Att satsa på julkaffe

När vi tog över det som nu är nybyggt.nu så sålde vi julkaffe i början. Men då vi inte sålde allt som vi hade i lager första året, utan det blev en hel del svinn som vi var tvungna att slänga, så tänkte jag att julkaffe inte är intressant att sälja. För jag tänkte: antingen blir det som senast, och vi säljer inte allt och då blir svinnen för hög – eller så säljer vi slut, men då kommer vi ju inte ha rätt mängd, och det kommer ta för lång tid att ta in mer innan julen är slut.

Det helt smarta hade väl varit att ta in lite och sälja slut, men det kändes omständigt, och jag var tveksam att julkaffe skulle vara en produkt som säljer mycket.

Men nu när kaffeverksamheten tagit över Zoegas Café, och vi nu i mitten av oktober hade lanseringen för Zoegas julkaffe, så blev det tydligt att det där med julkaffe kanske ändå är något att ha.

Sedan köpte vi en verksamhet som arbetar med bara kaffe, inte julkaffe dock, men kaffe inför jul: en adventskalender med fokus på kaffe!

Den finns på en helt egen sida som heter, passande nog, kaffeadventskalendern.se. Det är ett kul koncept – 8 olika mikrorosterier i Sverige (och en från Finland), har valt ut tre olika kaffeblandningar vardera, som man då får en per dag av. Det är en liten förpackning varje dag, ett perfekt sätt att upptäcka nya kafferosterier och kaffesorter från dessa!

Det är kul att det också breddar sortimentet på nybryggt. En del kafferostier hade vi med redan sedan tidigare, så som Lykke kaffegårdar och Uppsala kafferosteri. Men flera är nya, och har vi inte haft i sortiment innan.

Refletioner kring YEoS Summit 2022

En helg med YEoS (Young Entrepreneurs of Sweden)s årliga stora träff, Summit. Som alltid, massa tankar.

Jag är alumn i YEoS, och har föreningen att tacka för mycket. Flera saker som sker kring mig, inte minst mycket på Mindpark, är starkt influerad av insikter och inspiration från både medlemmar och organisationen i sig.

Här lite reflektioner. Uppdelade i lite olika ämnen:

En av de som jag tog med mig mycket ifrån var kring sälj, med fokus på B2B sälj.

“Länge trodde jag jag var dålig på sälj. Men sen fokuserade jag på att lösa kunders problem.” sade Annelie Näs bland annat, vilket jag tror många entreprenörer känner igen sig i.

”Entreprenörer tänker ofta: Shit vad kassa alla säljare är som jag tar in i mitt bolag” var ett annat bra citat, från Per Clingweld. Men det föreslogs även lösningen på det: skapa struktur. Vad är struktur inom sälj? 3 saker: lathund, säljutbildning, coachning.

Lathund är viktigast, och kan göras rätt enkelt: till exempel 10 sämsta och 10 bästa kunderna man har haft, samt några exempel per bransch. Och även en rad om vilket värde man har skapat för varje kund. Detta enkla dokument kan vara en väldigt bra grund.

Andra insikter kring sälj

Man säljer inte till bolag. Det är inte bolag som är inte ens idealkunder. Anställda är ens idealkund. Bra knep för att tänka kring ens kund: hired, measured, fired
Snabbast effekt. Identifiera när kunder har behovet. Skicka ut massmailet där du frågar om du har behovet just nu. De flesta är fel, men de som är rätt är rätt.
Testa höja dina priser med 30-40 procent. De kunder som är kvar då, är kanske de kunder du vill behålla.
Reflektioner kring personliga utvecklingen

Rörande att lära känna sig själv och drivkrafter:

Men som alltid på YEoS är det inte bolagen som egentligen är i fokus, utan entreprenörerna.

Johannes Hansen hade en viktigt samtal, som bland annat handlade om att första sina och andras drivkrafter. En insikt därifrån är att många skapar drivkrafter för att bevisa något. Men detta kanske sker när man är 15 eller 18 år. Sedan är man fortsatt driven av att bevisa detta, trots man är 30 eller 40 år. Det är inte alltid det bästa.

En annan sak som kom upp var att lära känna sig själv är bra. Men om man fokuserar på att lära känna sig själv kan det krocka med att få till bra relationer. Detta då att gräva i sig själv blir väldigt självfixerad, och en relation går ut på att första andra, inte bara sig själv.

Som alltid ett Summit som är värt att minnas, och som gav mycket perspektiv och tankar. Tack för alla som gjorde eventet till vad det var!

“Den mest hållbara byggnaden är den som aldrig behöver byggas”

En intressant session idag var kring byggande, och hållbarhet, som gick under det passande rubriken “den mest hållbara byggnaden är den som aldrig behöver byggas”.

Saker som berördes:

– Det är problem att låta väggar eller saker vara kvar går inte att miljöcertifiera. Bygger man nytt kan man miljöcertifierar många olika saker. Flyttar man en vägg kan man till och med göra avdrag för att man återbrukar material. Men låter man en vägg bara stå kvar? Då går det inte….

– Betong blir bättre ju äldre det är, så att behålla gammal betong kan hållbarhetsmässigt och bärighetsmässigt vara bra (men måste kontrolleras så det inte är skadat).

– Det är problem att tex processer kring bygg behöver veta exakta material eller färger, vilket ställer till det om man ska återbruka material från andra leverantörer, där man kanske inte i en tidig fas vet exakt vad eller vilken färg materialet har…

Detta var några av de problem som lyftes fram inom byggbranchen. Och bra att personer som Peter Ullstad på Codesign lyfter sådana frågor. Jag har själv upplevt utmaningar med detta, och är intressant att flera gamla saker hamnat i fokus igen omkring mig. Vi har ett gammalt café som nu ska tillvaratas med Zoegas gamla lokaler, som är Café 1886, och vi har gamla TreTorn fabriken som blivit Fabriken1891 och även det väggar med en lång historia.

Vi har tagit över Zoegas anrika café

Något som för bara ett litet tag sedan var lite oväntat har skett – Service Supply Scandinavia, som bland annat driver nybryggt.nu och School of Coffee, har tagit över driften av Zoegas anrika café och butik i Helsingborg. De kommer nu fortsättas drivas i ett samarbete med Zoegas, och officiellt heter det Café 1886.

Detta är oväntat, och kunde ske tack vare att Roosa som klivit in som VD för nybryggt.nu, och är en grym person när det gäller att prata med partners och få till samarbeten – så som med Zoegas, som gjorde detta möjligt.

Det hela gick oväntat snabbt, och det kändes som att många saker låg rätt för att det ska bli av. Service Supply Scandinavia kommer göra detta ihop med Hanna Bergström och William Styrlander från Bruket Kaffebar, som två år i rad vunnit bästa café i Helsingborg. Tillsammans känns det som en mycket stark kombo!

Det ska bli spännande att förvalta ett av Helsingborgs äldsta varumärken och en plats som man tydligt märker engagerar många i staden!

Framtidens energi och exponentiell omställning – hur snabbt växer solkraft?

För snart 10 år sedan pratade jag för första gången om solenergi, och den kraft för förändring som finns där. Då var det på Mindpark, och sedan dess har jag föreläst om framtiden vid olika tillfällen, och solenergi är en viktig del i vad många tror om framtiden.

Nu när det gått en del år, ville jag sätta lite siffror på solenergin inför en kommande föreläsning. Att det sker en förändring tror jag ingen ifrågasätter. Men hur snabbt sker den? Och framförallt, sker den snabb nog?

Så jag gjorde en (relativ enkel) analys. Data är tagen från: ourworldindata.org

Just nu växer vindkraft globalt ca 15 % i snitt per år (baserad på åren 2015-2019, att ta med tidigare år hade gjort siffran ännu högre). Solkraft på liknande sätt växer ca 28/29 % i snitt per år. Drar man ut de trenderna från 2019 (senast kompletta siffrorna) till 2035, så får man följande: Vindkraft är år 2035 liknande storlek som gas är nu. Solkraft växer dock snabbare, och 2035 är den i samma takt som nu större än allt annat idag. Solkraft skulle då ge lika mycket energi som olja och gas idag gör kombinerad.

Med nuvarandra trend, om den fortsätter, är vind + sol + vatten 138 terrawattimmar 2035. Idag är globala konsumptionen av allt ca 173 terrawattimmar. Dock kommer konsumptionen öka också, hade varit orimligt att inte anta det. Om man på samma sätt fortsätter öka efterfrågan, så är den uppe i 220 terrawattimmer 2035.


På mobilen verkar man inte kunna se hela grafen, du kan se den i länken nedan dock, längst ner i dokumentet

Du kan hitta datan jag använd här som enkelt Google Spreadsheet.

Dessa siffror är baserade på konsumption av energi. Kollar man på annan data, så som installerad mängd, ser man liknande trend (25% ökning i solenergi installerad för åren 2016-2020).

Annan intressant insikt från datan: kol minskar med 0,5% per år i snitt just nu, olja ökar med 1% per år, vattenkraft och kärnkraft ökar långsamt och blir om några år omsprungna av sol och vind som förnybar energi, även om de är viktiga och relativt stora just nu.

Det är två stora frågor ur detta:

1) Kommer trenderna på tillväxt hålla i sig?
2) Är detta snabbt nog? Nu tog jag året 2035 som målsiffra, det kommer så klart se annorlunda ut år 2050. Men 2035 kändes som en bra deadline att hålla koll på rent mentalt.

När får vi stort överskott på energi?

Den stora frågan kring solenergi, och det som jag tror kommer ske, är att vi kommer till en punkt när vi har mycket mer energi än vad vi har idag. Detta just på grund av den kraft som solen har – det når mycket mer energi från solen till oss på jorden varje dag än vad vi gör av med, och så länge solkraft fortsätter byggas ut och växa, kommer vi för eller senare inte bara komma ikapp olja och andra fossilbränslen, utan även gå om dem. För varför skulle vi sluta bygga ut möjligheten till energi om den fortsätter bli billig och lättillgänglig? Och då energipriset avgör vad (nästan allt) kostar, så leder billigare energi till att det är billigare att bygga solceller eller annan solkraft också.

Så nästa logiska fråga blir då: när vi till en punkt där energimängden ökar markant?

Drar man ut datan längre än 2035, är svaret: väldigt snart efter det, redan år 2040! Så länge trenden är som nu, så går solkraft om den globala konsumptionen redan innan 2040.


Även denna graf finns i sin helhet i länken ovan ifall du är på mobilen

Om detta verkligen blir så, det vet ingen idag. Men vi som människor har ofta svårt att förstå innebörden av exponentiell tillväxt, och detta är en sådan.

Vad tror du?

Nu när hållbarhetshubben på Mindpark drar igång, ser jag fram emot många fler samtal och insikter kring dessa frågor även på plats!

Nybryggt 2021 i lite fler siffror

Lite blandade siffror för nybryggt.nu och kaffeverksamheten för 2021. Du kan så klart fortsatt se omsättningen och månadsuppdateringar löpande, men här är lite andra siffror för att ge perspektiv. Verksamheten driver ju både ehandeln med kaffe (främst för privatpersoner, men även för företag), och baristautbildningarna genom Scandinavian School of Coffee i Helsingborg och i Stockholm.

2021 in a nutshell:

  • 61% mer ordrar
  • 66% mer omsättning
  • 1 ny marknad för Nybryggt (Finland, under namnet kahvipaussi.fi)
  • 10,000+ unika kunder
  • 1 nytt bolag som ingår i verksamheten (Fitnessfika)
  • 7 hemsidor totalt
  • 1 (=den första för bolaget) ny heltidsanställd + 1 praktikant
  • Flyttat in på E-commerce Park
  • 200+ nya produkter
  • 7 baristakurser
  • 8 nya investerare
  • 58,160 kg CO2e klimatkompensering

Nybryggt okt, nov och december 2021

Senaste månaderna har Roosa fortsatt göra uppdateringar kring nybryggt. Dessa ligger dock inte här, utan på notion där hon skriver om hur det går.

Oktobers 2021 uppdatering
Novembers 2021 uppdatering
Decembers 2021 uppdatering

Kortfattat fortsätter resan. Finska kaffesidan är fortfarande inte helt där vi vill ha den, och det är en utmaning med ökade priser inom kaffevärlden. Men många kul saker händer, och Open Financials fortsätter så du kan följa siffrorna månad för månad här.

Skåne som stad och som landsbyggd

Söndagstankar (och Skåne-relaterad post). Har länge tyckt svårt att förklara för omvärlden hur mycket Skåne är en storstad, samtidigt som endast delar av Skåne är det – finns ju mycket mer än stad här i regionen. Fick feeling och gjorde en schematisk karta, som så klart är grova förenklingar. Men tror speciellt att inte alla vi på öresundskusten ser oss som en stor stad håller tillbaka hela regionen mycket.

Månadsrapport nybryggt.nu feb 2021

Hur har februari gott?

TL;DR – Bra! men nytt strul med utlandet dök upp.

Utlandsgrejer har varit omständigt igen. I början på februari (och januari, men fick inte reda på detta förrän i februari) har vi problem med leveranser i Norge. Det som hänt är att av någon anledning så satte FedEx frakten på några av leveranser till 2000 kr från januari, vilket gjorde att dessa kunder fick en väldigt hög nota för moms och förtullning (då frakt är med i det värdet). Detta resulterade i ett antal arga kunder, och meck med admin som i några fall fortfarande inte helt löst. Väldigt onödigt.
E3PL, som sköter mitt lager, var dock snabba på att rätta till rutinerna så det har undvikits från nu. Skönt!

Utan att veta om det hänger ihop eller inte, så beställde heller ingen kund från Norge under en vecka i början februari! Väldigt konstigt, för kan inte se något annat som jag ändrat som kan ha gjort det. Och sedan i mitten på månaden så kom ordrar från Norge in igen. Men sen mot slutet gick det också nästan en vecka utan någon order. Udda.
Totalt blev det 24 ordrar till Norge (nybrygget.nu) under februari
Danmark (friskbrygget.nu) däremot har ökat, så varit 35 st under månaden, så mer än en per dag nu!

Med Tyska sidan (kaffeefika.de), som aldrig tagit fart, visade det sig också att Klarna inte var aktiverat men inställt som förval! Imponerad att ens någon beställde i Tyskland. Och ja, jättedumt att inte ha testat det själv… Detta är inte åtgärdat än, men hoppas det blir löst i dagarna.

På svenska marknaden har det fortsatt som vanligt. I januari utökade vi en del sortimentet med många svenska kaffesorter (så som Uppsalas kafferosteri, Gringos kaffe och andra kul specialkaffe sorter). Försäljningen här har inte riktigt tagit fart, men några ordrar i varje fall under februari, vilket gör det bådar gått.

Sedan har Zoegas även lanserat ett koffeinfritt kaffe under februari, vilket har sålt helt OK. Vi säljer ju relativt mycket specialkaffe från Zoegas, och ett koffeinfritt kaffe från dem har vi fått frågor om sedan flera år, så kul det äntligen finns!

I Sverige kom vi upp till 30 ordrar per dag i snitt. En kul milstolpe, som under januari nästan nåddes (då låg det på 29,6 ordrar per dag)! Men totalt blev omsättning i februari lägre än under januari – vilket inte är konstigt då det är 3 dagar mindre i februari, men ändå, första gången som omsättningen inte ökat under februari jämfört med januari. Som vanligt finns siffrorna i Open Financials dokumentet.

Nu är det mars – och Roosa har börjat som första person anställd på heltid i verksamheten, och ska ansvara för hela e-handelverksamheten! En stor milstolpe! Spännande framtid väntar denna verksamhet.