Insyn i ett av mina projekt: praktisk entreprenörskap med kaffe

kaffemaskin nybryggt logo
Jåg får ofta frågan vad jag allt gör. Här tänker jag ge inblick i en av de projekt jag är involverad i, som rätt få känner till. Nämligen det jag gör kring kaffe: e-handeln nybryggt.nu, samt utbildningen Scandinavian School of Coffee.

Allt detta startade för många år sedan och har genom åren genomgått många förändringar. Det hela började med att hitta en ursäkt till att ha en arbetsplats i alperna – och jag och min vän Gustaf startade upp en bartenderskola i österrikiska alperna. Väldigt kul, men väldigt säsongsbaserad. Vi gjorde en barskola som helt klart var bland de bästa toppen – vårt fokus var på att utbilda deltagarna till att bli så bra bartenders som möjligt, och inte fokusera på ytliga saker så som kunna hundratals drinkar utantill eller jonglera med flaskor. Efter att ha gjort den i tre år gick vi av strategiska skäl ihop med en dansk resebyrå, och jag och Gustaf kopplade bort oss från den praktiska utbildningen. Sedan dess har det hänt en del saker till, och idag är utbildningen en del av EBS verksamhet, och jag är inte alls involverad längre.

Men redan i början på barutbildningen ställde vi oss frågan: hade det inte gått att göra något liknande, men i Sverige, och inte fokus på bartender utan på kaffebranschen och baristayrket? Jag hade själv arbetat som barista och sedan som caféansvarig i flera år, och jag visste hur svårt det var att lära upp ny personal hela tiden. Hade det gått att göra en utbildning som lär deltagarna grunden – att på 5 dagar lära sig vad man lär sig de första 5 veckorna om man börjar jobba? Det blev starten på det som idag är Scandinavian School of Coffee – en verksamhet som jag sätter mycket stolthet i, för jag älskar att utbilda och kaffebranschen är den branschen jag började min karriär som chef i. Så sedan 2012 har vi hållit en rad olika kurser kring kaffe, barista och servicebranchen. Jag är en av lärarna, men utöver det är en rad olika andra personer, som är experter på olika områden, involverade i varje kurs: det finns både helgkurs och veckokurs.

Detta är ett väldigt kul projekt, även om det inte har ett högre syfte än att ge människor bättre chans att få jobb inom cafébranschen. Men detta projekt har också haft en del utmaningar. Det är nämligen bara 4-8 kurstillfällen per år, och på detta sätt går det inte att omsätta direkt mycket pengar. Pengar är inte det viktiga i verksamheten, men som många som hört mig föreläsa om entreprenörskap vet: att nå 1 miljon kronor i omsättning är en milstolpe för alla företag, för det är när du når över det som du har råd att anställa en heltidsperson till bolaget. Och det är först då som du kan ha ett bolag som inte är helt beroende på din egna insats.

Men med endast en handfull kurstillfällen per år var omsättningen mellan 100.000 – 200.000 kr per år. Och möjligheten att växa mer var tuff, för det var efterfrågan som var problemet – vi hade kunnat göra fler kurser om vi hade velat, men vi hade inte fler förfrågningar på dem, trots att deltagare reser från hela Sverige till oss för kurserna.

Men så kom, i slutet på 2016, ett alternativ upp. Grundarna bakom kaffemaskiner.se, som jag hade stött på genom e-handelsparkens inkubatorverksamhet, hörde av sig och sade kunde tänka sig sälja sin verksamhet, och frågade om jag kände någon som hade kunnat vara intresserad. Jag insåg detta hade kunnat passa in – det finns naturliga komplement mellan att sälja kaffemaskiner och olika kaffesorter, och att utbilda inom branschen. Så efter lite betänketid fattade jag beslutet att vi tar över den verksamheten, och försöker hitta synergier de emellan. Kaffemaskiner.se omsatte som bäst 800.000 kr per år men hade under 2016 endat en omsättning på 450.000 kr (de hade blivit mindre aktiva med sidan senaste tiden, vilket var ett av anledningarna att de var intresserade av att sälja den). Om omsättningen kunde gå tillbaka till 800.000 kr, så hade det varit nog för att ha en person på heltid, samt så har en e-handel mycket bättre chanser at växa en endast utbildningarna. Det var värt chansen tänkte jag.

Hur har det gått, hittills?

Som alltid, och som vår före detta inkubatoransvarig på e-handelsparken, Peter Höjman, så fint alltid sagt: så tar saker alltid dubbelt så långt tid som man tror, och kostar tre gånger så mycket pengar. Man skulle kunna tro att jag som varit med och dragit igång en rad olika verksamheter vid detta laget, också vet det, men i realiteten är det alltid svårare.

När vi tog över verksamheten, så var det jag och Agnes, som var engagerad i detta vid sidan av henens studier. Det tog oss ungefär två månader innan vi ens hade koll på inleveranser och alla leverantörer. Efter det, då vi båda bara lade tid på detta vid sidan av, började vi utveckla sidan och nya koncept. Men det stora fokuset under det året var namnbytet – vi hade under övertagandet bara köpt verksamheten men inte domänen, utan bara rätt att använda domänen i ett år. Så när vi väl fick ordning på “vardagen”, dvs hantera alla beställningar och se till att vi hade produkter i lager, blev fokus på att byta namn. Vilket också innebar ny domän, ompekning av massa adresser och en hel del admin. Som om det inte vore nog, så bytte vi även bolag – för jag gjorde under 2017 en omorganisation där jag bytte holdingbolag. Detta hade dock också effekten att två av mina verksamheter bytte namn, varav det ena var Social Business Lab, som blev ett fristående bolag i samband med detta, och det andra var just School of Coffee, som gick in i Service Supply Scandinavia bolaget. Detta var inte det smidigaste för just denna verksamhet, men det var det smidigaste för helheten. Så utöver byta domän, blev det även att rapportera till hostingen, Klarna, alla leverantörer etc att allt var likadant, men både bolagsnamnet och organisationsnumret var nu ett annat. Som man kan tänka sig, gick det där lagom smidigt (speciellt med en del utländska leverantörer…)

Det hela var inget stort problem, men det gjorde att vi under några månader inte hann med mycket mer än att sköta dagliga driften och sedan administrera dessa förändringar.

Allt detta gjorde att första året med kaffeverksamheten gick det inte bra alls. Omsättningen blev 287.000 kr i e-handeln, vilket är sämre än året innan, som vi ända hade ambitionen att slå. Och räknar man med den personaltid det tog att administrera, så gick vi nog inte ens runt det året.

Vad händer nu?

Trots ett dåligt 2017 är jag positiv, och framöver nu kommer det hända mycket. Nya namnet har satt sig, vi har fått tillbaka en del av SEO styrkan vi hade innan, även om det inte är uppe i topp än. Vi har lärt oss vilket kaffe som säljer bäst (för den som är nyfiken är toppsäljarna Passalacqua Mehari och Cremador, samt Caffè Mauro De Luxe). Vi har fått in bra rutiner på beställningar och leveranser, och vi har börjat fokusera på marknadsinsatser. Vi har även börjat sälja kaffe till ett antal caféer eller kontor direkt, olika verksamheter som vill ha roligare kaffe eller kaffe i större kvantiteter.

Utbildningarna fortsätter också, vi har börjat bli väldigt rutinerade på dem, och även om de tar några dagar i anspråk så är de fruktansvärt kul. Jag älskar verkligen att lära ut, och de ämnena jag pratar om här kan jag så bra nu, att jag oftast har svårt att hålla lektionstiderna – det blir lätt man nördar ner sig i detaljer eller vill få med ännu mer fakta. Och vi är glada att vi får otrolig stark och bra feedback från varje kurs.

Men innan vi har kommit över miljonen i omsättningen är vi inte framme. Om vi kommer nå det under 2018 vet jag faktiskt inte. Jag hoppas det, men då jag bara lägger en del “fritid” på detta projekt så vågar jag inte säga det. Jag har fått förstärkning av en grym tjej vid namnet Beatrice i teamet, och jag tror med hennes energi och attityd kommer vi komma långt nu i den nära framtiden!

One thought on “Insyn i ett av mina projekt: praktisk entreprenörskap med kaffe”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *