SEO experiment: Lärdomar från att byta domän ur ett SEO perspektiv

Under 2017 tog jag över en liten e-handel med fokus på att sälja kaffe på nätet. Detta var en mindre verksamhet, och jag var inte beredd att lägga mycket pengar på förvärvet. På grund av detta blev det ett inkromförvärv, och en av sakerna som jag inte tog över, var domänen för e-handeln.

Detta är något som vid första anblick kan verka väldigt konstigt. Att ta över en e-handel, men att inte ta över domänen, det borde vara ett dumt misstag. Men priset som begärdes var för högt, och jag fick till ett avtal där jag hade rätt till den gamla domänen i ett år, vilket jag tyckte borde ge mig nog med tid för att “lära Google” att hantera en ny domän. Var jag säker på detta? Inte alls. Men det var värt att chansa.

Antaganden inför domänbytet

Följande antagen gjorde jag kring detta:

  • Att domänen, som var en exact match domain för nyckelordet kaffemaskiner, inte hade kritisk betydelse längre när den byttes till en icke keyword match domän.
  • Att Google skulle förstå redirectsen och lära sig att nybryggt.nu är nya sidan
  • Att även om några inlänkar skulle tappas längre fram, att det skulle gå att bygga nya som var lika vettiga eller till och med bättre.

Siffror kring effekten av domänbytet

Som alltid tar allt längre tid än man tror, så första 6 månaderna fanns ingen tid att ens tänka på domänbyte. Utan då var det full fokus på att ta över verksamheten (detta var ett sidoprojekt för alla inblandade, så ingen lade 100% tid på det, vilket gör att allt tar längre tid än man tror….). Men så i somras, så började jobbat.

Första steget var att bestämma nya namnet. För detta tog jag hjälp av omgivningen, och jag fick en massa kul och bra förslag. Till slut blev det bestämt: kaffemaskiner.se skulle framöver heta nybryggt.nu. Domänen säkrades, och började användas den 24 augusti.

Som man ser på grafen, så innebar domänbytet helt klart ett tapp i den organiska trafiken. Istället för att fortsätta öka, så belv det från augusti ca 50% lägre organisk trafik än vad man kunde ha antagit annars. Man ser att efter någon månad gick trafiken upp igen, i varje fall till föregående års siffror, men sedan dess har de gått ner igen.

Mer detaljer
Vilka nyckelord har rankingen ändrats på? Det är så klart lite svårt att veta, men genom att kolla på vilka landningssidor som besökare kommer in på, kan det ge en bra fingervisning


Här syns det tydligt, att det framförallt är indexsidan som tappat mycket trafik. Tittar jag längre ner ser jag liknande – visa undersidor har ökat i trafik mycket (framförallt undersidor till visa kategoerier, så som bryggkaffe och espressobönor som både ökade trafiken med över 300%), medans flera undersidor har tappat trafik (så som kaffekvarnar och sidan om att välja rätt kaffemaskin, som båda minska med mer än 20%)

Slutsatser – hur viktig är domänen?

Då tappat kom så tydligt kort tid efter domänbytet så är det ingen tvekan att det första tappet är beroende på det. Att det sedan blev bättre igen var min förhoppning att det var pga att Google lärt sig domänbytet. Men iom det gick ner igen, vet jag inte ifall detta bara är önsketänkande kanske.

Att det är indexsidan som tappat mycket trafik pekar tydligt på att antagandet med att exact match domain är mindre viktigt inte stämmer. Tittar jag lite närmare på det, så ser jag att innan domänbytet rankade vi 1.e i SERPen på “kaffemaskiner”, medans vi nu bara rankar på 4.e plats. Jag misstänker att en stor del av förklaringen är i det.

Ifall tappet på undersidor också är relaterad till att ordet kaffemaskiner helt enkelt förekommer mindre ofta, är också lite svårtytt. Även om en del av de mest trafikerade undersidorna med kaffemaskinprodukter minska, så ökade ändå andra, så som sidan till vår kafferyggsäck, medan visa undersidor med ren kaffe och inget maskinfokus minskade, tex kategorisidan för Illy kaffe. Så ingen stark röd tråd.

Sedan är det ju alltid svår med livetest i SEO, iom att omvärlden påverkar också. Konkurensen har ändrats under dessa månader, så visa nyckelord är tuffare nu än innan. Men hur mycket det bidrar, det vet jag inte.

Var det ett bra beslut?

Det är för tidigt att säga. Just nu var det affärsmässigt rätt – då kaffemaskiner inte kommer vara i fokus framöver på samma sätt som för den gamla sajten, så är jag rätt övertygat om att vi inte tappat mer i omsättning än vad domänen hade kostat. Är det värt det långsiktigt? Vet jag inte än.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *