Hur har 2015 gått? Siffror och insikter

Liknande förra året, ville jag göra en bloggpost som sammanfattar 2015, och hur det har gått i alla bolagen.

Transparens

Jag tror att transparens är viktigt. Både för att det hjälper de i min omgivning att ha stark tillit till mig, men även för mig själv – det “tvingar” mig att vara ärlig. Förra året skrev jag ett inlägg om hur det går för mig och mina bolag, jag tänkte göra detsamma i år.

Jag lyfter fram lite siffror också – värt att notera att alla bolag utom Rescued Fruits har brutet räkenskapsår, vilket betyder siffror är till och med sista augusti 2015, så inte de mest aktuella.

Mina verksamheter

De som känner mig vet att jag är involverad i många olika saker. men väldigt få vet nog egentligen om allt. Ofta så jag själv inte riktigt vet alltid, ska jag erkänna.

Med verksamheter här menas så väl enskilda bolag, som också engagemang i föreningar, eller saker som inte har några juridiska enheter, utan bara finns som en webbsida eller en grupp människor. Så det är en luddig definition. Men allt är enskilda saker jag är aktiv i – ibland drivande, ofta delägare / delinitiator.

Följande har mina huvudsakliga olika business under 2015 varit

Bolag

(Listat i ordning jag startade dem)

  • Contentor (som växt med Contentor Marketing verksamheten också under 2015)
  • Mindpark (bolagsnamn: K Deppert AB)
  • Student Network
  • MotioMera (bolagsnamn: Service Supply Scandinavia)
  • Scandinavian School of Coffee (tidigare en del av Service Supply Scandinavia bolaget också)
  • Rescued Fruits (tidigare: MarmeladMakeriet)
  • E-Commerce Park of Sweden
  • DepCo AB (främst holdingbolag)

Andra verksamheter

  • Øresund Startup News
  • CreativeLab Hackerspace
  • Skånska ehandelsnätverket
  • CPHFTW
  • Integratörerna Helsingborg

Jag själv

Jag tänkte börja med mig själv. 2015 har varit ett extremt händelserikt år. Utöver alla bolagen har jag även varit väldigt engagerad i CreativeLab Hackerspace föreningen (dock överlämnad min styrelsepost nu i och med att Open Space initiativet på Mindpark kom till, som tar över evenemangdelen som CreativeLab gjorde innan). Jag var involverad i Framtidsrummet i somras. Jag besökte Borderland för första gången. Och sedan hösten har Dan och jag varit aktiv i projekt för att förbättra integrationen – vi kallar det för “Integratörerna Helsingborg”, inspirerad av nationella rörelsen integratörerna. Båda dessa saker har gett mig mycket nya lärdomar, kontakter, synsätt och gjort att jag lärt känna mig själv djupare.

Det har varit väldigt bra år, även om jag ibland känt mig lite maktlös och vilse – vad borde jag egentligen göra? Gör jag saker på bästa sättet? Men överlag väldigt framåt och väldigt mycket gick ungefär som det var tänkt – även om det är svårt att förutse framtiden.

Rent privatekonomiskt lever jag spartanskt – en totallön under 2015 på 184 000 kr. Men det räcker för en mysig lägenhet, som jag delar med 5 andra fantastiska människor (eller 6 eller 7, beroende på om deltidspersoner räknas eller inte). Men boendet är billigt. Jag handlar väldigt sällan, men äter mycket ute – det är min stora ekonomiska kostnad. Resa har jag försökt undvika – jag känner jag har sett mycket av världen nu, och har ingen direkt upptäckslust i dagsläget. Det är så bra här i Helsingborg att jag vill vara här så mycket som möjligt.

Så rent privat lever jag det liv jag vill leva just nu.

Uppdatering: Skrev fel totallön först, hade tagit siffrorna från fel lönebesked – korrekt är 184 000 kr, inte 140 000 kr!

Företagen

Contentor

Detta bolag har verkligen genomgått stora förändringar under 2015. Först och främst har det blivit två verksamheter: Contentor, som arbetar med översättningar och texter för online försäljning. Men nu även Contentor Marketing, som är en konsultverksamhet för att hjälpa företag kommunicera bättre, främst på nätet men även med PR och icke-digitala kanaler. Utöver det har vi startat ett modersbolag (Contentor Next Level) som kommer stå för utveckling av översättningsbranschen online. Vi håller just på att ta in en runda med externt kapital, för att fokusera på teknik. Denna process har varit väldigt lärorikt och även gett mycket perspektiv på vart vi ska ta detta bolaget.

2015 har inte varit lätt alltid, utan även väldigt tufft i perioder, och Rebecca har gjort ett starkt jobb med att hålla samman allt och fortsätta tillväxten – och få till teamet på kontoret att samspela och hålla i alla trådar, men också ha kul. Contentor har länge lidit av att jag och Dan, som är delägarna, inte fokuserat på det själva helhjärtat, samt att vi varit relativ dum-snåla – vi har inte alltid satsat tillräckligt mycket för att det verkligen ska bli bra. Vilket har märkts både i saker som marknadsföring, vilka roller som funnits i bolaget och speciellt när det kommer till teknik och verktyg. Företaget har varit lidande av att vi inte investerat tillräckligt långsiktigt.

Nu sedan ändringarna i höstas med den nya verksamheten samt teknikfokus är det en helt annan stämning runt omkring också – med Linnea på Contentor Marketing och Hampus ombord som övergripande och på tekniken. Det finns mer en energi och drivkraft än någonsin, vilket jag tror är avgörande för att ta verksamheten till nästa nivå.

Finansiellt har bolaget haft ett bokslut (sista augusti) på 7.5 miljoner, vilket är en bra ökning från förra året, och det största av de bolag jag är aktiv i. Målsättningen för nuvarande verksamhetsår är att göra över 11 miljoner i omsättning – vilket vi taktar i dagsläget. Vinst är inte i fokus just nu – detta gjorde vi ett nollresultat (17 000 kr), och nästa år kommer vi nog gå back, i och med att vi tar in investerare för att satsa på tekniken.
Det händer just nu väldigt mycket i bolag(en), och 2016 kommer bli en enormt intressant år!

Mindpark

Mindpark co-working space har under 2015 haft ett väldigt utmanande men också fantastiskt kul år. Första halvan av året var det bästa vi haft – saker flöt på, många nya roliga personer i communityn och väldigt många kul evenemang, speciellt i samband med CreativeLab. Sommaren var också bra – flera olika sommarkurser hölls, både Scandinavian School of Coffee som jag själv är involverad i, så väl som CoderDojo som hade sommarkurser i programmering för skolungdomar.

Hösten blev dock mycket tuffare. En rad av väldigt många olika detaljer gjorde att hösten kändes som att en jobbig sak som avlöste en annan. Allt från att planer på ombyggnation dragit ut på tiden, till inbrott, till problem med kunder – som att IKEA (till slut) flyttade delar av verksamheten till Malmö, vilket har gett ett stort tapp i konferenserna och mötesrummen som de har använt på Mindpark. Ekonomiskt väldigt tufft. Men Sanna som sköter verksamheten är fantastisk grym, och har gjort ett toppenjobb med att hålla samman allt – trots många oförutsedda utmaningar. Och även om allt inte löst än, finns det planer och tankar på hur 2016 ska vara och hur problem ska tas tag i. Jag är stolt över hur organisationen hanterad denna hösten!

Finansiellt har bolaget gjort ett resultat i verksamhetsåret som slutade augusti 2015 på 4.5 miljoner, och en vinst på 319 000 kr. Dock har de första månaderna på nya räkenskapsåret varit betydligt tuffare.

Mindpark är en fantastisk plats, och jag blir, fortfarande, glad varje gång jag går in genom dörren. Nu är totalt 89 bolag som har sina arbetsplatser på Mindpark och det är en bra och kul community. Jag är jätteglad för Think acceleratorn som gör ett jättestarkt jobb med att få en miljö ambitiösa bolag. Och jag är glad för att vi är ett viktigt nav för entreprenörskap i regionen. Men det finns mycket kvar att göra också – och många planer för 2016!

Uppdatering: Glömde nämna Camp Ven! Helt klart en av höjdpunkterna under 2015 för egen del, och väldigt glad det blev så fantastiskt bra redan första året. Stor eloge till hela Mindpark teamet som gjorde det möjligt!

Student Network

Detta bolag, som arbetar med att ge studenter (främst i Helsingborg) vettiga extra jobb, är egentligen en blandning av webbyrå, eventbyrå och marknadsbyrå. Med studenter de som utför jobbet. Under 2015 har verksamheten fortsatt att ändras – eftersom det är studenter är det varje år nya personer som jobbar i detta bolag. Verksamheten är relativt liten: omsättningen för verksamhetsåret som slutade augusti 2015 var omkring 750 000 kr. Vilket är något sämre ån året innan. Stor skillnad i bolaget är att Anna, som jag grundade bolaget med och som var drivande i bolaget under 2014, blev headhuntad till ett jobb, som ansvarig för traineeprogrammet i Familjen Helsingborg. Det gjorde att bolaget sedan januari 2015 inte hade någon heltidsanställd längre – vilket är huvudanledningen till att omsättningen är lägre i år än tidigare. Men vi har haft två grymma studenter – Linda och Sandra, som ansvariga för att driva mycket av verksamheterna, vilket de båda gjort väldigt bra samtidigt som de studerade och var aktiva i studentlivet.
Även om bolaget inte växt, är det ett väldigt kul bolag. Det är roligt hålla kvar kontakter till studenterna och det känns väldigt meningsfullt – både att de flesta kunder är lokalt intressanta bolag, och att ge studenter möjlighet att få bra kontakter i det lokala näringslivet. Väldigt bra för Helsingborgs utveckling tror jag.
För detta verksamhetsår finns ingen direkt budget, men tanken är att hamna runt 700 000 – 1 miljon kronor i omsättningen – någon större ökning är inte att räkna med i närtiden.

MotioMera

Det bolag som har varit tuffast under 2015. Det har hänt mycket – vi började året med att utveckla vår nya träningsapp för företag, och lade de första månaderna all tid på det. Sedan började vi ta in kunder i den under augusti september, och sedan dess har vi implementerad den fullt ut – vilket allt gick bra. Tanken med bolags tjänst är enkel: en träningsapp för företag. En app för friskvårdstävlingar, som bygger på den gamla principen av stegtävlingar, men som app och i en modern förpackning.
Men bolaget har inte varit utan problem – försäljningar har inte varit vad vi hade velat. Förra verksamhetsåret (utan någon direkt effekt av appen) hamnade försäljningen på ca 200 000 kr. Hittills, med app, har bolaget sålt för 120 000 kr. Vilket är inte mycket bättre än innan – och klart under budget.

Varför det har blivit så är mycket mitt egna fel. Dimitrij och jag, som är de två delägarna, har båda haft andra arrangemang, och jag har haft svårt att lägga den tid på bolaget som det hade behövt. Problemet är att försäljnigen har inte tagit fart – vi har inte fokuserat nog på det. En av anledningarna är att ett “sälj” tar ca 1 månad från första kundkontakt till avslut – och det tog lång tid att inse att säljet inte gick så bra som det hade behövt. Det var det först i november / december som vi säkert kunde säga att vi hade problem.

Under 2016 blir fokus att lösa detta problemet. Vi kommer behöva ta ombord någon som kan hjälpa oss med det – och som kan få den produkt som är utvecklad och har nöjda kunder, att nå betydligt många fler. Men det är inte utan problem det heller, för pengarna i bolaget är mer eller mindre slut, och eftersom försäljningen inte går så bra, har vi inte så mycket nya pengar. Så vi behöver hitta en lösning som inte är att anställa någon på heltid.

Scandinavian School of Coffee

Detta bolag, som ofta går under namnet Caféskolan, har tidigare varit en verksamhet som drevs av Service Supply Scandinavia. Men i och med att Service Supply tog över MotioMera och började utveckla den appen för lite mer än ett år sedan, har Caféskolan blivit ett eget bolag.

Verksamheten är i huvudsak baristautbildningar, främst för privatpersoner. Detta sker som sommarkurser, eller som helgkurser. I praktiken är det en rad lärare och utbildare som är inkopplad till denna, och varje kurs består av 2-3 olika personer som håller i dem. Jag är en av dem. Extremt kul, nästan mer en hobby och något utav “semester” varje sommar. Under 2015 gjordes 2 veckokurser på sommaren, och en helgkurs. De flesta ihop med William och Gustaf.

Totalt omsatte vi ca 100 000 kr under helåret 2015. Under 2016 är tanken att det ska bli ännu fler sommarkurser (helst 4 st, om efterfrågan är stor nog), och minst 2 st helgkurser. Första helgkursen, i mars, är redan nästan fullbokad. Det ska bli väligt kul. Omsättningen borde hamna runt 200 000 kr.

Rent personligt är det kul att hålla de gamla baristakunskaperna vid liv, och det är alltid kul att föreläsa och lära ut. Jag har lätt för det, och många tycker jag gör det väldigt bra. Så detta är verkligen ett slags hobby-bolag – men det finns större planer också, som vi är beredda att utveckla ifall vi får rätt person med ombord.

Rescued Fruits

Detta bolag – som räddar frukt och gör must och marmelad av de – är utan tvekan det bolag jag har varit med och startat som är mest händelserikt. Under 2015 känns det som om varje vecka har inneburit förändringar, ibland väldigt stora förändringar.

Men Cecilia som styr bolaget har verkligen arbetat som tusan. Bolaget har gjort en enorm resa, jämfört med vart det var för ett år sedan. I huvudsak två anledningar – att vi satsade på att göra must, istället för endast marmelad, och att vi fick in en viktig person: Truls, som blev anställd. Att vi skulle börja göra must var jag själv väldigt skeptiskt till – jag var övertygat om att det var bättre att först få ut marmeladen ännu mer, att den marknaden hade mycket kvar att ge. Men det var helt klart fel bedömning – sedan dagen vi gjorde den första musten, har beställningarna nästan inte hunnits med. Detta är också att tacka Truls för – ett enormt driv i honom, och en kille som får alla till att vilja sälja Rescueds produkter.

Vill man veta lite mer, kan man läsa vad Cecilia själv skriver om 2015.

Det ska bli extremt intressant vad som allt händer med Rescued Fruits under 2016. Jag är övertygat om att det kommer vara mycket mer än vad jag ens kan föreställa mig nu – men garanterad en enormt intressant resa!

E-commerce Park of Sweden

Ehandelsparken, eller e-park som jag ibland också kallar det. Också här en väldigt händelserik resa. För ett år sedan hade vi just startat, vi hade stora planer, och vi hade goda förhoppningar. Företaget har sedan dess utvecklat sig – väldigt mycket enligt plan. Vissa saker har blivit lite annorlunda: så som lagerverksamheten som vi valt att göra på andra sätt än vi trodde för ett år sedan. Men överlag har bolaget tagit stadigt men stora kliv framåt. Antalet hyresgäster har ökat till mer än 25 st e-handlare eller e-handelsrelaterade bolag i parken. Inkubatorverksamheten lanserades och där ingår nu 5 spännande uppstartsbolag. Vi har hållit väldigt många evenemang med fokus på allt inom digital handel. Och teamet utökades med Rikard, som inkubatoransvarig och som ser till att det delas mycket kunskap och att man hjälper varandra i parken.

Amelie som leder bolaget har gjort ett fantastiskt jobb under året. Trots flera jobbiga situationer med praktiska saker i fastigheten, har hon hållit ihop allt, och sett till att bolaget tagit sig fram. Fram till bokslutet sista augusti hade vi omsatt 650 000 kr, med en förlust på 120 000 kr. Och nu taktar vi på över 90 000 i månaden, vilket är strax över break-even. Väldigt bra och starkt jobbat. För 2016 finns redan några väldigt ambitiösa planer till, även om de inte är officiella än. Omsättningen borde hamna strax under 2 miljoner kronor. Det ska bli spännande att se om allt utvecklas som vi vill!

DepCo

Detta är främst ett holdingbolag, men som även gör lite konsulttjänster, främst åt egna bolag men ibland åt externa kunder också. Härifrån betalar jag min lön. Omsättning till bokslutet augusti 2015 var 350 000 kr.

Andra engangemang

Øresund Startup News

Detta initiativ är något som nu varit igång ett bra tag, och som till skillnad från andra saker jag hållit på med länge inte har någon direkt affärsmodell. Det är en nyhetssida, som tack vare duktiga volontärer, arbetar med att skriva vad som sker inom tillväxtbolag / startups i denna region. Sidan har ca 10 000 besök i månaden, så det finns lite underlag och värde att ge. Men den bygger fortfarande på ideelt arbete från alla, vilket gör den går lite ojämnt – även om jag gärna vill det finns nyheter minst några gånger i veckan, är det inte alltid så.
Men vi har nu börjar bli tillräckligt stora för att också börja övertala aktörer i regionen som vill synas mot målgruppen, att vi är en bra kanal för det. Det kommer innebära att vi under 2016 kommer fokusera lite mer på att faktiskt skapa en stabil grund – så att inte hela sidan är beroende av ideelt engagemang.
Det har även kommit upp att vi kanske borde byta namn till “greater Copenhagen startup news” – något som i ljuset av dagens gränskontroller dock nästan hade blivit ironiskt….

CreativeLab

Det har varit väldigt mycket med CreativeLab i år, lite som jag redan nämnt. Överlag varit jättekul att lära känna många nya personer genom föreningen, och framförallt att se att det skapas roliga / udda och kul saker av personer i föreningen. Höjdpunkten för mitt engagemang under 2016 var Framtidsrummet Maker Weekend, som hölls för andra året i rad i augusti, och blev jättebra. Över 30 olika teams som deltog, och över 1700 besökare. Och framförallt – extremt uppskattat av besökare!

CreativeLab gick under slutet av hösten igenom en större förändring sen. Evenemangsdelen och workshops, som fram tills då varit en viktig del av CreativeLab, byte namn och blev en del av Open Space istället – och kommer först nu igång på riktigt igen. Själva hackerspace delen / det fria skapande – det som tidigare kallades OpenLab – har istället blivit huvudfokuset av CreativeLab. Detta har att göra med ändringar på Mindpark, där Alexandra som är ny anställd kan ta över det jobb som Silja tidigare gjorde för CreativeLab, och just fokusera på att möjliggöra kul evenemang. Men det är i grund och botten mest ett namnbyte – det är fortfarande samma grundtanke, med både CreativeLab och Open Space: att möjliggöra fritt skapande och kreativt utforskade av idéer, själv eller ihop med andra. En smältdegel för en massa kul saker.

Skånska ehandelsnätverket

Detta lösa nätverk har startats av Dan, Sarah, Patrik för ett tag sedan, och under 2015 har vi fortsatt att ordna träffar för e-handlare i Skåne. Konceptet är väldigt enkelt – vi träffas hos e-handlare, och har ett slags studiebesök, samt nästan alltid även mindre diskussionsgrupper där man kan fördjupa sig i utmaningar och problem man har. Väldigt enkelt och kul. Tanken är att göra fler sådana under 2016, och kanske lyfta nätverket till en högre nivå också.

CPHFTW

Ett initiativ för att stärka startup communityn, främst i Köpenhamn men också hela region. Jag har varit involverad i det sedan start, men senaste året, framförallt senaste halvåret, betydligt mer. Det är ett väldigt intressant nätverk, men också väldigt ojämnt – ibland är jag väldigt engagerad, ibland inte mycket alls. Man åstadkommer flera väldigt viktiga saker för tillväxten i regionen: främst är att ha stormöten där nya entreprenörer och erfarna träffas och lär känna varandra, men även små nischade evenemang, så som träffar med riskkapitalsbolag som är på besök. 2015 hände det mycket i initiativet, då Jasenko som var drivande innan gick vidare, och ett nytt team, med Christoffer i spetsen, tagit platsen. Överlag det engangemang som påverkar mest på större skala som jag är aktiv i, då man är en viktig spelare i Köpenhamns näringslivsutveckling, samt arbetar med många väldigt framgångsrika företag och personer.

Integratörerna Helsingborg

Detta har dykt bara de senaste månaderna. Det är ingen förening eller officiell verksamhet, utan i grund och botten jag och Dan som ville göra något för att göra integrationen i samhället bättre. Efter att vi lyssnat runt, pratat med andra och letat reda på vad som redan görs, bestämde vi oss för att göra två saker: näringslivsuppropet, och språkcafé för företagare. Responsen har varit väldigt bra och det är jättekul att arbeta med dessa frågor. Väldigt inspirerande. Jag har skrivit lite mer om dessa redan, för den som vill veta mer.

Finns även fler tankar på arrangemang och aktiviteter som vi tror kan göra stor skillnad, som vi hoppas kunna göra under 2016.

Lärdomar under året

Ensam är inte stark

Jag ville fokusera på MotioMera, och använda den kunskap jag har samlat på mig genom åren i något konkret, där jag är drivande. Men att vara drivande själv (Dimitrij, den andre delägaren, var främst i Berlin under 2015) har varit för tufft. Stor del av anledningen till att MotioMera inte gått som vi hade velat är att jag inte klarat av att driva det ensamt. Även om andra också varit engagerade, som Sarah och Brian, så var det på mig det låg att flytta saker framåt. Och det har gått för långsamt. Lärdom: se till att arbeta i team där man kan hjälpa dra varandra till vardags.

Personliga relationer är det viktigaste

Under året har jag haft flera nyckelpersoner som jag inte tagit mig tillräckligt mycket tid för att umgås och hålla mig up-to-date med. Jag har insett att ha kontinuerliga “check-ins”, där man enkelt sätter sig under avslappnade förhållande, tar en långlunch eller en öl och kan fördjupa sig lite i hur man har det – privat eller business – är jätteviktigt. Något jag har satt högst på listan över saker jag måste ordna till under 2016.

Jag trivs med min vardag

En mer privat reflektion under året har varit att min reslust mer eller mindre har försvunnit. Jag har inte kvar mitt rum i Berlin längre, och jag undviker att resa om jag kan. Jag inser det beror till största del på att jag trivs så bra i min vardag. Med vardagar omgiven av drivna och engagerade personer, i roliga och kul projekt. Med kvällar i kollektivet, med djupa samtal med de andra eller med nära vänner. Med helger som innehåller fikor med roliga personer, kallbad på söndagar (de flesta söndagar i varje fall). Väldigt ofta när jag är borta, även om bara någon dag, ser jag väldigt mycket fram emot att komma hem – även om det “bara” är till att sitta med laptoppen på något av mina favorit-caféer och småjobba.

Hur gick näringslivsuppropet

Den 1 december hostade Dan och jag näringslivsuppropet, i Mindparks möteslokaler. Tanken med kvällen var enkel: att ge företagare och personer i näringslivet en inblick i hur läget med integration är, för att kunna avgöra hur och var man själv kan hjälpa till.

Det hela kommer ifrån att Dan och jag pratade med en rad olika aktörer under hösten för att se hur man kunde hjälpa till och göra integrationen bättre. För vi är övertygade om att den kan bli bättre, och hela samhället vinner på det. Här kan du läsa hur vad vi gjorde tidigare i höst i integrationsfrågorna.

Tanken var en enkel kväll, men mest information så att alla som satt i publiken blev insatta i hur läget verkligen är, och sedan även inspiration: initiativ som redan görs eller som folk vill starta igång.

Det har tagit lite längre än vi velat att sammanställa allt, men nedan är listan på alla talarna.

Utöver det vill vi bara tacka för alla initiativ som folk har utryckt att de vill göra och alla saker som börjat komma igång!

Personliga reflektioner

Slående för mig personligen var reflektionen att integrationen löses genom individuella möten. Att man bygger relationer genom att lära känna en annan individ. Om alla vi bara lär känna en ny person, så är en stor del av integrationsarbetet redan avklarad.

I början på denna resa tänkte jag att man borde lösa detta på nationell basis – staten borde göra en insats. Men just nu är fortroendet för att staten ska göra något väldigt lågt. Jag tror däremot en massa små, lokala, initiativ är bästa lösningen. Det är viktigare att många gör något litet, än att någon stor gör något “perfekt”. Så jag vill uppmana alla som tänker på att göra något, men inte vet hur – antingen stötta något av alla de saker som nämns här, men ännu bättre, gör något själv – en middag hemma, ett eget mentorsprogram eller ett eget språkcafé!

Uppdatering: språkcaféerna för företagare är nu igång, och har fått en egen enklare hemsida. Träff varannan vecka. Läs mer på: språkcafé för företagare.

Här är videon med allas presentation. Nedan en kort förklaring för vilka olika parter som var på scenen.

Agendan på näringslivsuppropet

Del 1: information

De som var med och informerade under kvällen:

Migrationsverket (startar 3:30 in), som berättar om hur läget är just nu och hur det fungerar med människor som söker asyl.

Arbetsförmedlingen (26.15 in) som berättar om hur man jobbar med nyanlända och ger exempel på hur det går till

Helsingborg stad (52:00 in) hade en rad olika personer på plats, från arbetsmarknadsförvaltningen och volontärcentrum. Dessa pratade bland annat om God man (hur det funkar, och att fler behövs), om yrkesmentorprogrammet och volontärcentrum om sina insatser för att samordna volontärsarbete för invånare.

Del 2: inspiration


Under inspirationspasset var det följande som pratade:

Lena på stiftelsen Ester var på plats och berätta om hur de arbetar med mikrolån till kvinnor som vill starta. Hon uppmanade oss att köpa champinjoner och möbler.

Cap Gemini berättade om hur de kom igång med praktikplatser hos sig.

Yvonne på Nyföretagarcentrum pratade om att hon blivit mentor till en nyanländ.

Catharina från Sony berättade om Commitment Skåne och initiativen de hade tagit.

Wilhelm och Sebastian pratade om CoderDojo och att göra programmeringsskola för ensamkommande flyktingsbarn – och även att de gärna tar emot datorer för detta.

Bengt pratade om deras match making i Höganäs han hade gjort med Rotary.

Joachim pratade om Eskilsminne och deras samarbete med Medina för att öppna upp sina idrottsanläggningar.

Videon finns på youtube här.

Det är väldigt kul att se att initiativet har spridit sig vidare till fler ställen också: i Malmö kommer en egen version av näringslivsuppropet hållas den 21:e december på morgonen.

Behandla andra bättre än du själv vill bli behandlad

För att få en bättre värld, måste vi vara bättre mot andra än vad de är mot oss.

Jag tror den klassiska devisen “behandla andra så som du själv vill bli behandlad” är fel nämligen. Detta av anledningen att vi som individer ser vad vi själva gör och våra egna handlingar, men vi ser inte alltid andras handlingar. Så om vi gör saker för andra, kan vi lätt tycka att vi gör mer, av den enkla anledningen att vi inte ser vad alla andra gör för snälla saker mot oss. Eller att vi ser dem, men inte uppskattar dem lika mycket som de som gör dem tycker de är värda.

För att kompensera för detta inbyggda fel i våra hjärnor behöver jag som person vara snällare mot andra än vad de är snälla mot mig. Då blir det bättre, och även om man inte ser allt andra gör för en, kan man ändå göra bra saker tillbaka.

Och i värsta fall, är man för snäll mot andra. Det är en nackdel som jag inte har några problem med…

Integration, vad kan vi göra?

Ändå sedan det blev mycket uppmärksamhet kring flyktningsfrågan tidigare i år, har Dan Nilsson och jag funderat på vad man skulle kunna göra för att hjälpa till och göra världen, och Sverige, lite bättre.

För de som vill ha en kortfattad version, så har vi bestämt oss för att göra två initiativ:

  1. Språkcafé för företagare – en träff där personer som inte kan så bra svenska och som driver eller vill driva företag kan komma till, och träffa svenska företagare. Man tar en fika ihop och pratar svenska.
  2. Näringslivsuppropet – ett stormöte för intresserade från näringslivet, där vi har bjudit in bra personer på migrationsverket, arbetsförmedlingen och helsingborg stad, för att prata om hur man som företagare eller chef i näringslivet kan hjälpa till. Tanken är en kväll som ger en praktisk information, samt även lyfta fram lite inspirerande initiativ för att visa upp några av alla de fantastiska sakerna som redan sker.

Många spännande möten och samtal

Det hela började med att vi på en middag, tack vare en gemensam vän, fick bra kontakt med en person på arbetsförmedlingen. En av de ansvariga för just få nyanlända in i arbete. Vi frågade hur vi kunde hjälpa till, och i diskussionen insåg vi att jag och Dan är bra på att starta företag, så vi tänkte: om någon nyanländ har drivit företag i sitt hemland, eller vill driva företag i Sverige, så kanske vi kan hjälpa dem lite. Så arbetsförmedlingen parade ihop oss med 7 personer från Syrien, som vi träffade.
Det har blivit två möten (första gången med tre av dem, andra gången med de fyra andra). Varje möte var rätt nervöst från vår sida. Vad förväntade de sig, skulle vi kunna hjälpa, vilka var dessa personer?
Både mötena gick väldigt bra – och snabbt insåg vi att det inte så mycket handlar om att hjälpa. Det handlar snarare om att ge exempel, och framförallt kontakter.

Alla vi träffade hade väldigt olika bakgrund. Allt från att ha drivit mindre företag i Syrien så som en klädesbutik eller målerifirma, till internationella bolag som en juristfirma med 60 anställda eller en textilfabrik med 90 anställda.

Vi höll mötena på svenska och engelska, och det gick bra. Alla hade läst SFI eller höll på att läsa SFI, så grundläggande svenska fanns. Och flera kunde fläckfri engelska.

Nu var alla här, och hade olika tankar på att starta egna företag igen. Men det de saknade mest var att prata svenska och komma in i svenska samhället bättre. Ingen av de sju vi träffade tyckte att de behövde någon hjälp – och ibland var det snarare tvärtom, de undrade hur de kunde hjälpa oss, för de ville visa sin tacksamhet för att Sverige tog emot dem.

Jag och Dan pratade rätt mycket efter de två möten – vad borde vi göra? Vi insåg att det viktigaste är att bygga kontinuerliga kontakter med de som vill. Det handlar inte om att hjälpa, utan om att skapa relationer. Kunna hjälpa till med kontakter och sådant som kan vara lite svårt – som att hitta en bra lokal för sin verksamhet. Och framförallt, hjälpa dem lära sig svenska bättre.

Därav föddes idén: vi borde göra ett språkcafé, för just företagare. Språkcafé är ett koncept nyanlända har kommit i kontakt med, och då blir huvudfokuset på att lära sig svenska, men inte i katederundervisning, utan genom att fika med svenska företagare. Och på så sätt byggs även relationer.
Detta ska vi testa nu varannan vecka på Mindpark.

Hur funkar det med flyktningar och integration?

Under dessa veckor där vi lärt känna personer och även varit med på olika möten har vi lärt oss rätt mycket om hur det funkar. Något som inte är jättelätt att veta dock.
Man kan sammanfatta att det är flera olika myndigheter som är involverade när en person flyr och kommer till Sverige.

Migrationsverket

Migrationsverket har egentligen bara till uppgift att registrera och bedöma om asyl eller andra uppehålls tillstånd. De har altså egentligen inget uppdrag att arbeta med integration. Kommer man till Sverige som flyktning får man sin sak prövad, vilket i vanliga fall tar 2-4 månader. Under den tiden får man boende och en ersättning på så lite som 74 kr per dag som mest, ofta mindre. Men man har inget personnummer eller annat. Man kan dock jobba i Sverige under denna tiden, ifall man ansöker om tillstånd för det (så kallad undantag från arbetsregeln – migrationsverket vet mer).
Men då det är många flyktningar som kommit senaste tiden är deras arbetsprocesser under väldig hård press. Just nu bedömer man att de som kommit senaste veckorna kommer behöva vänta hela 15 månader(!) innan man har hunnit bedöma om asylläget. Vilket också gör att migrationsverket inser de kanske behöver arbeta med svenskaundervisning (SFI) eller andra insatser under tiden man väntar på beslut.

Arbetsförmedlingen

Har man fått asyl så får man också ett personnummer och uppehållstillstånd. Man kan verka och vara i Sverige som vem som helst.
Som nyanländ hamnar man då ofta hos arbetsförmedlingen. Man läser svenska (SFI), som är något som kommuner anordnar lokalt (ofta upphandlade skolor som erbjuder dessa utbildningar). Samtidigt får man stöd från arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen har flera insatser för att motivera företag att anställa nyanlända. Man vet att få in dem på en arbetsplats där man pratar svenska är ett av de bästa sätten att integrera. Därför läggs mycket fokus på det. Arbetsinsatserna kan vara både praktik, eller nystartsjobb.

Alla från Syrien som vi har träffat har velat ha praktik, främst just för att komma in i det svenska samhället. Man vill ha något att göra om dagarna, och man vill engagera sig.

Andra aktörer: SFI, kommunen, stiftelser

Utöver migrationsverket och arbetsförmedlingen har även kommunen en hel del ansvar – t.ex. för ensamkommande flykningsbarn, och för SFI utbildningarna. I Helsingborg finns även andra insatser kommunen gör, så som volontärcentret som samordnar insatser, och yrkesmentorprogrammet, som ser till att matcha nyanlända med en person i sverige inom samma yrke. Utöver det finns det även massa andra insatser, så som Ester – en stiftelse som hjälper kvinnor med utländsk bakgrund att komma igång med företagande. (för mer information, se den bra sidan på Helsingborg stad som förklarar deras insatser)

Överlag blev både jag och Dan väldigt imponerad av allt jobb alla personer gör i dessa organisationer. Verkligen ingen som ligger och latar sig, och alla vi har mött har arbetat för att det ska bli bra för samhället. Alla har haft ett större perspektiv än bara sin yrkesroll. Väldigt inspirerande.

Vårt andra initiativ, Näringslivsuppropet, kom till när Dan och en vän till oss, som utöver att vara företagare också är politiker, debatterade om just flyktningläget. Dan undrade varför inte politikerna kallade näringslivet till ett krismöte och bad om hjälp. Varpå han insåg – varför behöver näringslivet vänta på att politiken ska ta det ansvaret, varför inte göra det själv.
Just det är något som har slått mig också – att i denna situation har jag väntat på att “någon ska ta ansvar”, främst tänkt att politikerna, speciellt på riksnivå, borde göra det. Men jag inser att vill vi ha ett bättre samhälle kan man inte skylla ifrån sig. Det ligger på alla att själv ta ansvar, och göra samhället bättre. Därför tog vi dessa initiativ.

Fler initiativ

Utöver detta har vi även tänkt att två andra initiativ skulle kunna startas, men dessa har vi inte tagit tag i än.

  1. SFI grupper / språkcaféer under asyltiden. Dvs innan man vet om man får uppehållstillstånd eller ej, så borde man redan skapa någon slags SFI möjlighet. Även de vi har träffat som är helt nyanlända vill alla lära sig svenska. Ger man dem möjligheten så tror jag det påskyndar integrationen rejält.
  2. Näringslivssamordnare – en person som egentligen har som uppdrag att överföra information mellan personer i näringslivet och entreprenörer som vill hjälpa till, och para ihop med rätt person på rätt myndighet. Det är lite utav en djungel, och alla har väldigt mycket att göra, så genom att mycket snabbare hitta rätt person skulle väldigt mycket mer kunna hända.

Men båda dessa två idéer kräver finansiering av något slag. Språkcaféet och näringslivsuppropet kan vi dock göra med helt egna medel, så där börjar vi tänker vi.

Stipendie för studenter som vill starta e-handel

Jättekul att vi på e-handelsparken bestämt oss för att stötta nyföretagande bland studenter och unga. I veckan lanserade vi ett stipendie för e-handel som personer under 25 eller studenter kan söka. Det hela sker också ihop med Nyföretagarcentrum, Forza of Sweden och FENA, vilket är också jättekul, bra att vi kan göra saker som hjälper varandra.

Hur jag minskar mitt CO2 utsläpp med en femtedel

Jag har länge gjort det medvetet om att det är bra, men det var först när jag såg den här artikeln som jag insåg hur stor skillnad det verkligen gjorde.

Jag slutade äta kött för några år sedan av två anledningar:
1) Det är dåligt för miljön
2) Det är onyttigt att äta för mycket kött (vilket vi svenskar gör).

Genom denna artikel på hd.se insåg jag dock hur mycket just köttet hade utgjort av min miljöpåverkan! I Sverige äter vi ca 85 kilo / år (2014). Detta är ca 25 kg nötkött, ca 35 kg gris, ca 20 kyckling och resten är annat. Baserad på om jag hade ätit kött som medelsvensson, hade det motsvarat att jag hade kört 3875 + 1260 + 360 = 5 495 km bil per år! Det är alltså som att jag hade åkt bil från Helsingborg till Stockholm 10 gånger! Eller motsvarande utsläpp på 920 kg koldioxid! För att vara kvar på medelsvensson spåret, så är genomsnittsutsläpp CO2 per capita i Sverige ca 4200 kg eller ca 4400 kg, beroende på hur man räknar. Det betyder att om genomsnittspersonen skippar kött minskar man sin klimatpåverkan med ca 20 – 22 procent! Det är en femtedel, eller mer! Enorm stor skillnad, och motsvarar en bra bit som att man inte åker bil alls! (bilkörning är ca 6000 kg CO2 per år per invånare)

Fotnot: Detta avser bara köttkonsumtion, jag äter fortfarande fisk, dricker mjölk och äter ägg. Hade jag inte gjort det hade jag minskat utsläppet ännu mer.
Ibland frågar mig folk hur det är med proteiner och så. Som livsmedelsingenjör känner jag ingen oro – det räcker med mjölk och ägg för att få i sig allt viktigt. Vill man veta mer, kan man läsa en överblick här.

Fotnot 2: Kött är, utöver det väldigt höga CO2 utsläppet, även dålig för miljön på grund av all antibiotika som används i köttindustrin. Det finns en hel rad aspekter på kötts miljöpåverkan.

Fotnot 3: Då jag inte åker bil väldigt ofta (jag har inget körkort) så släpper jag högst troligen ut mer än en femtedel mindre än genomsnittssvensken. Dock flyger jag nog lite mer – så hur mina CO2 utsläpp verkligen ligger till vet jag inte…

Fotnot 4: Ändrade titeln från “mindre förbrukning” till “minskar utsläpp” – en smart läsare påpekade att man ju inte förbrukar CO2, utan släpper ut det. Så var ju dumt skrivet av mig!

Tre frågor jag ställer till entreprenörer

Då jag har en rätt framträdande roll genom Mindpark, E-handelsparken och oresundstartups, och rent allmänt som co-founder i en rad bolag, får jag rätt ofta personer som vill bolla idéer och affärskoncept med mig. Detta är överlag kul, och hinner jag gör jag det gärna. Jag har med tiden insett det finns tre frågor som är de viktigaste, kanske de enda, som är viktiga att ställa. Beroende på hur erfaren personen är, ställer man 1, 2 eller 3 frågor.

En person som inte har drivit bolag innan
Om en person som inte drivit bolag innan kommer med en idé, ställer jag ofta bara en fråga:
1) Hur kommer du få kunder?

En lite mer erfaren entreprenör
Personer som drivit något innan eller har kommit en bit längre, får följdfrågan:
2) När kommer du kunna anställa din första person? (dvs – hur skalar detta?)

En person som drivit och avslutat bolag tidigare
Personer som redan byggt något och vill ha input på en ny affärsidé, för en tredje följdfrågan (och har ofta redan tänkt igenom de första två)
3) Hur gör din idé världen bättre?

Kan man svara på frågorna 1 och 2 har man en hållbar affärsidé. Kan man svara på fråga 3 också så har man en hållbar affärsidé som gör världen bättre.

Anledningen till att man inte ställer alla tre alltid är att det är svårt att svara på alla, och jag vill inte avskräcka personer från att starta sin entreprenöriella resa. Men har man väl kommit en bra bit på den resan, tycker jag det är viktigt att man använder sin erfarenhet till att skapa ett större värde än bara bygga ett bolag (därav jag satsar på MotioMera nu – bolaget tjänar bara pengar om det gör människor lite mer aktiva, och lite friskare).

Praktikplatser för strategisk kommunikation

För att synliggöra lite olika praktikplatser passande för strategisk kommunikation som finns i Skåne, ställde jag en fråga på Facebook. Fick en rad svar, från både stora, små så väl som nystartade till prisbelönade bolag. Några av dem är bolag jag själv är involverad i, andra bara bolag som är nära mig, och vissa känner inte ens jag till. Här är en kort sammanställning på dem, alla med fokus på praktik för strategisk kommunikation:

Senast uppdaterad: okt 2017

Wellbefy – Helsingborg

Flera av mina egna företag är öppna för praktikplatser. Wellbefy är ett av dem, som är ett litet med ambitiöst bolag om att skapa hälsosammare arbetsplatser genom att fokus på medarbetarnas välmående. Spännande och med många utmaningar.

Du kan läsa mer om det här, på företagets praktiksida. Är ett litet men väldigt bra team, rekommenderas starkt för alla med någon som helst intresse i hälsa (och kommunikation så klart).

Konktakta Sandra där: sandra@wellbefy.se

mplusm – Helsingborg

mplusm grundades 2012 som ett alternativ till de traditionella pr-byråerna som finns i Öresundsregionen. De ville skapa en pr-byrå som är specialiserad på att dra nytta av det nya medielandskapet. Inte det gamla och traditionella. Byrån skapades därför utifrån framtiden och de möjligheter den digitala och sociala medievärlden ger. 

På byrån finns Manuel och Martin som arbetar heltid tid kommunikation och pr. De arbetar väldigt nära många av sina kunder, vilket betyder att teamen ofta blir större. Bland kunderna finns kommuner, regionförbund och privata företag runt om i Norden. 

mplusm driver en av Sveriges största podcasts inom marknadsföring, Pr på skånska

Du som är intresserad av praktik hos mplusm ska förstå medielogiken och kunna nyhetsvärdera i det nya medielandskapet, eller åtminstone ha ett stort intresse för det. I det innefattas även intresse för beteenden i sociala medier. 
Produktion, research och omvärldsbevakning, idégenerering, konceptutveckling och traditionellt pr-hantverk är saker du som praktikant kommer att arbeta med hos mplusm. 

Kontakta Manuel, partner: manuel.lemholt.berger@mplusm.se

Contentor – Helsingborg

Contentor är ett kommunikationsbolag som arbetar med online content främst för e-handel och SEO / online marketing. Bolaget är specialiserad på just content och gör uppdrag för många av de stora svenska och internationella nätbutikerna och webbyårerna.

Gör din praktik hos Contentor så kommer du arbeta nära det kärnteam som leder hela verksamheten. Du kommer arbeta med både praktiska aspekter av content marketing och texter för webben. Praktiktjänsten innebär också att arbeta med Contentor egna content marketing strategier, samt bolagets PR och synlighet inte bara i Sverige utan hela norra Europa.

Kontakta Rebecca, VD, på: rebecca@contentor.se

Contentor Marketing – Helsingborg


Contentor Marketing är ett systerbolag till Contentor, som arbetar med just content marketing – reklam och marknadsföring på webben. Ett bolag som sätter pris på bra kvalitét och att åstadkomma bra resultat.

Som praktikant kommer du vara involverad i den dagligen verksamheten, och kommer hjälpa till med skriva artiklar, pressmeddelanden, ta fram strategier för sociala medier och kommunikationsplaner.

För mer information, kontakta Sofia: sofia@contentor.se

Mindpark – Helsingborg

Mindpark är ett annorlunda co-working space och plats för evenemang, som är bland de främsta i Norden. Nyligen blev Mindpark utsedd som ett av de 11 mest spännande co-workingspaces i världen.

Som praktikant på Mindpark kommer du arbeta med att synliggöra MIndpark i ett internationellt sammanhang. Du kommer även arbeta med kommunikation kring evenemang och händelser som sker på bolag här. Praktiken innebär mycket PR, digital marknadsföring och copywriting. Det kommer även bestå i att hjälpa andra initiativ som är nära Mindpark, så som CreativeLab och inkubatorn THINK.

Kontakta Helene, platschef, på: helene@mindpark.se

E-commerce Park of Sweden – Helsingborg

E-commerce Park of Sweden, också känd som e-handelsparken, är Sveriges största samlingsplats för e-handel. Här sitter ett tiotal e-handelsbolag och tjänstebolag inom e-handel.

Som praktikant kan du antingen arbeta hos något av e-handelsbolagen, med deras marknadsföring och synlighet online, eller för e-handelsparken själv, som jobbar mycket med PR och presskontakter. Här hålls både event och information om hur man lyckas som e-handlare, så väl som att det finns en inkubatorverksamhet som hjälper nystartade e-handelsbolag att lyckas.

För mer information, kontakta Amelie, chef: amelie@ecommercepark.se

Animus home – Lund

Vi är ett kreativt team från LTH och EHL som driver start-up bolaget Animus Home. Under de två senaste åren har vi utvecklat konceptet för framtidens smarta hem. Nu planerar vi en första lansering av vår produkt på internationell marknad. Därför behöver vi dig som kan fortsätta driva vår kreativa marknadsföring samt vara vårt ansikte utåt! Du kommer främst att ta hand om sociala medier, men även en del blogg samt PR och mediabevakning.

Du kommer fritt ta fram PR- och marknadsföringsinsatser och vara med hela vägen från planering till lansering. Skaffa dig unika erfarenheter i en framtidsindustri tillsammans med oss! Skicka ett mail och beskriv varför just du passar in hos oss, eller kom förbi på en kopp kaffe.

För mer information, kontakta Fidan på fidan@animushome.com

Svenska alarm – Malmö

Svenska alarm är ett bolag som arbetar med säkerhetssystem och larm, främst för privatpersoner. Du kommer att arbeta direkt under VD och ha stora påverkningsmöjligheter.

Svenska Alarm har arbetat aktivt med kommunikation sedan start vilket utförts av VD med hjälp av konsulter. Tanken är att kommunikationsarbetet ska utföras av en dedikerad mångsidig anställd.

Du ska vara intresserad och ha erfarenhet (antingen på egen hand eller via arbetslivserfarenhet) av digital marknadsföring. Svenska Alarm arbetar aktivt med blogg, sociala medier, affiliateprogram, digital annonsering i form av banner, film, plats och text. Men följer även kommunikation och marknadsföringsplan där även mer traditionell PR och marknadsföring finns med.

Hos Svenska Alarm får du arbeta med copywriting och utförande av kampanjer (nyhetsbrev, blogg, annonser och inlägg). De arbetar endast med personer som de tror kan ha en framtid på bolaget.

Kontakta Christoffer, VD: christofer@svenskaalarm.se

Ustwo – Malmö

UsTwo är en prisbelönt byrå som ligger bland annat bakom iphone spelet Monument Valley – som vann Apple Design award för sin unika stil och design.

På Ustwo är de 65 personer, men i varje projekt är det mindre team. de jobbar med digitala produkter och strategi. Vad man kan göra under sin praktik är mycket upp till praktikanterna själva men de jobbar dagligen med visuell design, interaktionsdesign, motion, copywriting och strategi.

Kontakta Juliana, : joinus.mal@ustwo.com

#malmostartups – Malmö

MalmoStartups är en community som strävar efter att styrka Malmös startup community. Det är en grupp av väldigt dedikerade företagare bakom, som tillsammans bilder intressegruppen.

Som praktikant hos dem hjälper man till att lyfta fram intressanta startups i staden, att forma och hjälpa till med arrangemang samt att bygga en community.

Ta kontakt med dem via denna länk.

Oresund Startup News – Helsingborg / Lund / Malmö / Köpenhamn

En nyhetssida som fokuserar på att lyfta fram startups i Øresundsregionen – Köpenhamn, Malmö, Lund och Helsingborg. En ideel organisation, som gör det för kärlek till entreprenörskap och regionen. Kolla in nyhetssidan här.

Som praktikant är man med och tar fram förslag på nyheter och reportage, bevakar evenemang och gör intervjuer med företagsprofiler. Ett extremt effektivt sätt att bygga nätverk bland startups i regionen.

Ta kontakt med Maria för mer information: info@oresundstartups.com

Fler

Utöver det hörde även några av sig som inte är i Skåne / Öresundregionen, men som är trevliga hur som helst. Jag kan framförallt tipsa om Cruitway. Se deras annons här.

Saknas något bolag? Ge mig lite info, så fyller jag gärna på listan med fler!

Söndagstips: intressanta svenska podcasts om entreprenörskap.

Jag är egentligen jättedålig på att lyssna på podcasts, men det finns några som är riktigt intressanta, om man vill veta mer om entreprenörskap och att gå från nystartad till en riktig verksamhet. Följande rekommenderar jag starkt, speciellt till de som är nya i sin egna resa. Finns mycket insikter och lärdomar samlade här. Många är även i form av intervjuer, vilket jag alltid tycker skapar mycket intressanta samtal.

Ehandelspodden

Även om det är entreprenörer inom ehandel, är det väldigt intressanta berättelser och insyn i företagande generellt som kommer fram. Grymma Anton Johansson gör ett bra jobb att ställa bra frågor. Senaste avsnitt med Magnus Lundin är riktigt informativt:
Finns att hitta på ehandelspodden.se

SavvyJane / eDokumentären

En imponerande bra gjort podcast, som är mer en djupintervju. Sarah Wittbom och gänget är mycket bra på att inte bara ge inblick och kunskap, men även sätta en stämning. Fantastiskt!
(Fast kan vara jag är lite färgad, Dan Nilsson som är en god vän och även partner i Contentor är med i flera avsnitt. Men det är bara extra kul tycker jag!)
Finns att hitta på savvyjane.com

Entreprenörspodden

‘Oss entreprenörer emellan’ som den så fint heter. Är Sofia Franzén från Owegoo och Alexandra Bylund från Newshubby som gör den. Kul följa deras diskussioner och tankar kring sina olika bolag. Ger en inblick i vardagen hos dem.
Finns att hitta på iTunes.

The Nordic Web

Vill man ha lite mer ‘meta’ så kan man också lyssna på den podcasten jag själv medverkar i, The Nordic Web ihop med Neil Murray. Vi pratar inte så mycket direkt företagande dock, utan mer vad som sker inom nordiska startupvärlden. Så är inte lika intressant ur ett rent entreprenörskapsperspektiv. Men kul!
Finns att hitta på thenordicweb.com

Fotnot: slog mig just att både Sarahs SavvyJane så väl som Sofia och Alexandras och så klart The Nordic Web görs här nere i Skåne / Öresundsregionen. Kul!

Livet optimerar inte för lycka av sig själv

Något som tog mig lång tid att inse, var att evolutionen inte har något mål – evolutionen strävar inte efter att en perfekt varelse ska skapas, eller intelligens ens för den delen. Evolutionen är endast att den som är bäst lämpad för att överleva överlever längst. Evolutionen är ett slags miniminivå, vad krävs som minst för att överleva.

Detta kan verka lite udda, men en av effekterna är att vi människor inte är skapade för att vara lyckliga. Lycka är inget som evolutionen arbetar för. Det är inte så att den som är lyckligast har högst överlevnadschans. Det betyder att det som vi som individer eftersträvar, att leva ett lyckligt liv, är inget som kommer av sig själv. Våra hjärnor har inte utvecklas för att vi ska vara lyckliga, de har utvecklats för att leta mat, fortplanta sig, kunna samarbeta med andra och lösa problem. Allt saker som är kritiska för individens fortlevnad. Men att vara lycklig är inte kritisk, och därför inget som evolutionen eftersträvar direkt. Det är en bieffekt.

Problemet är att ‘leva lycklig’ är något vi i vår kultur föreställer oss att det finns, men egentligen är det en utopi. Det är därför vi som individer inte alltid är lyckliga, utan vi går igenom toppar och dalar. Vill man vara mer lycklig behöver behöver arbeta sig till det – förstå vad som gör en lycklig, och optimera (“hacka”) sitt liv. Ett lyckligt (någorlunda i varje fall) liv går helt klart att uppnå, men det kommer inte av sig själv.

Det finns många knep och sätt att göra här, och en enkel blogpost räcker inte för att täcka detta ämne – som till stor del är att utforska sina egna känslor är min erfarenhet. Jag kan dock varmt rekommendera boken ‘Don’t Sweat the Small Stuff’, en kort och lättläst bok, men som för mig betydde mycket hur jag tänker på saker även idag.