Månadsrapport nybryggt.nu dec 2020

TL;DR – december gick bättre än förväntat och ehandeln i Danmark har lite mer fart efter att misstag har identifierats.

Julhandeln för kaffet online gick bra, och bättre än förväntat. November var en rekordmånad med nästan 100.000 mer i omsättning är månaderna innan, och jag trodde inte butiken skulle nå lika hög omsättning under december med. December är en lite konstig månad: omsättning innan jul är hög, men många dagar i december har väldigt låg omsättning, samt black friday är i november som gör november ovanligt stark.
Men december blev all time high för kaffet på nätet på alla sätt: mest kunder någonsin (857 st), mest antal produkter (2790 st) och mest omsättning (362.000 kr). Dock nästan exakt samma omsättning som december 2019, men det var en udda månad då, för det beställdes en större leverans kaffemaskiner då, som var en rätt unik beställning och värt mer än 100.000 kr. December 2020 var dock inte högsta någonsin för hela verksamheten, november omsatte mer om baristakurserna och kaffemaskiner räknas in.

I julhandeln satte jag sista beställningsdag 16e dec för att kunna garantera leverans, och det fungerade bra. Fram till 18 dec kom det rätt många kunder, sedan avtog det.
Sålde lite fler presentkort och kaffeprenumerationer även de sista dagarna, då det är saker som levereras digitalt och går snabbt att få på det sättet. Däremot gjorde vi även ett specialpaket, som innehöll även utbildningar, men det köpte ingen…

Hittills har 4 månader på finansiella året gått för bolaget (som börjar 1 sept), och av totalbudgeten har 34% nåtts, dvs en tredjedel. Det är bra, och bättre än budget – för den förutsätter tillväxt så att vi under senare månader i det finansiella året omsätter mer. Så att ha omsatt en tredjedel av årsbudget en tredjedel in på året är bättre än förväntat. Du kan som alltid följa siffrorna på Open Financials.

Under månaden har även en rad nya produkter lags till i sortimentet. Det är Izabelle som gjort ett gediget jobb med att lägga in nya artiklar. Bland annat har Nespressokapslar sortimentet utökats, med både Garibaldi, Gimoka och Starbucks kaffesorter. Men även flera kul kaffeburkar har tillkommit, och framöver blir det fler kaffekoppar med.

Utöver det har jag under månaden även ansökt och fått checkkredit för företaget. Har inte haft det innan, men nu beställs det rätt mycket ibland och då försvinner all likviditet. Så ansökte om 300.000 kr i checkkredit, och med lite argumenterande fick jag igenom det.

Försäljning utanför Sverige och månadens miss…

Försäljningen utanför Sverige går fortfarande trögt. Tidigare under 2020 översatte jag e-handeln (med hjälp av Contentor så klart). Dock har inte översatt alla artiklar än, utan mindre än hälften (har inte exakt koll hur många, men de populäraste). Butikerna har även fått unika domäner: friskbrygget.nu för Danmark och nybrygget.nu för Norge. I november var det 14 Norska ordrar och endast 2 danska ordrar, under december blev det 16 norska och 12 danska. Då kan man ju undra varför DK ökade så mycket. Jo, där var det visst en viss miss… Det visade sig nämligen att Paypal konfigurationen inte var korrekt inställt, så alla som försökte handla med Paypal nekades. Insåg det när jag kollade över hur mycket olika betalningslösningar används, att paypal stod för 0%. Så nu har det varit fixat under sedan december börjat, och kan helt klart säga det var bra att det upptäcktes…

Men försäljning utanför Sverige är fortfarande väldigt låg. Jag stängde även av Google annonseringen för NO och DK innan december, för jag tyckte var inte värt det just nu. Så all försäljning i DK nu är helt organiskt. NO har jag även prisjakt, som ger lite trafik, men inte gett någon försäljning (enligt google analytics)

Dock är det lite oklart med moms på norska sidan. Priserna visas med moms när kunden är på sidan, men de köper dem utan moms pga utanför EU. Jag har bett wikingsgruppen (ehandelsplattformen) lösa detta, vilket kostar mig 600 kr att be dem ordna. Det borde utan problem vara värt det, kan nog påverka konverteringen en del att priserna blir lite förvirrande. Vet inte hur det påverkar norska prisjakt sen, men det får vi se.

Det var den kortfattade sammanfattning för denna månad. Ska det bli intressant att se hur januari blir för hela butiken. Historiskt har januari alltid haft högre försäljning av kaffet än december, om det fortsätter med den trenden då kommer det blir en bra tillväxt i bolaget detta verksamhetsåret.

Starta företag – introduktion till bolagsformer och hur det fungerar med skatt

Senaste tiden har det blivit fler digitala föredrag, visa helt vid datorn, andra inspelade. Ett som jag ombeds göra rätt ofta, speciellt i samband med VentureLab, är att prata kring att starta företag. Så om någon har frågor kring det med att starta företag, hur det fungerar med skatt och olika företagsformer, så tipsa dem om denna. Försöker göra det så konkret som möjligt, och med mycket energi, för är ett ämne som lätt kan bli tråkigt. Men det är dumt, för är viktigt att veta vad som gäller och hur det fungerar.

Med Mindpark har vi även samlat mer info kring att starta företag, på ett och samma ställa. Detta då det finns många olika delar, och vi rätt ofta får frågan. Så vill man ha en överblick, finns den här:
mindpark.se/starta-foretag/.

Månadsrapport Nybryggt.nu

Jag har ju alltid tyckt transparens är viktigt, som ett verktyg att hjälpa andra och mig själv. Men så som jag har drivit bolag innan har det varit lite begränsande, i och med jag inte varit ansvarig för verksamheterna. Men sedan något år driver jag kaffeverksamheten själv. Det var länge mer en hobby, men nu börjar det växa – så jag kände jag ville bjuda in på den resan mer. Jag har sedan länge haft “öppna böcker” i bilaget (Service Supply Scandinavia AB heter det, bolaget driver nybryggt.nu och Scandinavian School of Coffee). I samtal med Dan Nilsson skapades för några år sedan “open financials“, att man kunnat se budget för det bolaget och följt budgeten på månadsbasis online. Men nu har det blivit en del personer som blivit involverade* i verksamheten, så jag tänkte även börja skriva kortare månadsuppdateringar till de som är involverade – och så klart även göra det publikt då.

Inleder bara lite kort med status nu: sedan Corona har försäljningen ökat på nybryggt, och fortsätter öka. Innan lade jag ca 2-3 timmar i veckan på verksamheten, nu har det ökat lite, ligger nog på 4-5 timmar i veckan. Men fortfarande väldigt mycket automatiserat, plus att några har hjälpt till på extrabasis med visa saker under året (med saker så som att göra ny hemsida till School of Coffee, hjälpa till undervisa på School of Coffee och samt nyhetsbrev och nya produkter på ehandeln). Så det har hänt mycket under året.

Månadsrappport november 2020:

TL;DR – det blev en bättre än förväntat november!

Under november har det så klart varit Black Friday, en större händelse inom retail världen. Vi visste inte vad vi skulle göra, och genom E-commerce Park drogs det ihop en online session kring olika tankar. Från den föreslog Victoria på FitnessFika att vi skulle göra något ihop, så det gjorde vi. Alla kunder som beställde under fredag och helgen kunde välja att få ett 2-pack chokladbollar på köpet. Fram tills de var slut. Vi hade totalt 48 st, och de tog slut under lördagen. Förutom det valde vi att även klimatkompensera alla ordrar som lades fredagen och helgen (till och med måndag).

Försäljningen hela veckan innan Black Friday var ovanlig hög, och själva Black Friday blev bästa dagen någonsin, med 66 ordrar och över 40.000 kr i omsättning. November blev bästa månaden någonsin. Månaden hamnade på 434.000 kr i omsättning, vilket 100.000 mer än månaden innan (342.000), och 187% ökning mot föregående års november (150.000 kr i omsättning). Som jämförelse kan även nämnas att Black Friday 2019 hade 19 ordrar och omsatte mindre än 10.000 kr.

Ehandel.se skrev även en artikel som nämnde oss, att vi inte hade någon speciell rabatt på Black Friday men slog försäljningsrekord ändå.

Här kan du se siffror och hur det går i verksamheten i mer detalj: Open Financials

Månadens oväntade
Den 23 nov släppte råd och rön en rapport om test av kaffefilter. I den framkom att visa kaffefilter avger quicksilver i vis mängd (främst kaffefilter från de olika större varuhusens egna märken, så som Coop, ICA, Eldorado). Detta verkade resultera i att många letade efter alternativ – för måndagen 23 nov sålde vi lika många guld-kaffefilter som hela månaden innan, och vi sålde även kaffefilter i tyg, vilket var nya i sortimenten och inte hade sålt alls innan. Först tänkte jag kanske någon som delat om guldfilter i någon grupp (för var så jag märkte det, att jag reagerade på så många ordrar av den produkten), men när jag snabbt kollade Google Analytics såg jag all trafik kom från Google. Vi rankar redan bra på sökord som kaffefilter guld, så det borde inte vara det. Men så såg jag någon som delade om råd och rön artikeln, och det fick mig att tänka det var det.

Måndagen 23 nov blev pga kaffefilter-pushen också första dagen med mer än 40 kunder, någonsin.

Utöver det verkar en rad personer ha insett att återanvändbara kaffefilter med guld är väldigt bra julklappar, så det har sålts några sådana nu i slutet av månaden därav också.

Månadens meck
Egentligen har månaden gått bra. Det som är lite sämre är att jag under november gjort hela 19 beställningar från leverantörer! Detta är galet många, och från flera har det beställts mer än en gång, under samma månad. Här behöver jag skaffa bättre rutiner. Några av dessa är för att sortimentet utökats, så några nya speciella leverantörer har tillkommit (så som Lykke kaffegårdars kaffe, och Solstickans kaffeburkar). Men mest är detta för att jag inte planerat inköp tillräckligt bra. Det har dock nästan aldrig varit saker slut i lager, så det har inte varit något misslyckande på det sättet.

Det var allt för denna månad.

*det är nu 5 personer som hjälpt till senaste åren på frivillig eller timbasis kring verksamheten, som är lite den närmsta hejaklacken och engagerade.

Etablera nybryggt.nu på fler språk

Som jag berättat lite kort i Corona bloggposten, så är det bolag det går bättre för nu än tidigare min kaffeverksamhet. Det är mest en hobbyverksamhet, men i och med den ny säljer mycket mer (min enkla analys är främst för att fler jobbar hemifrån, och därför konsumerar mycket mer kaffe hemma – och beställer kaffebönorna online), så har jag lagt en del tid på den på kvällar och helger också.

En av sakerna jag velat göra ett tag, men inte tagit tag i, är att översätta delar av webbshopen till fler språk. Nu har jag gjort en start på detta, och översatt delar av den till danska, norska och även tyska. Detta är länder där butiken redan tidigare haft kunder ifrån, så jag har inte lanserat hela sortimentet, utan valt ut de produkter som personer har beställt tidigare. Så tex är sortimentet koffeinfritt kaffe begränsad, utan endast de som jag har fått efterfrågan från de olika länderna är i fokus.

Jag tror inte det ger någon snabb effekt, utan är egentligen mer långsiktigt, då jag inte valt att lägga några pengar på ads eller annan annonsering, utan inväntar den mer passiva SEO effekten.

Så nu går det att beställa sådana saker som Passalacqua kaffebønner, Lucaffe kaffebønner och även visa speciella kaffeprodukter, så som Mehari kaffebønner. Och så klart kan man köpa helsingborgskaffe, både Zoegas och Koppi, på alla språken nu (Zoegas och Koppi på danska sidan, Zoegas och Koppi på norska sidan, Zoegas och Koppi på tyska sidan).

Och så klart har Contentor anlitats för att göra överättningarna för ehandeln.

Allt är inte klart än, utan det är bara just påbörjad.

Hur har bolag jag är involverad i påverkats av Corona?


Bild från digitala lägerelden med Mindparks alla coworkers nu i veckan

Jag har ju som vana att berätta hur det går för bolag jag är involverad i och som jag startat. Även om det görs som standard årsvis som minst, så känns just nu som en specialtid, och då är det viktigare att lyfta fram saker känner jag. Detta blir en slags ögonblicksbild, men jag tänker finns värde i dessa tider att förmedla hur det går.

Hur går det i bolag jag är involverad i, nu med Corona / COVID19?

Mindpark

Kortsiktigt tufft, pga dessa månader är de bästa månaderna när det gäller events och konferensbokningar på Mindpark. Framförallt i Mindpark i Helsingborg och i Malmö i Hyllie är beläggningen på konferenser en viktig del av årsomsättningen. De står just nu totalt stilla. Utöver det är antal besök i caféet i Helsingborg och i bistron i Malmö väldigt låga med.

Detta har gjort att vi på båda platserna behövt använda de nya kortidsarbete reglerna (”permitteringar”) också – för utan konferensgäster och café eller bistrogäster är det väldigt mycket mindre att göra på plats.

Detta känns väldigt tråkigt. Men jag måste säga alla där har varit fantastiska i personalen och coworkarna! Så mycket kärlek trots situationen – och så många kul små och stora påfund som skett, bara dessa veckor!

Rent finansiellt ligger vi just nu ca 850.000 under budget på de båda platserna. Vilket så klart påverkar väldigt mycket. Speciellt jobbigt då mars-april är våra bästa månader (för att vintern och sommaren är dåliga och vi går back då). Men nu är det som om det är sommar, redan… Mindpark Lund, som har mest fokus på kontor och coworking, har också påverkats, men då event och mötesrum är en mindre del där, inte lika mycket som Helsingborg eller Malmö.

Detta fokuserar vi på nu, hur vi bäst hanterar det hela. Är inte kritiskt, men är helt klart jobbigt läge för verksamheterna. Dock kommer de insatser staten gjort hjälpa till för att göra detta lite bättre. Både korttidsarbete gör en märkbar skillnad, och nu den nya sänkningen av arbetsgivaravgiften kommer också märkas.

E-commerce Park
E-commerce Park har, liknande som Mindpark i Lund, mest coworking samt även den unika inkubatorverksamheten. Denna påverkas inte så mycket kortsiktigt – förutom att rent praktiskt behövs det ställas om till att göra mer saker på distans än bara fysiska träffar.

E-handel generellt påverkas väldigt olika. Det är ju inte en branch, utan en försäljningskanal, så visa branscher går det helt ok för, visa ökar till och med, och andra är det sämre för.

Contentor

Contentor jobbar inom B2B, och främst med ehandel, så har bolaget märkt mindre än andra bolag. Men det är inte utan att några kunder slutat beställa, och det finns ett antal risker som känns nära. Några fler kunder misstänker vi kommer sluta beställa (tex är några av de största hotellkedjor i Norden kunder till bolaget), och andra är i riskzonen (stora klädesbolag tex). Här har vi extra koll på fakturor nu också, så vi får betalt från alla kunder och inte drabbas av kundförluster. Hela branschen är i turbulens nu, så vi väldigt oroliga för den kommande lågkonjunkturen här och att en rad aktörer kan slås ut.

Wellbefy

Wellbefy har teamet märkt av att det tar längre tid för kunder att bestämma sig. Men det har inte tagit stopp – de kunder som bestämt för att börja använda verktyget har satt igång nu under förra veckan som planerat. Och det har även kommit in några nya förfrågningar just på grund av situationen nu med Corona – framförallt bolag som nu är i andra arbetsförhållanden, med tex många som arbetar hemifrån. Här passar verktyget jättebra, just för att ge organisationen en bild av hur alla mår, trots att man inte träffas varje dag på ett kontor.

Wellbefy har även tagit fram en specialmodul för just detta, lite mer om det nedan.

Student network / Campus webb

Denna verksamhet har inte märkt lite skillnad i dagsläget, med några uppdrag som är pausade. Men även några nya uppdrag som kommit in. Vi håller ett öga på hur det går med nya förfrågningar speciellt, för det är avgörande. Men då teamet här delvis jobbar med kunder som man hjälper bygga en ehandel, så är detta mer relevant än någonsin för visa, och det är några sådana förfrågningar vi har fått senaste veckorna.

Rescued

Rescued har ju främst caféer, restauranger och hotell som kunder (så kallade HoReCa segmentet). Och väldigt mycket i Stockholm… Så här har det verkligen blivit kortsiktigt tufft, med väldigt mycket mindre försäljning! Jag är själv dock inte involverad i bolaget så mycket längre, men jag vet teamet här gör sitt bästa för att hantera det hela, och man har behövt vidta en del åtgärder. Men vill du hjälpa situationen lite, så stödköp gärna en rescued juice när du kan – hjälper du både ditt lokala café / hak, och detta härliga bolag!

Men allt är inte dåligt – nöd föder kreativitet, och den har verkligen flödet här! Massa nya initiativ har skapats, så som #kvarikvarteret som du kan läsa mer om nedan.

Även kampanjen “varannan juice” har lanserats, för att få folk att dricka något annat än bara vatten om de köper lunch på ställen – ett sätt att öka omsättningen för restauranger. Så klart bra för Rescued med, om de köper en juice. Men handlar mycket om att uppmärksamma kunder att köpa en dryck till lunchen är ett enkelt sätt att stötta ens lokala ställe på.

Utöver det har Rescued också gjort det möjligt att beställa hem direkt en låda juice nu i dessa tider!

Nybryggt

Detta är ju en ehandel för kaffe, som är ett mindre projekt. Här har jag sett en ökning. Denna verksamhet växer varje månad, men mars månad försäljning har ökat snabbare än vad som varit förväntat. Exakt varför vet jag inte, men jag misstänker att färre personer än vanligt köper sitt kaffe i butik, och vill handla på nätet istället. Men någon tydlig röd tråd syns inte. Jag misstänker dock det är för att det är många fler som jobbar hemifrån i dessa dagar, och dricker kaffe hemma istället för på jobbet.
Ökningen har gjort att lagret vissa dagar inte hunnit skicka allt så snabbt som jag vill (ska skickas senast dagen efter beställning är standard). Men i dessa tider har kunder varit förstående.

Här kör jag ju med öppna siffror helt, så vill du följa hur det går kan du se de här. Men mars siffror är inte inne än, så effekten syns inte än, men kommer uppdatera i början på april.

Det som inte har gått lika bra är dock anmälningar till kaffekurser. Dessa har stått stilla de senaste veckorna.

Långsiktiga effekter?

Allt detta är kortsiktiga effekter. Att vi sedan är på väg in i en lågkonjungtur kommer garantera påverka också, men hur och på vilka sätt är det för tidigt för att kunna säga något om. Det får vi försöka avgöra under våren nu, så att vi tar rätt beslut inför hösten.

Men det är inte bara tråkiga saker. Jag är stolt och glad att många av bolagen har gjort bra insatser också, och kommit med kul initiativ och tankar!

Initiativ och saker för att göra det bättre.

Det jag älskar med alla människor och bolag runt mig är att det är så handlingskraftiga och starka personer som leder dem. Bara under veckan har flera lanserat insatser för att underlätta för andra. Bland annat:

Det som jag tror har möjlighet att påverka flest är Wellbefy som väldigt snabbt har gjort specialanpassning av verktyget för att hjälpa företag få koll på hur deras krishantering har upplevts. Och även en anpassning för att företag som arbetar med många av personalen hemma / remote, att förstå hur det går för dem. Och inte bara det, utan man har även öppnat upp det och låter organisationer använda det helt gratis! Kolla in det här.

Rescued har nog gjort det mest ambitiösa, och startat #kvarikvarteret i Stockholm med hemleverans ihop med en rad andra aktörer. Det innebär att vi att säljer direkt till slutkund och har gått ihop med hantverksbageriet Bak och kafferosteriet Lykke och det görs hemleveranser i Stockholm. Det är enkelt (betalas med Swish) och uppmanar människor att stötta och fortsätta handla på sitt lokala ställe.

Mindpark har dragit igång flera bra initiativ. I Helsingborg har Open Space blivit mer digital och event har flyttat online, även de mindre, som tex alla Open Sessions inom juridik eller redovisning, kan nu göras på distans istället. Parul, som är en av de härliga stammisar på Mindparks Open Space, har även dragit igång en samlingssida på thisishbg, där hon listar alla olika restaurangers och företags initiativ. I Lund har Amanda och gänget där valt ut olika restauranger i närheten som de stödköper lunch ifrån varje dag.
Och gemensamt för alla Mindparks har vi haft en digital lägereld, för att ge varandra tips och tankar i dessa tider. Det är tydligt olika bolag berörs helt olika – visa har ett stort tapp, andra märker ingen skillnad alls, och visa har mer att göra än någonsin. Att få perspektiv och lära sig av varandra tycker vi alltid är viktigt, och extra viktigt i dessa tider.

Sedan beundrar jag även gänget i Helsingborg, och hur de lyckas hålla humöret uppe och hitta på nya saker på instagram hela tiden! Följ dem, om du inte redan gör det!

E-commerce Park har Cornelia och Matilda dragit igång kampanjen #hejahelsingborg, för att lyfta upp bra och positiva exempel på bolag – både inom handel men även andra, som gör bra saker eller har hittat på smarta lösningar i denna kris.

Contentor har under många år arbetat remote, och har skrivit ihop ett inlägg med att samla tips och tankar, vad som är bra att tänka på. Det kan du hitta här.

View this post on Instagram

#HEJAHELSINGBORG, en hashtagg för att uppmärksamma våra lokala bolag och samla idéer/utmaningar från företagare – till företagare ???? Hej Azddin Benberkan på @quickbutiksverige – ni har startat ett roligt intiativ! Ja, vi erbjuder alla som har en fysisk butik och som ännu inte har en ehandel, 6 månader gratis för att komma igång med en webbutik. Vi vill att man ska kunna komma igång snabbt och enkelt och hitta nya försäljningskanaler. Vi vill uppmana andra företagare att förbli lugna och hålla fokus, nu är det viktigt att tänka på vad du kan påverka och göra annorlunda för att företaget ska gå framåt. Helsingborg är en handelsstad och med handel kommer förändring och det är det vi går igenom nu. #ecommercepark #quickbutik #helsingborg #sharingiscaring

A post shared by E-commerce Park (@ecommercepark) on

Mindpark expanderar

Det är alltid lite svårt med saker som sker nu när verksamheter växer tycker jag, för det är så långt mellan att något kommer på tal, något blir bestämt, och sedan något blir av. Försöker vara så transparent som möjligt, men att vara det med saker som inte är officiella än, eller typ bestämda men inte signade än, är svårt.

Att Mindpark expanderar i Malmö i slagthuset är en sådan grej. Idéen har varit på tal mer än ett år, det blir mer och mer säkert det skulle ske under hösten, och är nu officiellt. Men i mitt huvud är vi redan där, vi har redan öppnat… men till det är det egentligen ett halvår kvar (och en massa jobb).

Väldigt kul hur som. Framförallt väldigt kul att vi “fick ner” Internetstiftelsen, och deras koncept Goto 10. Att göra det ihop med en annan part, som inte är kommersiell, är något vi har erfarenhet av, och som jag tror vi är rätt unika med att kunna göra på detta sättet. Men framförallt kul för att Internetstiftelsen är en väldigt rolig part, som gör och vill göra kul event och inom ett ämne vi tycker är viktigt: att utveckla internet.

Sedan blir detta även den fjärde platsen, beläget nära knutpunkter (Hyllie station, Helsingborg C och Lund C) och som hjälper oss göra skillnad i näringslivet i Skåne.

Det ska bli spännande att se hur Mindpark Malmö City i Slagthuset blir!

Att benchmarka co-working spaces

Under julen har jag gjort litet mini-projekt. Som lite omvärldsbevakning och som sätt att benchmarka co-working spaces har jag gjort en lista med olika platser på olika ställen i Sverige. Inspirerad av andra har tanken varit att just omdömen säger mycket vid val av co-working platser – för man vill sitta någonstans där andra tycker det är bra. Community är en så stor del av det. Så jag har kollat på co-working platser i platser jag är verksam i, som Lund, Malmö och Helsingborg, men även andra, för att se hur andra städer förhåller sig. Hela Sverige är inte täkt än, men tex Växjö och Halmstad är med. Så klart även Stockholm och Göteborg.

Väldigt kul att Mindpark i den benchmarken syns en hel del. Rankar som bästa i Lund och Helsingborg, samt top 5 nationellt (baserad på platser med mer än 100 omdömen). Kul så klart!

Tyckte det blev en snygg och enkel sida med, lite stolt över att det tog mindre än ett dygn att få ihop. Dock är att uppdatera inte automatiskt, så kräver en del manuellt jobb att göra det lite löpande sen.

Nattåg till Europa

Tåg, och nattåg speciellt, fascinerar mig. Så jag har följt detta en del, och under Almedalsveckan var det ett seminarium om just nattåg i Europa, så jag ville lyssna på det – och höra planer och utmaningar. Seminariet innehåll både politiker, SJ och Trafikverket, så det var en bra höjd och kunskap i det.

Förslag som presenterades var att köra nattåg från Malmö till Bryssel, som hade öppnat upp mycket av Europa för resenärer från Sverige. Men det var bara en idé. Men blev bra diskussioner efteråt.
– Fanns tidigare nattåg från Köpenhamn till olika orter i främst Tyskland. Finns inte längre tyvärr.
– SJ (som var en av de i panelen) säger : alla nattåg de har är helt fulla! Man kommer rusta nattvagnar, men tar 2-3 år! Då blir det fräsch och bra, men tar tid. Detsamma gäller trafikverket (som också har vagnar, som SJ hyr). Men ingen av dem hade planer på att köpa in nya sovvagnar. Man har totalt 150 vagnar tillsammans i Sverige.
– Alla dagtåg från SJ är fulla också! Inget tåg stor stilla någonstans, alla används. Imponerande!

Vi har en historik i Europa som ställer till det:
– Sverige har inte samma vagns struktur som Europa.
– Detta då vi byggde järnväg för ca 100 år sedan för att _inte_ kunna köra över gränser – för man var rädd att bli invaderad om det var lätt!
Intressant också att många i europa fokuserar på höghastighetståg, inte nattåg. Tyska DB har tex inte längre nattåg, det är österrikiska ÖBB som kör i tyskland i dagsläget.

Detaljer som ställer till det med nattåg eller tåg över nationsgränser:
– Nattågvärdar måste sova hemma varannan natt, enligt reglerna!
– Varje lands trafikverk kommunicerar på sitt egna språk – så lokförare måste kunna flyttande kommunicera på de språk man ska köra lok i.
– Det räcker inte med att man kan få lov att köra i ett land, det måste även finnas plats på perrongerna i städer också.

Vad är största utmaningar? Vagnfrågan. Nattåg kräver egna vagnar, vilket ökar risken för de kan inte lika gärna byta linjerna för finns betydligt mindre nattågs linjer än vanliga tåglinjer.

Vems fel är det att det är krångligt och trögt? Vårat eget. Vi har inte valt politiker som fokuserat på att rusta upp järnvägen eller bygga bort gränshinder inom järnvägen.

Blir det bättre i framtiden? SJ säger: Fehmarn Bält kommer underlätta mycket! Men kapacitetsbrist över Öresund sen, så måste till en fast tågförbindelse till över sundet för tåg. Helsingborg Helsingör kortaste sträckan för tåg nattåg från Stockholm ut i Europa.

Intressant diskussion och insikter i ett område jag bara kunde en del om.

Uppdatering
Det med att tågen inte hänger ihop pga krigshot verkar inte helt vara sant. Fick en kommentar på facebook som skrev följande:
“Nationella järnvägsnät började knytas ihop över landsgränserna i Europa redan för 160 år sedan. På 1880 talet fanns det många internationella tågförbindelser. Med undantag för den Iberiska halvön det ryska Imperiet och Irland byggdes alla större järnvägslinjer med samma spårvidd 1435 mm.Även bromsar och koppling standardiserades väldigt tidigt.
Däremot valde länderna i olika system för elförsörjning. Det vi ofta talar om är att svenska personvagnar är för breda för att använda i Tyskland och andra länder på kontinenten. Det är sammanhanget snarast en trivialitet. X2 tåget som nu är nästan trettio år gammalt är För brett för att köra i Tyskland men ingen skulle drömma om att köra X2 till Tyskland. Gamla svenska sittvagnar är för breda men det finns inget skäl att det ska köras utanför Sverige.
Svenska sovvagnar är också för breda även om det går att köra mellan Sassnitz och Berlin. Som en del av oss vet är också svenska sovvagnar lite bekvämare eftersom det är lite bredare. Men skillnaden i standard har ingenting med militära hänsyn att göra!”