

Fler

Utöver det hörde även några av sig som inte är i Skåne / Öresundregionen, men som är trevliga hur som helst. Jag kan framförallt tipsa om Cruitway. Se deras annons här.

Saknas något bolag? Ge mig lite info, så fyller jag gärna på listan med fler!

Söndagstips: intressanta svenska podcasts om entreprenörskap.

Jag är egentligen jättedålig på att lyssna på podcasts, men det finns några som är riktigt intressanta, om man vill veta mer om entreprenörskap och att gå från nystartad till en riktig verksamhet. Följande rekommenderar jag starkt, speciellt till de som är nya i sin egna resa. Finns mycket insikter och lärdomar samlade här. Många är även i form av intervjuer, vilket jag alltid tycker skapar mycket intressanta samtal.

Ehandelspodden

Även om det är entreprenörer inom ehandel, är det väldigt intressanta berättelser och insyn i företagande generellt som kommer fram. Grymma Anton Johansson gör ett bra jobb att ställa bra frågor. Senaste avsnitt med Magnus Lundin är riktigt informativt:
Finns att hitta på ehandelspodden.se

SavvyJane / eDokumentären

En imponerande bra gjort podcast, som är mer en djupintervju. Sarah Wittbom och gänget är mycket bra på att inte bara ge inblick och kunskap, men även sätta en stämning. Fantastiskt!
(Fast kan vara jag är lite färgad, Dan Nilsson som är en god vän och även partner i Contentor är med i flera avsnitt. Men det är bara extra kul tycker jag!)
Finns att hitta på savvyjane.com

Entreprenörspodden

‘Oss entreprenörer emellan’ som den så fint heter. Är Sofia Franzén från Owegoo och Alexandra Bylund från Newshubby som gör den. Kul följa deras diskussioner och tankar kring sina olika bolag. Ger en inblick i vardagen hos dem.
Finns att hitta på iTunes.

The Nordic Web

Vill man ha lite mer ‘meta’ så kan man också lyssna på den podcasten jag själv medverkar i, The Nordic Web ihop med Neil Murray. Vi pratar inte så mycket direkt företagande dock, utan mer vad som sker inom nordiska startupvärlden. Så är inte lika intressant ur ett rent entreprenörskapsperspektiv. Men kul!
Finns att hitta på thenordicweb.com

Fotnot: slog mig just att både Sarahs SavvyJane så väl som Sofia och Alexandras och så klart The Nordic Web görs här nere i Skåne / Öresundsregionen. Kul!

Livet optimerar inte för lycka av sig själv

Något som tog mig lång tid att inse, var att evolutionen inte har något mål – evolutionen strävar inte efter att en perfekt varelse ska skapas, eller intelligens ens för den delen. Evolutionen är endast att den som är bäst lämpad för att överleva överlever längst. Evolutionen är ett slags miniminivå, vad krävs som minst för att överleva.

Detta kan verka lite udda, men en av effekterna är att vi människor inte är skapade för att vara lyckliga. Lycka är inget som evolutionen arbetar för. Det är inte så att den som är lyckligast har högst överlevnadschans. Det betyder att det som vi som individer eftersträvar, att leva ett lyckligt liv, är inget som kommer av sig själv. Våra hjärnor har inte utvecklas för att vi ska vara lyckliga, de har utvecklats för att leta mat, fortplanta sig, kunna samarbeta med andra och lösa problem. Allt saker som är kritiska för individens fortlevnad. Men att vara lycklig är inte kritisk, och därför inget som evolutionen eftersträvar direkt. Det är en bieffekt.

Problemet är att ‘leva lycklig’ är något vi i vår kultur föreställer oss att det finns, men egentligen är det en utopi. Det är därför vi som individer inte alltid är lyckliga, utan vi går igenom toppar och dalar. Vill man vara mer lycklig behöver behöver arbeta sig till det – förstå vad som gör en lycklig, och optimera (“hacka”) sitt liv. Ett lyckligt (någorlunda i varje fall) liv går helt klart att uppnå, men det kommer inte av sig själv.

Det finns många knep och sätt att göra här, och en enkel blogpost räcker inte för att täcka detta ämne – som till stor del är att utforska sina egna känslor är min erfarenhet. Jag kan dock varmt rekommendera boken ‘Don’t Sweat the Small Stuff’, en kort och lättläst bok, men som för mig betydde mycket hur jag tänker på saker även idag.