Månadsrapport nybryggt.nu dec 2020

TL;DR – december gick bättre än förväntat och ehandeln i Danmark har lite mer fart efter att misstag har identifierats.

Julhandeln för kaffet online gick bra, och bättre än förväntat. November var en rekordmånad med nästan 100.000 mer i omsättning är månaderna innan, och jag trodde inte butiken skulle nå lika hög omsättning under december med. December är en lite konstig månad: omsättning innan jul är hög, men många dagar i december har väldigt låg omsättning, samt black friday är i november som gör november ovanligt stark.
Men december blev all time high för kaffet på nätet på alla sätt: mest kunder någonsin (857 st), mest antal produkter (2790 st) och mest omsättning (362.000 kr). Dock nästan exakt samma omsättning som december 2019, men det var en udda månad då, för det beställdes en större leverans kaffemaskiner då, som var en rätt unik beställning och värt mer än 100.000 kr. December 2020 var dock inte högsta någonsin för hela verksamheten, november omsatte mer om baristakurserna och kaffemaskiner räknas in.

I julhandeln satte jag sista beställningsdag 16e dec för att kunna garantera leverans, och det fungerade bra. Fram till 18 dec kom det rätt många kunder, sedan avtog det.
Sålde lite fler presentkort och kaffeprenumerationer även de sista dagarna, då det är saker som levereras digitalt och går snabbt att få på det sättet. Däremot gjorde vi även ett specialpaket, som innehöll även utbildningar, men det köpte ingen…

Hittills har 4 månader på finansiella året gått för bolaget (som börjar 1 sept), och av totalbudgeten har 34% nåtts, dvs en tredjedel. Det är bra, och bättre än budget – för den förutsätter tillväxt så att vi under senare månader i det finansiella året omsätter mer. Så att ha omsatt en tredjedel av årsbudget en tredjedel in på året är bättre än förväntat. Du kan som alltid följa siffrorna på Open Financials.

Under månaden har även en rad nya produkter lags till i sortimentet. Det är Izabelle som gjort ett gediget jobb med att lägga in nya artiklar. Bland annat har Nespressokapslar sortimentet utökats, med både Garibaldi, Gimoka och Starbucks kaffesorter. Men även flera kul kaffeburkar har tillkommit, och framöver blir det fler kaffekoppar med.

Utöver det har jag under månaden även ansökt och fått checkkredit för företaget. Har inte haft det innan, men nu beställs det rätt mycket ibland och då försvinner all likviditet. Så ansökte om 300.000 kr i checkkredit, och med lite argumenterande fick jag igenom det.

Försäljning utanför Sverige och månadens miss…

Försäljningen utanför Sverige går fortfarande trögt. Tidigare under 2020 översatte jag e-handeln (med hjälp av Contentor så klart). Dock har inte översatt alla artiklar än, utan mindre än hälften (har inte exakt koll hur många, men de populäraste). Butikerna har även fått unika domäner: friskbrygget.nu för Danmark och nybrygget.nu för Norge. I november var det 14 Norska ordrar och endast 2 danska ordrar, under december blev det 16 norska och 12 danska. Då kan man ju undra varför DK ökade så mycket. Jo, där var det visst en viss miss… Det visade sig nämligen att Paypal konfigurationen inte var korrekt inställt, så alla som försökte handla med Paypal nekades. Insåg det när jag kollade över hur mycket olika betalningslösningar används, att paypal stod för 0%. Så nu har det varit fixat under sedan december börjat, och kan helt klart säga det var bra att det upptäcktes…

Men försäljning utanför Sverige är fortfarande väldigt låg. Jag stängde även av Google annonseringen för NO och DK innan december, för jag tyckte var inte värt det just nu. Så all försäljning i DK nu är helt organiskt. NO har jag även prisjakt, som ger lite trafik, men inte gett någon försäljning (enligt google analytics)

Dock är det lite oklart med moms på norska sidan. Priserna visas med moms när kunden är på sidan, men de köper dem utan moms pga utanför EU. Jag har bett wikingsgruppen (ehandelsplattformen) lösa detta, vilket kostar mig 600 kr att be dem ordna. Det borde utan problem vara värt det, kan nog påverka konverteringen en del att priserna blir lite förvirrande. Vet inte hur det påverkar norska prisjakt sen, men det får vi se.

Det var den kortfattade sammanfattning för denna månad. Ska det bli intressant att se hur januari blir för hela butiken. Historiskt har januari alltid haft högre försäljning av kaffet än december, om det fortsätter med den trenden då kommer det blir en bra tillväxt i bolaget detta verksamhetsåret.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *