Digital kompetens för framtiden i regionen

En av de sakerna jag lägger tid på är att kompetensförsörjning i regionen blir så bra som möjligt för startups och tillväxtbolag. Det gynnar båda mina egna företag, men även hela näringslivet här. Överlag är det väldigt bra – det är sällan mina egna verksamheter har svårt att hitta kvalificerade personen. Men ett av de bristerna jag har och ser är främst inom digital marknadsföring och webb – här har både mina egna bolag, men framförallt många företag runt omkring mig, ett större behov än vad det finns arbetskraft. För att lösa detta har vi i vår verksamhet Campus Webbyrå bestämt vi ska fokusera på just hitta bra talanger från Lunds Universitet, och ge dem rätt kringkunskaper för att lättare kunna skapa skillnad i näringslivet. Det rör sig om att ge dem uppdrag kring att bygga hemsidor och att sätta upp en e-handel – men framförallt kring marknadsföring i den digitala tidsåldern. Det innebär allt från sociala medier till sökmotorsoptimering och annonsering i digitala kanaler. En kunskap som studenterna ofta inte får praktiskt från universitetet, men som när de får uppdrag med det de lätt och snabbt kommer in i.

Målsättningen är att studenter redan under studietiden arbetar inom dessa områden med enklare uppdrag för att lära sig, för att på så sätt kunna lyfta företags digitala strategier när de är färdigexaminerade, både strategiskt och praktiskt. Ett kul och spännande projekt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *